باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی/ رونمایی از قراردادها در لندن نیاز به مصوبه هیات دولت دارد

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، با اشاره به اینکه برای رونمایی از قراردادها در لندن نیاز به مصوبه هیات دولت داریم، گفت: هم‌اکنون مرحله تدوین لایحه به اتمام رسیده و در هفته‌های آتی مصوبه آن را از هیات دولت می‌گیریم.

مذاکره با شرکتهای بزرگ نفتی/ رونمایی از قراردادها در لندن نیاز به مصوبه هیات دولت داردبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ موضوع هم اندیشی قراردادهای جدید نفتی در سوم و چهارم اسفند سال گذشته، برگزار شد. در این هم‌اندیشی، از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (Iranian Petroleum Contracts) یا به اختصار IPC رونمایی شد.

بر اساس پیش‌بینی برخی کارشناسان، مدل قراردادی جدید که با هدف جذب شرکت‌های نفتی بین‌المللی طراحی شده است، به افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در ایران بعد از لغو تحریم‌ها، یاری خواهد رساند.

همچنین برداشت صیانتی، ارائه راهکارهای افزایشی جذابیت قراردادهای نفتی برای سرمایه‌گذاران و چگونگی نقش آفینی سازندگان و پیمانکاران داخلی در قراردادهای جدید و انتقال فناوری‌های جدید به صنعت نفت ایران و چگونگی زیرساختهای لازم برای اجرای موفق قراردادهای جدید از جمله راهکارهایی بود که در این هم‌اندیشی ارائه شد.

طبق این گزارش، در مدلهای جدید قراردادهای نفتی برای توسعه میدانهای مشترک نفت‌ و گاز کشور شرکت پیمانکار با یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نفت به طور مشترک یک شرکت ایجاد می کنند؛ در زمان بهره برداری نیز با توجه به این که تخصص توسعه و بهره برداری متفاوت است یک شرکت دیگر برای انجام عملیات بهره وری زیر مجموعه شرکت اولی تاسیس می شود.

همچنین بررسی پتانسیل عظیم ذخایر ایران، درک چارچوبهای جدید قراردادی ایران، برنامه‌ها، پروژه ها و فرصتها در بخش بالادستی نفت و گاز و عوامل پیشران بازار گاز از مهمترین موضوعهایی هستند که در کنفرانس لندن  مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

"سید مهدی حسینی" رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به رونمایی از قراردادهای نسل جدید صنعت نفت در لندن گفت: همانطور که پیش از این برنامه ریزی شده بود قرار است در سپتامبر 2015 این قراردادها در شهر لندن و با حضور همه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی فعال در صنعت نفت و گاز رونمایی شود.

رئیس کارگروه تدوین قراردادهای جدید صنعت نفت ادامه داد: مذاکرات ایران و 1+5 موجب شد تا ما به رونمایی این قراردادها بیش از گذشته امیدوار شویم.

حسینی تصریح کرد: براساس مذاکرات لوزان قرار است تا جولای 2015 توافقات نهایی شود و به نظر می‌رسد این مدت 2 ماهه برای رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت مناسب باشد.

حسینی افزود: بحث توسعه میادین نفت و گاز به عنوان پیشران و موتور اقتصاد کشور است شاید با توافق این موضوع و رفع تحریم بتوانیم به اهداف مورد نظر در کشور دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به تاثیر مثبت مذاکرات بر روند توسعه صنعت نفت گفت: پیش از این، ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به ایران با مشکلات تحریم مواجه بود و آنها همواره مشکلات قانونی را برای عدم همکاری با ایران ابراز می‌کردند ولی با انجام مذاکرات سازنده به نظر می‌رسد مشکلات قانونی برای حضور شرکت‌های بین‌المللی در ایران رفع شود.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای جدید نفتی تصریح کرد: با رفع موانع می توانیم سرمایه گذاران خارجی و تکنولوژی های مدرن را وارد کشور کنیم همچنین اگر این موضع تحقق پیدا کند بومی‌سازی و رشد توسعه اقتصادی در کشور محقق می شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون مسیر رقابت بین کشورهای منطقه وجود دارد اگر بتوانیم میادین مشترک را در کشور فعال کنیم حرفی برای گفتن در بین کشورهای منطقه خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به اینکه برای رونمایی از این قراردادها در لندن نیاز به مصوبه هیات دولت داریم، تصریح کرد: هم‌اکنون مرحله تدوین لایحه به اتمام رسیده و در هفته‌های آتی مصوبه آن را از هیات دولت می‌گیریم.

رئیس کارگروه تدوین قراردادهای جدید صنعت نفت با اشاره به اینکه از هنگام تدوین قراردادهای جدید مذاکرات خود را با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی آغاز کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر می‌توان به جرأت گفت که اکثر شرکتهای بزرگ از قراردادهای جدید نفتی ایران آگاه هستند و مذاکرات خود را با بسیاری از شرکت‌های نفتی دنیا انجام دادیم اما به دلیل مشکلات تحریم نمی‌توانستیم نام این شرکت‌ها را عنوان کنیم.

وی تاکید کرد: در مدل جدید قراردادهای نفتی موضوعات مرتبط در سطح بین‌المللی لحاظ شده است  و به طور یقین در این بازار رقابتی ممکن است رقبای خارجی از همدیگر گوی سبق را بربایند برهمین اساس ما شرایط عینی و مقرارت و قوانین حاکمیتی کشور را در این مدل جدیدی قراردادهای نفتی اعمال کردیم.

حسینی تصریح کرد: در یکسال گذشته مذاکرات متعددی را با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی داشتیم. آنها نیز از قراردادهای جدید ایران استقبال کردند و منتظرند تا هرچه زودتر تحریم‌ها برداشته شود و بتوانند به صنعت نفت ایران ورود کنند.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی یادآور شد: در مدل جدید فاصله زیادی با استانداردها جهانی نداریم و یک رابطه برد-برد قراردادها طراحی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار