آب ورودی به مخازن کاهش یافت؛

۳۰ روز طلایی بارندگی در راه پایتخت/ کسری میلیونی ذخیره سدها

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه ۲۸۰ میلیون مترمکعب به نسبت شرایط عادی در ذخایر آبی تهران کسری وجود دارد گفت: اردیبهشت، ماه طلایی بارش در تهران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، خسرو ارتقایی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال گذشته و آغاز امسال بارندگی های خوبی را در سطح استان تهران شاهد بودیم اظهارداشت: بارندگی در تهران از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۹۳) تاکنون به ۲۲۶ میلیمتر رسیده در حالی که این میزان در بلندمدت ۲۵۰ میلیمتر بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: با اینکه بارندگی سال آبی امسال بهتر از سال گذشته بوده اما به علت دو سال خشکسالی مداوم، روان آب های استان ۵ درصد کمتر از سال گذشته است به این معنی که مقدار آبی که پشت سدها می آید کمتر شده است.

ارتقایی گفت: در حال حاضر، ذخایر سدهای ۵ گانه تامین کننده آب شرب تهران در مجموع بیش از ۴۲۲ میلیون متر مکعب است. همچنین در سدهای امیرکبیر ۷۱، لتیان ۴۴، لار ۱۹، طالقان ۱۶۸ و ماملو ۱۲۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به بارش برف در روزهای پایانی سال گذشته در حوزه آبریز سدهای لار، امیرکبیر و طالقان و ذوب شدن این برف ها بتوانیم بخشی از کمبودها در منابع آبی را جبران کنیم. اگر شرایط بارندگی نرمال باشد و به متوسط بارندگی بلندمدت نیز نزدیک شود باز هم به علت خشکسالی دو ساله، کمبودی را در سدهای تامین کننده آب شرب خواهیم داشت چرا که در شرایط عادی باید ذخیره سدهای تهران به حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب می رسید که هنوز هم به آن نزدیک نشده ایم، یعنی ذخایر آبی سدهای استان ۲۸۰ میلیون مترمکعب در مقایسه با شرایط عادی کمتر است.

ارتقایی تاکید کرد: آمار بارش در دوره بلندمدت نشان می دهد که فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت همیشه ماه طلایی برای بارندگی در استان تهران بوده و حدود ۳۰ درصد بارندگی ها، در طول سال آبی را در فصل بهار شاهد بوده ایم و از اینرو امیدواریم این بارندگی ها به ویژه در فصل بهار ادامه یابد.

برچسب ها: وبگردی ، بارندگی ، ذخیره ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار