در دیدار نوروزی رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد با اهالی خانه سینما؛

ایوبی: سینما نیاز به همدلی و همزبانی دارد/ جنتی: نقاط ضعف سینما در بحث سوژه و فیلمنامه است

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در دیدار نوروزی با اهالی خانه سینما به همدلی و همزبانی بین اهالی سینما به عنوان یک نیاز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران دیدار نوروزی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی خانه سینما عصر امروز در خانه سینما برگزار شد.

بنابر این گزارش این مراسم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عسگر پور مدیر عامل خانه سینما، ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما، علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، علی رضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و نماینده های صنوف مختلف خانه سینما برگزار شد پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما برای سخنرانی حاضر شد.

وی پس از طرح مسائلی چون امنیت سرمایه گذار، شغل، امنیت اثر، حق کپی رایت، حق نمایش و بیمه سینماگران از سید محمد مهدی عسگر مدیر عامل خانه سینما دعوت به سخنرانی کرد.

محمد مهدی عسگرپور پس از تبریک سال نو بیان کرد: امروز یک اتفاق کوچک افتاد و فکر می کنم هر کسی در نهاد صنفی خود با این مشکلات مواجه می شود.

وی افزود: یکی دو نفر از همکاران صنف لابراتوآر با مراجعه به من پرسیدند که آیا صنف لابراتوآر را در نظر دارید یا خیر، که ذهن من به طور خودکار مهندسی معکوس کرد و به عقب رفت به زمانی که در مملکت ما جریان اداره سینما در تمام بخش ها توسط دولت شکل می گرفت و حمایت از تشکیل صنوف و سرمایه گذاری بر عهده دولت بود.

عسگرپور عنوان کرد: وقتی دیجیتال به سرعت وارد چرخه تولید شد یک سری از همکاران ما بیکار شدند چه طور می توان انتظار داشت وقتی سینما دیجیتالی و به روز شد سرعت به روز شدن در تمام بخش ها یکسان باشد.

وی با بیان این که بین مسئولیت و تکلیف سردرگم هستیم گفت: در صنوف سینمایی این سوال مطرح است که مسئولیت چه چیزی با چه کسی است.

عسگرپور با اشاره به مشکلات روسای برخی از صنوف خانه سینما اظهار داشت: ما در خاکسپاری یکی از این عزیزان به مشکل محل مزار برخوردیم چون قطعه هنرمندان پر شده است و دیگر جایی برای خاکسپاری نداریم.

وی با انتقاد از فعالیت عده ای که عضو اصناف نیستند، گفت: در خیلی از موارد افرادی بدون این که عضو صنفی باشند به سینما آمدند و حالا از این چرخه خارج شده اند چون هر کس با افرادی که او را وارد می کنند، وارد و با آنان خارج می شود.

مدیر عامل خانه سینما در ادامه افزود: من تلاش می کنم جزء افراد خوشبین فرهنگی و سینمایی باشم باید تلاش کنیم نسبت مشخصی بین تکالیف و مسئولیت ها پیدا کنیم و در حال حاضر عده ای هستند که در عرصه تلویزیون هم طلب کار بلقوه تلویزیون هستند که بیکار شده اند و با آن ها تسویه حساب نشده است

در حین سخنرانی عسگرپور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد سالن خانه سینما شد و مدیر عامل خانه سینما رو به حضار گفت باید حرف هایم را از اول برای وزیر بگویم.

وی عنوان کرد: ما باید با زبان آیین نامه و قانون با هم صحبت کنیم خطاب من به مسئولان است و از آن ها می خواهم که مسئولیت ها را مشخص کنند یکی از این موارد این است که در مورد هر فیلمی از آقای ایوبی می پرسند که چرا فلان فیلم در پرده سینماست رئیس سازمان سینمایی باید پاسخ دهد این حوزه مخصوص بخش خصوصی است.

عسگرپور در پایان بیان کرد:  امسال سال همدلی و همزبانی ملت و دولت است ان شا الله اتفاق هایی بیفتد که مسئولیت ها روشن شود چون تا زمانی که تکالیف مشخص نشود هر کس مسئولیت را به گردن دیگران می اندازد باید از جناب ربیعی تشکر کنم که در یک سال اخیر تلاش کردند که صنوف خانه سینما تشکیل شود. دکتر ربیعی به دلیل دیدگاهش به موضوع فعالیت اصناف می تواند کاری تا اصناف خانه سینما از مزیت اصناف دیگر برخوردار شود.

حجت الله ایوبی: سینماگران باید خودشان خار را از دل یکدیگر بیرون بیاورند

همچنین در ادامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ضمن خوش آمدگویی به حضار بیان کرد: زمانی که وزیر محترم ارشاد مرا به این سمت منصوب کرد فهمیدم که خیلی کار باید بکنم.

وی افزود: اولین باری که خبرنگاران در مورد خانه سینما از من پرسیدند پاسخ دادم مسئله خانه سینما خاری است که در پای خانه سینما فرو رفته است که باید تلاش کنیم خار را بیرون بیاوریم.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: کمک اهالی خانه سینما و حمایت وزیر ارشاد این خار از پای خانه سینما خارج شده و انتخابات اسفند ماه خانه سینما باعث شد که این خار بیرون بیاید اما خار دل که در دل های اهالی سینما را باید خودشان بیرون بیاورند.

ایوبی اظهار داشت: سینما نیاز به همدلی و همزبانی دارد عده ای از اختلافات و درگیری های سینما نهایت بهره برداری را کردند و همچنان نیز می کنند.

معاون وزیر ارشاد با قرائت شعری بیان کرد: موش ها گندم ها را خوردند و آثار خود را به جای گذاشتند اهالی خانه سینما باید با همدلی این آثار را رفع کنند.

وی با اشاره به سخنان مدیر عامل خانه سینما گفت: ایشان گفتند که نسبت به اتفاقات خوش بین هستند و من پیشنهاد می کنم که به خوش بینی ادامه دهند چون من نیز نسبت به سال گذشته حس بهتری دارم موفقیت سینما، موفقیت کشور است چون سینما ویترین ما است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فروش فیلم های نوروزی تصریح کرد: همیشه مشکل بر سر آمار و ارقام است اما بیایید آمارها را باور کنیم وقتی انگشت در چشم فرو می بریم هیچ چیز را نمی بینیم.

ایوبی با اشاره به تلاش هایی که در جهت ساخت و تجهیز سالن های سینما صورت گرفته بیان کرد: سه دهه است که سالن ها نه ساخته شده و نه بازسازی شده اند باید دست به دست هم دهیم تا سالن ها تجهیز شوند و در کنار آن باید به سینمای خانگی هم توجه شود و جلوی قاچاق فیلم ها گرفته شود.

وی با اشاره به بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در عرصه بین المللی حرکت های خوبی آغاز شده که با وجود مشکلات سینما به خوبی پیش رفته است شما شاهد جشنواره بین المللی خوبی خواهید بود.

ایوبی در خصوص  مدرسه ملی سینما اظهار داشت:  آموزش و ارتقای دانش سینما از اولویت های ماست.وزیر ارشاد به شخصه اساسنامه مدرسه ملی سینما را تنظیم کرده است و چند نماینده برای آموزش های حرفه ای به کشورهای مختلف اعزام کرده است.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: موفقیت سینما در گرو همکاری تلویزیون است اگر تلویزیون کشوری تصمیم بگیرد می تواند سینما را نابود کند در منشوری که بین سینما و تلویزیون وجود دارد به این مورد توجه شده که تلویزیون باید به سینما کمک کند.

وی افزود: مفختریم در دولتی کار می کنیم وزیران فرهیخته دارد در عرصه سیاسی هم باید قدر حضور آقای ظریف را هم بدانیم که هم اهل علم است و هم فن در حوزه فرهنگی هم افتخار دارم که جنتی همکاری می کنم.

ایوبی در پایان گفت: فکر می کنم ما نشان داده ایم که همراه اهالی سینما هستیم و اداره سینما بدون شما و انرژی شما محقق نمی شود مدیران سینمایی نیز اهالی سینما را دوست دارند و به خاطر آن ها کار می کنند.

علی جنتی: باید به سمت فیلم های شادی‌آفرین برویم

بنابر این گزارش؛ در ادامه مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: من صرفاً برای دیدار اهالی خانه سینما به این جا آمده ام اما این فرصت را برای مطرح کردن صحبت هایی غنیمت می دانم.

وی با تشکر از حضور ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشحالم که فضای امروز سینما، فضای سالم و آرامش بخش است و کسانی که عشق به کار دارند در حال فعالیت هستند.

وی افزود: از دستگاه های متولی سینما، سازمان سینمایی است که با عشق و علاقه  به این کار می پردازد این را کسانی را که با وی و همکارانش در ارتباط اند، درک می کنند.

جنتی اظهار داشت: خوشحالم که دغدغه ها و نگرانی های گذشته رفع شده است و در خانه ای که قرار بود منحل شود با هم صحبت می کنیم برخی فکر می کنند که با اقدامات خود می توانند خانه سینما را تعطیل کنند اما به شکر خدا شما به خانه خودتان آمدید و ما مفتخریم که در خانه شما مهمان شما هستیم.

جنتی همچنین بیان کرد: ما کاملاً آمادگی داریم حدود مرزها را بین حوزه حاکمیتی فرهنگی مشخص کنیم همواره تاکید شده است که دولت سیاست گذار ، ناظر و حامی باشد و فعالیت ها را به بخش های مختلف واگذار کند.

جنتی با اشاره به نمایشگاه کتاب بیان کرد: ما سعی داریم اداره کارها را در نمایشگاه کتاب به ناشران محول کنیم و در سایر حوزه ها نیز همین نگاه را داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت پیشکسوتان سینما در مدرسه ملی سینما گفت: قرار است این پیشکسوتان با تلاشی که برای پیمودن راه در گذشته داشته اند نیروی جوان را تجهیز کنند و در مدرسه ملی سینما برای آموزش از آن ها استفاده خواهد شد.

جنتی با اشاره به تلاش در جهت رشد کیفیت و محتوای فیلم ها گفت: نقاط ضعف در بحث سوژه و فیلمنامه است سینماگران برجسته و توانمند اگر فیلم نامه خوب داشته باشند فعالیت می کنند جامعه ما نیاز به فضای شاد و پر نشاط دارد و فیلم ها باید شادی آفرین باشند که وجدان کاری را در افراد تقویت کنند.

وزیر ارشاد در خصوص مشکلات کشور بیان کرد: در کشور ما در حال حاضر بیش از هر زمانی نیاز به حل مشکلات و توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دولت و ملت باید همدل و همزبان باشند در عرصه سینما تلاش ایوبی و همکارانش شایسته تقدیر است.

وی در پایان با عرض پوزش از نداشتن وقت کافی برای در اختیار گذاشتن اهالی سینما بیان کرد: خیلی دوست داشتم که زمانی برای صحبت با سینماگران داشتم و از این بابت عذرخواهی می کنم.

علی ربیعی: در مقابل فیلم های فاخرمان فاطما گل هیچ است

علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی در دیدار نوروزی با هنرمندان خانه سینما عنوان کرد: شاید این سوال مطرح شود که چه نسبتی بین خانه سینما و وزرات کار و رفاه اجتماعی وجود دارد و من از منظر خود دو دیدگاه دارم اول اینکه به مسائل کلان نگاه میکنم و دوم مزیت های فراوان فرهنگ است.

وی ادامه داد: ما هم در ادبیات و هم در هنرهای نمایش، موسیقی و سینما سابقه طولانی داریم که الهام بخش آفرینش هنری است و سینما هم به رغم آنکه دیر آمد اما بخش خصوصی آن را شکل داده است و سینما مزیت های بسیاری دارد.

ربیعی سینما را باعث رونق اقتصادی خواند و اظهار داشت: سرانه تولید ملی در کشور ما پایین است اما فرهنگ و سینما کمک می کند این سرانه بالا برود و با سینما میتوانیم به اقتصاد کشورمان کمک کنیم مسئله من اقتصاد بوده چراکه معتقدم فرهنگ به رشد آن کمک می کند.

وی بیان کرد: صنعت سینما و اقتصاد زنجیره ای است که باعث اشتغال زایی خواهد شد و سهمی هم در صادرات دارد حتی سینما قدرت نرم دارد و کشورهایی که صاحب قدرت نرم هستند دارای سینماند و با این هنر به افکار شکل می دهند.

ربیعی با اشاره به فیلم هایی چون امام علی (ع) و سربه داران افزود: ما فیلم های فاخری چون امام علی علیه السلام  و قصه های مجید را ساختیم که به هیچ وجه قابل مقایسه با فیلم های ترکیه ای چون «فاطما گل» نیست که هیچ ارزشی ندارند.

وی تصریح کرد: همانطور که قاچاق در عرصه کالاهای ما چون لباس و پوشاک وارد شده اکنون میبینیم که قاچاق در محصولات فرهنگی ما نیز رخنه کرده است.

ربیعی یکی دیگر مزایای سینما را رفع آسیب های اجتماعی خواند و گفت :باید اوقات فراغت جوانها مورد توجه قرار بگید ما نیاز به آثاری داریم که نشاط اجتماعی را افزایش دهد چراکه جامعه نیاز به شادابی دارد و آثار هنری کمک می کند امنیت روانی و آسیب های اجتماعی کاهش یابد.

وی عنوان کرد: اگر امروز برایتان هورا میکشند و یا برای دیدن فیلم هایتان صف میکشند و یا میخواهند از شما امضا بگیرند به خاطر آن است که مردم شما را دیدن و به اینجا رساندند بنابراین جامعه به شما نیاز دارد و تا تنهاییشان را پر کنید.

ربعیی خاطرنشان کرد: چنانچه میخواهیم از عقب ماندگی خجالت نکشیم باید درست کار کنیم و از خانه سینما میخواهم انجمن خیریه ی جمعی راه بیندازد و به بچه های بی پدر و مادر کمک هنری کند.

گفتنی است در این دیدار محمد مهدی عسگرپور، ابراهیم حقیقی‌، امیر اثباتی‌، داریوش فرهنگ‌، امین تارخ‌، رخشان بنی‌اعتماد،‌ فرشته طائرپور ،‌ منوچهر شاهسواری‌، رضا کیانیان،محمدرضا اصلانی‌،‌ حسن حسن‌دوست‌، مرتضی شایسته‌، ابراهیم مختاری، شادمهر راستین، سیروس تسلیمی‌، غلامرضا موسوی، عبدالله اسفندیاری‌، داریوش بابائیان‌، مصطفی کیایی‌، محمد سریر، محمد ساربان‌، عبدالحسن برزیده و... حضور داشتند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار