خوب بخوابید تا مرگ به سراغتان نیاید

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است احتمال افزایش مرگ و میر در بالغینی که کمتر یا بیشتر از 7.5 تا 8 ساعت می‌خوابند، دیده شده است.

دکتر عدیمی متخصص اختلالات خواب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برخلاف تصور برخی افراد مبنی بر اینکه حین خواب فقط آرامش بدنی صورت می‌گیرد، بسیاری از سیستم‌های قلبی و تنفسی در خواب فعال‌تر می‌شوند و حتی با حداکثر توان به فعالیت می‌پردازند اما چون در این زمان مواد شیمیایی آزاد می‌شوند، عضلات بدن به حالت فلج درآمده و فعالیت‌های شدید مثل قلب و ریه نمی توانند همزمان باشند.

عدیمی اذعان کرد: خواب شامل مراحلی است که بدن ما در آن بسیار آرام می‌شود، همچنین بعضی از مراکز مغز فعالیت خود را کاهش می دهند که برای تثبیت حافظه اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: مراحل خواب بسیار حائز اهمیت هستند به طوری که در اثر مصرف برخی از داروها در مراحل آن تغییر ایجاد شده و ممکن است حذف شوند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که این افراد دچار افسردگی و کم حافظگی می‌شوند حتی در برخی موارد احتمال پرخوری نیز وجود دارد.
بنابراین باید تمام مراحل خواب صورت پذیرد تا کیفیت مناسب خواب به دست آید.

وی اظهار کرد: فاکتور میزان ساعت خواب عامل بسیار مهم است. به طور متوسط بالغین در شبانه روز به 7.5 تا 8 ساعت خواب نیاز دارند. باید توجه داشت کمتر از این مقدار سبب مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌ها می‌شود. افزایش بیش از حد این میزان نیز این پیامدها را به دنبال دارد.

وی در ادامه بیان کرد: نکته مهم دیگر منظم بودن زمان خواب و بیدار شدن است.
علاوه بر این ترک عادات نا به جای خواب چون خوابیدن مقابل تلویزیون، مصرف مشروبات الکلی، کشیدن سیگار، خوردن قهوه و چای نزدیک زمان خواب، انجام ورزش‌های سنگین قبل از خواب از اهمیت بالایی برخوردار است. مجموعه این عوامل را بهداشت خواب می نامند که اگر رعایت شوند به خوبی می‌توانند اثر بخشی خود را داشته باشند.




انتهای پیام/

برچسب ها: خواب ، مغز ، مرگ ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار