سهم عمده تجهیزات پزشکی در عرضه سمعک‌های قاچاق

عمده سمعک‌های قاچاق در بخش‌های غیر بیمارستانی از جمله تجهیزات پزشکی عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ سمعک وسیله‌ای است که باید به افزایش کیفیت شنوایی فرد کمک کند و در انواع مختلفی چون پشت گوشی، داخل گوشی، جیبی، دندانی و عینکی وجود دارد اما همین وسیله نیز به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. این سمعک‌های قاچاق مضراتی برای گوش فرد به همراه دارد.

مهدی اکبری، شنوایی شناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص مضرات سمعک‌های قاچاق می‌گوید: بسیاری از سمعک‌های قاچاق از مبادی ارتباطی چون هوایی و گمرک وارد کشور می‌شوند و استفاده از آنها به جای آنکه به بهبود شنوایی و گفتار فرد کمک کند به مسیر شنوایی وی لطمه می‌زند علاوه بر آن ممکن است سبب آسیب به مغز فرد شود.

محسن احمدی، عضو انجمن شنوایی شناسی نیز درباره مضرات سمعک‌های قاچاق عنوان می‌کند: علاوه بر آنکه از کیفیت سمعک‌های قاچاق اطمینان نداریم به دلیل آنکه این سمعک‌ها توسط افراد غیر متخصص فروخته می‌شوند به طور غالب متناسب با نیاز افراد کم شنوا نخواهند بود و افت شنوایی، کم شنوایی، ضربه‌های صوتی و اثرات جبران ناپذیر دیگری را بر سیستم شنوایی فرد وارد می‌کند.

وی افزود: افراد سمعک را به طور حتم از مراکز دارای مجوز نظام پزشکی و بیمارستان‌ها تهیه نمایید به دلیل آنکه این مراکز سمعک های قاچاق را عرضه نمی‌کنند.

اکبری با اشاره به وجود سمعک‌های قاچاق در شهرستانها اظهار داشت: سمعک‌های قاچاق در شهرستانها در دسترس افراد غیر متخصص قرار دارد و در بسته بندی‌های اورجینال عرضه می‌شود.

این شنوایی شناس تصریح کرد: افرادی که از سمعک‌های قاچاق استفاده کرده‌اند از احساس صدای نوویز در گوش خود شکایت می‌کنند و مشکلاتی برای شنوایی آنها به وجود می‌آورد در صورتی که این سمعک‌ها توسط کودکان استفاده شود اختلال در گفتار آنها ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: سمعک‌های قاچاق علاوه بر شهرستان‌ها، در تهران نیز وجود دارد و به طور معمول توسط افراد تاجر به کشور وارد می‌شود.

احدی در خصوص آمار سمعک‌های قاچاق عنوان کرد: متاسفانه آمار دقیقی در خصوص تعداد سمعک‌های قاچاق در کشور وجود ندارد و تا جایی که حدس زده می‌شود عمده سمعک‌ها در بخش‌های غیر بیمارستانی از جمله تجهیزات پزشکی وجود دارد و هیچ نظارتی بر روی آنها نیست.

این عضو انجمن شنوایی شناسی ادامه داد: علاوه بر سمعک‌های قاچاق، سمعک‌های تقلبی نیز در کشور وجود دارد این سمعک‌ها به طور قالب در تجهیزات پزشکی وجود دارد و هیچ نظارتی از سوی وزارت بهداشت بر روی آن وجود ندارد.

وی اظهار داشت: به دلیل آنکه سمعک یک پروتز درمانی است به طور حتم باید توسط متخصص شنوایی شناس و متناسب با آزمایش‌ها تجویز شود به همین خاطر به افراد توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان به سمعک مانند کالا نگاه نکنند و برای تهیه آن به سراغ تجهیزات پزشکی نروند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار