چکاپ و کاهش سرطان

یک جراح سرطان با اشاره به اهمیت پیشگیری از سرطان گفت: طبق آمار جهانی، هنگام چکاپ و معاینات از هر چهار زن یک نفر مبتلا به توده سینه تشخیص داده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دکتر فهیمه ناظمیان تشخیص زود هنگام سرطان و امید به زندگی را رابطه معکوس و عواملی برای افزایش سن آمار سرطان در کشور دانست و گفت: در کشور ما آمار سرطان نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است اما خوشبختانه این آمار نسبت به کشور‌های اروپایی کمتر است.


وی افزود: دو علت مهم تشخیص زود هنگام سرطان و امید به زندگی باعث شده است تا به آمار افراد مبتلا به سرطان نیز افزوده شود و این بدان علت است که امید به زندگی و در واقع بالا رفتن سن افراد به‌‌ همان نسبت احتمال اینکه سرطان بگیرند را بالا‌تر برده است.

ناظمیان ادامه داد: شایع‌ترین علت مرگ در کشور؛ بیماری‌های قلبی و عروقی است، اما در مبحث سرطان در مردان سرطان معده و در زنان سرطان پستان شایع‌تر است.

این جراح متخصص عمومی استرس و روحیه پایین را در شیوع سرطان بی‌تاثیر ندانست و افزود: در موارد غیر ارثی، شایع‌ترین عامل بروز یا تشدید سرطان استرس است، همچنین هورمون‌‌ها و تغذیه در بروز سرطان نقش دارند.

ناظمیان به روحیه قوی افراد در برابر بیماری سرطان اشاره کرد و گفت: کسانی که دارای روحیه بالای معنوی هستند با پدیده سرطان بهتر مبارزه می‌کنند و در واقع عمر بیشتری را تجربه می‌کنند، معنویت درمانی نقش بسیار مهمی را در کنترل سرطان ایفا می‌کند و اثرات بسیار مفیدی در سلامت انسان دارد.

وی در توصیه‌ای به زنان درباره اقدام به موقع برای درمان گفت: سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود افرادی که به موقع برای درمان یا تشخیص بیماری خود اقدام می‌کنند کمتر نیاز به اقدامات جدی‌تر پیدا می‌کنند و اینکه در مراحل اولیه سرطان، طول عمر بیشتری نسبت به بیمارانی که دیر‌تر اقدام می‌کنند خواهند داشت.

این جراح متخصص عمومی ادامه داد: به خانم‍‌ها توصیه می‌کنیم که از سن 25 سالگی برای چکاپ و معاینه اقدام کنند و چکاپ و شروع معاینه را فراموش نکنند و اگر به موردی مشکوک شدند سریع به پزشک مربوطه مراجعه کنند چرا که متاسفانه طبق آمار جهانی هنگام چکاپ و معاینات از هر چهار زن یکی مبتلا به توده سینه تشخیص داده می‌شود.

ناظمیان کاهش سن ازدواج، باروری و شیردهی به موقع را در محدود شدن سرطان سینه عامل مهمی دانست و گفت: خانم‌هایی که سن ازدواج و بارداری آنها بالا رفته است نسبت به خانم‌هایی که زود‌تر ازدواج کردند احتمال اینکه به سرطان سینه دچار شوند نیز بیشتر است.

وی افزود: تمامی توده‌های پستان، سرطانی نیستند اما توصیه می‌کنیم که خانم‌ها از مصرف الکل و داروهای هورمونی پرهیز و در پیشگیری از چاقی اقدام کنند.
منبع: تسنیم
برچسب ها: چکاپ ، کاهش ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار