سلامت و زیبایی جنين به این نوع تغذیه شما بستگي دارد!

اگر مادر در طول بارداری از مواد مغذی مناسب و مورد نیاز جنین استفاده نکند جنین کلیه این نیازها را از ذخائر بدن مادر تامین می کند و با کاهش ذخائر مادر سلامت او به مخاطره خواهد افتاد.

دکتر ربابه شیخ الاسلام متخصص اپیدمیولوژی تغذیه در پاسخ به پرسش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران در خصوص تغذیه دوران بارداری گفت: خانم های باردار و شیرده هم باید مانند سایر افراد خانواده هر روز از 4 گروه غذایی اصلی استفاده کنند. صبحانه را بطور کامل میل کنند. صبحانه می تواند شامل نان و پنیر، نان و کره و مربا و عسل یا نان و تخم مرغ به همراه یک لیوان شیر باشد.
 
خوراک عدسی و انواع آش ها که در برخی مناطق کشور مرسوم است همراه با نان نیز غذای مناسبی برای صبحانه است. استفاده از سبزی هایی مثل گوجه فرنگی، خیار و یا میوه هایی مثل هندوانه، خربزه و انگور همراه با نان و پنیر در وعده صبحانه بسیار مفید است. استفاده از سایر میوه ها و آب میوه طبیعی مانند آب پرتقال نیز برای صبحانه توصیه می شود.

دکتر شیخ الاسلام گفت: منظور از رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی این است که از همه گروههای غذایی در طول روز استفاده شود در هر گروه غذایی، مواد غذایی با ارزش غذایی تقریبا یکسان قرار دارند و می توان از یکی بجای دیگری استفاده کرد برای مثال شیر، ماست ، پنیر و کشک در گروه لبنیات قرار دارند و این گروه غذایی بیشترین مقدار کلسیم را به بدن می رسانند و در صورت در دسترس نبودن هر کدام میشود دیگری را جانشین کرد.
 
خانواده ها و زنان بار دار از هر گروه غذایی به اندازه  مصرف کنید.بهترین راه برای اطمینان از مصرف متنوع مواد غذایی در روز استفاده از همه گروههای اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، گروه میوه ها و سبزیها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها است.
دکتر شیخ الاسلام ریس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت توصیه کرد مادران باردار به تغذیه خود توجه کنند و اطلاعات صیح را از منابع معتبر مطالعه کنند .

ایشان اضافه کرد ما برای بالابردن سطح علمی خانواده های ایرانی در مورد تغذیه مناسب یک پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت بنام بهسایت ایران را تهیه کرده ایم که همه میتوانند اطلاعات مورد نیازشان را از این سایت بدست بیاورند .

عضو گروه فرهنگستان علوم پزشکی کشور در پایان در خصوص اهمیت وزن گیری مادر در این دوره عنوان کرد: خانم هایی که در شروع بارداری چاق هستند در معرض خطر افزایش فشار خون  ،دیابت شیرین بارداری و زایمان از طریق سزارین قرار می گیرند.همچنین خانم های چاق مشکلات بیشتری در شیردهی خواهند داشت و بهتر است قبل از بارداری در مورد نکات تغذیه ای و وزن خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سلامت ، جنین ، تغذیه ، کلسیم ، گروه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار