واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

پژوهش و تولید بومی در عرصه فناوری فضایی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان فضایی با تاکید بر پژوهش و تولید بومی درعرصه فناوری فضایی در دولت یازدهم گفت: هدف ما تنها پرتاب ماهواره نیست بلکه با توجه به هزینه این کار، باید تلاش شود ماهواره کاربردی که نیازهای بخش های مختلف را مرتفع می کند پرتاب شود.

پژوهش و تولید بومی در عرصه فناوری فضایی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است
به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت داشتن ماهواره ملی اظهار داشت: ماهواره ملی به عنوان یکی از برنامه های رئیس جدید سازمان باید با همکاری و سرمایه گذاری بخشهای مختلف عملیاتی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فناوری فضایی را به عنوان لبه فناوری های نو اعلام کرد و گفت: باید برنامه یکساله و برنامه ششم توسعه در بخش فضایی تنظیم شود تا بتوان براساس آن تصمیم گیری صورت گیرد . وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تصریح کرد: در خصوص اهمیت فناوری فضایی در کشور اتفاق نظر وجود دارد و این فناوری جزو فناوری های پیشران به شمار می رود که با تسلط بر آن و بومی سازی فعالیت ها در این بخش دیگر فعالیت های علمی و صنعتی کشور هم رونق می یابد.

دکتر واعظی با بیان تاثیر ماهواره در فعالیت بخش های مختلف وزارت ارتباطات افزود: در پشتیبانی زیرساخت شبکه فیبر نوری و رادیو از ماهواره بهره می توان برد. همچنین در کنار آن می توان به نیاز دستگاههایی همجون وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست، سنجش از دور  و صدا و سیما پرداخت.

وی با اشاره به تصمیم شورای عالی اداری مبنی بر پیوستن مجدد سازمان فضایی به وزارت ارتباطات گفت: نقشی که ما برای این سازمان قائلیم چتر حمایتی برای کلیه بخشهای موجود اعم از دانشگاهها، دستگاههای دولتی و بخش خصوصی در زمینه تحقیق و تولید در امر فضا است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بودجه سازمان محدود است خاطر نشان کرد: در حال حاضر بودجه امسال و چند سال آینده سازمان در دست بررسی است تا جایی که امکانات کشور اجازه می دهد بتوان به آن کمک کرد.

وی افزود: در این زمینه برای حمایت بیشتر از سازمان و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تلاش داریم تا از محل برخی صرفه جویی ها بودجه سازمان افزایش یابد.

وزیر ارتباطات با اشاره به ثبت چند نقطه جدید مداری نیز گفت: سازمان فضایی با کمک سازمان تنظیم مقررات باید هم در حفظ نقاط موجود و هم نقاط جدیدی که ثبت کرده و دنبال نهایی کردن آن هستیم، همکاری کند.

وی با اشاره به تعامل بسیار نزدیک با شورای عالی فضایی که زیر نظر معاونت علمی رئیس جمهور قرار دارد گفت: تفاهم بسیار خوبی با معاونت علمی رئیس جمهور داریم و در حال حاضر نیازمند نقشه راه هستیم تا با تقسیم کار از موازی کاری پرهیز شود.

دکتر واعظی با تقدیر از تعامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون صنایع و کمیسیون امنیت و سیاست خارجی و تمام کسانی که تا کنون در سازمان فضایی نقش آفریده و با کار و تلاش آنها سازمان به این مرحله رسیده است، گفت: انشاء الله با کمک هم اهداف بلند نظام در این بخش محقق خواهد شد.

  منبع:     ict.gov  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار