پنج علامتی که به شما می گوید شما کمبود ویتامین دارید!

ویتامین‌ها برای عملکرد بهتر واکنش کلی در بدن بکار می‌روند و نقش واسطه‌ای دارند تا ارگانهای بدن کارکرد بهتری داشته باشند.

پیام فرح‌بخش  متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، گفت: ویتامین‌ها برای عملکرد بهتر واکنش کلی در بدن بار می‌روند و نقش واسطه‌ای دارند تا ارگانهای بدن کارکرد بهتری داشته باشند بطوریکه هر کدام از ویتامینها کم شوند عوارض خاصی را ایجاد می‌کنند.
 
وی افزود: ویتامینها به دو دسته‌ی ویتامینهای محلول در آب مثل ویتامین CوB و ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌های A,D,E,K تقسیم می‌شوند.
 
وی ادامه داد: با کمبود ویتامین C قشاهای مخاطی آمادگی خونریزی پیدا می‌کنند و ممکن است ترک خوردن گوشه‌ی لب و خونریزی را به همراه داشته باشد و همچنین کمبود ویتامین خانواده‌ی B باعث اختلالات عصبی در فرد می‌شود.
 
وی بیان کرد: اما کمبود ویتامینهای محلول در چربی شامل کمبود ویتامین A که منجر به اختلالات بینایی و شب کوری، کمبود ویتامین K افزایش احتمال خونریزی و شکستن استخوان ران، کمبود ویتامین D که باعث اختلالات ایمنی و کاهش دفاع ایمنی بدن و پوکی استخوان می‌شود.
 
فرح‌بخش گفت: خوشبختانه کمبود ویتامین E نادر است و در تمام روغنهای خوراکی وجود دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: کمبود ویتامین C با مرکبات ترش مانند لیمو، پرتغال،B در سبوس غلات مثل نان و گندم و جود، ویتامین A در میوه‌های زرد و نارنجی مثل طالبی و هویج و ویتامین D در جگر و بهترین منبع که نور آفتاب است می‌توان استفاده کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار