گزارش/

سبقت چین از غفلت تولیدکنندگان ایرانی/نمادهای فرهنگ غربی در دست کودکان ایرانی

در اینکه اسباب‌بازی در پرورش خلاقیت کودکان تأثیرگذار است شکی نیست اما اینکه چه اسباب‌بازی و با چه کیفیتی به کشور وارد می‌شود امری است که نیاز به کمی تأمل دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در چند سال گذشته به لطف برخی تصمیمات مسئولان درهای کشور به روی واردات باز شده و ایران به بهشتی برای کالاهای وارداتی تبدیل شد.

در این بین چین گوی سبقت را از رقیبان خود ربود و به اولین صادرکننده کالا به ایران شد.

بر اساس آمار گمرک در سال گذشته 5 میلیون و 362 هزار تن کالا به ارزش 12 میلیارد و 561 میلیون دلار از چین به ایران وارد شد، امری که با گشت و گذار در سطح شهر کاملا مشهود است.

با گشتی در بازار اسباب‌بازی فروشی تهران می‌توان این طور قضاوت کرد که بازار اسباب‌‌بازی ایران در قبضه چین است.

بر اساس این گزارش در ویترین اکثر مغازه‌های اسباب‌بازی فروشی انواع کالاهای چینی خودنمایی می‌کنند.

هر چند که برخی از این اسباب بازی‌ها کیفیت خوبی دارند اما برای این کیفیت نیز باید قیمت گزافی پرداخت.

به عنوان مثال یک ماشین کنترلی از 50 هزار تومان به بالا قیمت دارد که بسته به نوع و مدل و امکانات قیمت آن حتی ممکن است میلیونی نیز بشود.

همچنین انواع عروسک با لوازم جانبی نیز از 100 هزار تومان به بالا قیمت دارند و برای خرید هلیکوپتری که قادر به پرواز است باید بیش از 100 هزار تومان هزینه کرد.

هر چند که در برخی مناطق شمالی تهران اسباب‌بازی‌های برند با قیمت‌های میلیونی به فروش می‌رسد اما در این بین مغازه‌های در مناطق متوسط و جنوبی‌تر نیز هستند که اسباب‌بازی‌های بی‌کیفیت چینی را با قیمت مناسب آن منطقه به فروش می‌رسانند.

در اینکه اسباب‌بازی در پرورش خلاقیت کودکان تأثیرگذار است شکی نیست اما اینکه چه اسباب‌بازی و با چه کیفیتی به کشور وارد می‌شود مسئله‌ای است که نیاز به کمی تأمل دارد.

این گزارش می‌افزاید قوانینی نیز برای واردات اسباب‌بازی به کشور وضع شده تا از ورود کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری شود اما هنوز هم این گونه کالاها در بازار خودنمایی می‌کند و این طور به نظر می‌رسد که اسباب‌بازی‌های استاندارد با توجه به قیمت بالایی که در برخی مناطق دارد تنها نصیب گروه خاصی از جامعه می‌شود.

** افزایش 36 درصدی واردات اسباب‌بازی و لوازم ورزش

براساس آمار گمرک در سال گذشته 25 هزار و 418 تن بازیچه، اسباب‌بازی و لوازم ورزش و اجزا و قطعات آن به ارزش 72 میلیون و 573 هزار و 275 دلار به ایران وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 36.28 درصد و از نظر ارزشی 41.69 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گفتنی است در اسفند ماه سال گذشته نیز 2 هزار و 828 تن بازیچه،‌ اسباب‌بازی و لوازم ورزشی و اجزا آن به ارزش 8 میلیون و 60 هزار و 362 دلار به ایران وارد شد.

** لزوم حمایت از تولید اسباب‌بازی در کشور

بر اساس این گزارش بسیاری از اسباب بازی هایی که به کشور وارد میشود نمادها و عروسک های شخصیت های کارتونی غربی است.

از جمله این کالاهای وارداتی می توان به عروسک هایی مانند بن تن،باربی وباب اسفنجی اشاره کرد،نمادهایی که نه تنها با فرهنگ ایرانی سازگاری ندارند بلکه موجب میشود کودکان با همذات پنداری خود را درآن شخصیت کارتونی تصور کنند ،امری که با گذشت زمان تنها موجب رواج فرهنگ غرب در کشور خواهد شد.

نباید از این نکته نیز غافل شد که تولید اسباب‌بازی درکشور پتانسیل و ظرفیت خوبی دارد و می‌تواند به صنعتی پرقدرت در کشور تبدیل شود.

گفتنی است در برخی فروشگاه‌‌های انگشت‌شمار اسباب‌بازی‌های تولید داخلی که کیفیت مناسبی هم دارند با قیمت بسیار مناسبی به فروش می‌رسد اما نکته‌ای که مسئولان باید در اولویت قرار دهند حمایت از این صنعت در کشور است تا جلوی واردات بی‌کیفیت گرفته شود و نیز سودجویان نتوانند از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، غفلت ، صادرات ، واردات ، غرب ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
الهام
۱۴:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
انتظار داريد شخص بره عروسک کارتون شکرستان رو بخره قطعا این کارو نمیکنه .میشه عروسک های قهرمانان ایرانی رو ساخت
Belgium
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
اسباب بازی هایی که کودکان بی گناه با ان بازی می می کنند و حتی حداقل استانداردهای بهداشتی را ندارند و برای سلامتیشان مضرند . علاوه بر فرهنگ کشورهای دیگر را تبلیغ می کند. به این میگن استعمار چینی که مساوی است با بیکاری جوانان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
ایرانی فقط جنس ایرانی می خرد و از اقتصاد کشورش حمایت می کند .
تولید کننده ایرانی هم کیفیت کالایش را بالا می برد ، چون برای برند ایرانی شان و ارزش قائل است . انشاء الله .
آخرین اخبار