گزارش/

کالای لوکس،کالایی که فقط جنبه خودنمایی دارد/ قاچاق کالا در بعضی از موارد رسمیت داده شده

امروزه واردرات کالاهای لوکس به یک پدیده رایج در جامعه تبدیل شده است کالاهای لوکسی که غالب ‌آن ها جنبه خودنمایی داشته و با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ امروزه واردات کالاهای لوکس به یک پدیده رایج در جامعه تبدیل شده است کالاهای لوکسی که غالب ‌آن ها جنبه خودنمایی داشته و با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند و نکته جالب این است که بسیاری از  افراد با وجود قیمت‌های گزاف باز هم تمایل به خرید این نوع کالا دارد

براساس این گزارش؛ با توجه به ممنوعیت واردات کالاهای لوکس در اواخر فعالیت دولت دهم، دولت یازدهم ممنوعیت مذکور را برای اکثریت کالاها طبق شرایطی برداشته و برای آن‌ها تعرفه در نظر گرفته است.

نکته حائز اهمیت این است که این امر با شعار حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی منافات داشته و باعث فرار ارز از کشور می‌شود و گویا نامگذاری‌های سال هم نمی‌تواند تاثیری در کاهش این حجم واردات داشته باشد.

***هیچ راهکاری برای جلوگیری از کالای لوکس وجود ندارد

به گفته ابراهیم نکو دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امکان جلوگیری از واردات کالاهای لوکس به طور کامل وجود ندارد مگر اینکه مانند آن‌ها و با همان کیفیت در داخل تولید شود.

در این میان قاچاق کالا نیز در سطح بزرگ و ساز و کاری صورت می‌گیرد که مبین این نکته است که به قاچاق کالا در بعضی از موارد رسمیت داده شده و اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نمی‌گیرد. 

همچنین بر اساس آمارهای رسمی وزارت کشور و اعلام شده توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز سالیانه حدود 20تا 25میلیارد دلار کاهای قاچاق وارد و خارج می‌شود که حدود 18میلیارد دلار آن میزان کالا و ارز  ورودی و 8میلیارد دلار کالا و ارز خروجی است. 

*انتظار برای تصمیم دولت 

حال با توجه به این وضعیت باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم چه تدابیری را برای کاهش واردات و مبارزه با قاچاق اتخاذ خواهد کرد.

گزارش از مهشید غلامی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار