نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و استرالیا؛

ظریف: گزینه نظامی دیگر وجود ندارد، تنها راه برخورد با ایران مذاکره است/ بیشاپ: مذاکرات باید برای هر دو طرف سود داشته باشد

وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای استرالیایی گفت: گزینه نظامی دیگر وجود ندارد و بهتر است دیگر در این رابطه حرفی زده نشود چرا که ما به آن توجهی نمی‌کنیم. تنها راه حل برای برخورد با ایران مذاکره است و باید حق ایران را به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با  "جولی بیشاپ" وزیر خارجه استرالیا اظهار داشت: ما با استرالیا همواره روابط اقتصادی و سیاسی داشتیم.

وی افزود: وقت آن رسیده این روابط را ارتقا دهیم و در این دیدار به نگرانی مشترکمان از تروریسم پرداختیم.

ظریف ادامه داد: روابط دو جانبه دو کشور و سو استفاده گروه‌های غیرقانونی که در حوزه تجارت انسان فعالیت می‌کنند نیز مورد گفتگو قرار گرفت و در زمینه حقوق بشر نیز بحث شد و امیدواریم بتوانیم زمینه را برای بهبود وضعیت به ویژه پناهجویان بهتر کنیم.

همچنین ""جولی بیشاپ" در این نشست خبری پیرامون اقدامات تروریستی گروه داعش گفت: در مورد جزییات این مسئله به ویژه برنامه‌هایی که در عراق در حال انجام است و برای سرنگونی این سازمان و کمک‌هایی که می‌توان در این راستا می‌شود گفتگو کردیم.

وی در ادامه با اشاره به مسئله پناهجویان اظهار داشت: ده هزار ویزای برای ایرانیان و  هشت هزار ویزای موقت را در نظرگرفته‌ایم، در خصوص باز گشت پناهجویان نیز صحبت کردیم و این مباحث را ادامه خواهیم داد

پاسخ به سوال خبرنگاران


وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استرالیا در عراق نقش نظامی دارد و در ائتلاف ضد داعش نیز شرکت کرده است، نظر ایران در رابطه با این نقش چیست؟ گفت: من فکر می‌کنم مبارزه با داعش باید توسط خود دولت عراق صورت گیرد و هر کاری که ایران در این کشور می‌کند با هماهنگی دولت عراق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مبارزه با تروریسم نیاز به همکاری بین‌المللی دارد و نباید گزینشی و سیاسی با این موضوع برخورد شود، هرگونه جنایت علیه غیرنظامیان برای ما غیرقابل قبول است و امیدواریم این بی‌رحمی‌ها توسط داعش متوقف شود.

وزیر خارجه استرالیا در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون عراق و مسئله داعش گفت: ما معتقدیم دولت عراق باید حمایت شود و ثبات داشته باشد و در این رابطه ما یک برنامه زمان‌بندی شده داریم که در راستای آن به دنبال باثبات شدن دولت عراق هستیم که همگی با رضایت این کشور است و در نظر داریم با تلاش ایران و ائتلاف توانمندی عراق را افزایش دهیم، هم چنین امروز در رابطه با ایفای نقش استرالیا در عراق گفتگوهایی به عمل آمد. 

ظریف ادامه داد: تقریبا از 80 کشور جهان به این منازعه کشیده شده‌اند (از جمله پیوستن شهروندان استرالیایی به گروه تروریستی داعش) این موضوع به نفع هیچ کس نخواهد بود.

بیشاپ در پاسخ به این سوال که دلیل این دیدار و سفر شما به ایران چیست و هم چنین آیا این سفر به منظور باز شدن مناسبات و همکاری‌های دو کشور در راستای برداشته شدن تحریم‌ها صورت گرفته است؟ گفت: به دعوت وزیر امور خارجه ایران به اینجا آمدم و با توجه به این که استرالیا در عراق حضور دارد و نیاز بود تا مسائل مختلف و دو جانبه از جمله قاچاق انسان و پناهجویان ایرانی را مورد گفتگو قرار دهیم.

وی ادامه داد: امیدوارم یک چارچوب توافق حاصل شود تا بتوانیم بر مسائل مختلف تعامل داشته باشیم، هم چنین خوشحالم که پیشرفت در مذاکرات ایران و 5+1 حاصل شده البته باید این مذاکرات روند متعادل داشته و برای هر دو طرف سود داشته باشد و مسئله تحریم‌ها حل شود. 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نظر شما درباره این که باز هم مقامات آمریکایی از گزینه نظامی روی میز صحبت می‌کنند اظهار داشت: ترک عادت موجب مرض است و گزینه نظامی دیگر وجود ندارد و بهتر است دیگر در این رابطه حرفی زده نشود چرا که ما به آن توجهی نمی‌کنیم، تنها راه حل برای برخورد با ایران مذاکره است و باید حق ایران را به رسمیت شناخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
ما آخر نفهميديم كه اين خانم وزير امور خارجه بود يا وزير امور مهاجرت.............؟؟؟!!!!!!
آخرین اخبار