ظریف: تمامی تحریم‌های ایران باید در روز توافق لغو شود/ تحویل اس 300 به ایران یک "تعهد قراردادی" بود

وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه یورونیوز اعلام کرد تمامی تحریم‌های ایران باید در روز حصول توافق هسته‌ای لغو شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روز جمعه در مصاحبه با شبکه یورونیوز اعلام کرد تمامی تحریم‌های کشورش باید در روز حصول توافق هسته‌ای احتمالی بین تهران و گروه ۵+۱ لغو شود. 

ظریف گفت: «ما از حذف مرحله به مرحله تحریم‌ها صحبت نمی‌کنیم. متاسفانه آمریکا صحبت کردن در این باره را آغاز کرده و از عبارت «تحریم‌های مرحله‌ای» استفاده می‌کند و اگر شما بیانیه مشترک (لوزان) را مطالعه می‌کنید نه به واژه «تعلیق» برمی‌خورید و نه به واژه «مرحله‌ای».» 

ایران و کشورهای گروه ۵+۱ -- روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، امریکا و آلمان -- دوم آوریل پس از ۸ روز مذاکرات فشرده هسته‌ای در شهر لوزان سوئیس بیانیه مشترکی را صادر کردند که در آن آمده است هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای ایران تعطیل و یا فعالیت آن تعلیق نخواهد شد و تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به محض امضای توافق بر سر برنامه هسته‌ای تهران لغو خواهد شد. 

ظریف با اشاره به این بیانیه افزود: «مشخص است که تمامی تحریم‌ها، اعم از اقتصادی و مالی باید خاتمه یابد. در‌‌ همان روزی که ما به توافق برسیم... شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب خواهد کرد که به تمامی قطعنامه‌های پیشین پایان می‌دهد و پایه پایان تمامی تحریم‌ها را بنا می‌گذارد.» 

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد مذاکرات گاهی اوقات با دشواری‌هایی همراه بود زیرا دیپلمات‌های غربی «فکر می‌کردند تحریم‌ها یک دارایی است، چیزی که نباید به این سادگی از آن چشم‌پوشی کنند.» 

وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به دو هدف از مذاکرات هسته‌ای گفت: «یکی از اهداف تضمین این مساله بود که برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز باقی می‌ماند و هدف دوم نیز لغو تحریم‌ها بود.» 

تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران
ظریف در پاسخ به سوالی درباره تصمیم اخیر روسیه برای تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی اس ۳۰۰ به ایران، از آن به عنوان یک تعهد قراردادی تقدیر کرد. 

وی افزود: «ما با روسیه در زمینه تامین ابزار دفاع هوایی خود توافق کرده بودیم. این تسلیحات تهاجمی نیستند بلکه سلاح‌های دفاعی هستند که ما مدت‌ها قبل به روسیه سفارش داده بودیم و اکنون آن‌ها تصمیم گرفته‌اند به قرارداد و تعهد خود احترام بگذارند و این تسلیحات را به ایران تحویل بدهند.» 

وزیر خارجه ایران افزود تحویل این تسلیحات مغایر هیچ یک از تحریم‌های سازمان ملل نیست زیرا از نظر ایران این تحریم‌ها «غیرقانونی و ناموجه» است. 

 «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه هفته گذشته با امضای یک حکم، راه را برای تحویل سامانه سپر موشکی اس ۳۰۰ به ایران هموار کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار