مرتضوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رویکرد کنونی بانک‌ها تحریم داخلی محسوب می‌شود/ پیش‌بینی رشد 15 درصدی صنعت تا پایان سال

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران با بیان اینکه برای دستیابی به نتایج مثبت در صورت لغو تحریم‌ها در اقتصاد کشور نیاز به فراهم شدن پیش شرط‌ هایی داریم گفت: پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد در بخش صنعت تا پایان سال به 12 تا 15 درصد برسد.

رویکرد کنونی بانک‌ها تحریم داخلی محسوب می‌شود/ پیش‌بینی رشد 15 درصدی صنعت تا پایان سالمحمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه موضوعات مرتبط با سیاست‌های داخلی کشور مهم‌تر از توافقات بین‌المللی است اظهار داشت: قطعا تلاش برای شکستن تحریم‌ها و گشایش سوئیفت بانکی و امکان برقراری تبادل حواله با کشورهای خارجی از طریق سیستم بانکی مهم‌ترین بخش برای حوزه صنعت و تولید است.

رئیس خانه صنعت، معدن تجارت تهران افزود: باید پول تجهیزات، مواد اولیه و کالاهایی که صادر می‌شوند به کشور برگردد که در صورت گشایش سوئیفت ما شاهد کاهش هزینه‌ها خواهیم بود و پول‌هایی که ناچارا سهم دلالان تحریم می‌شد قطع شده و به اقتصاد کشور برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: در واقع روان‌سازی و آسان‌سازی تجارت به کشورهای فروشنده مواد اولیه و خریدار کالاهای ایران از مهم‌ترین نتایج لغو تحریم‌ها خواهد بود.

مرتضوی گفت: هم‌اکنون وجود تحریم‌ها و مشکلات بانکی هزینه‌های بی‌جهت زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده که قطعا حل این مشکلات می‌تواند اوضاع را بهبود دهد.

مرتضوی با بیان اینکه هم اکنون نرخ سرمایه‌گذاری در کشور با توجه به پتانسل‌های موجود قابل قبول نیست افزود: با شکسته شدن تحریم‌ها قطعا موج بزرگی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی و بخش‌های مالی دنیا به طرف ایران سرازیر خواهد شد و شاهد جنبش بزرگی در اقتصاد ایران خواهیم بود.

مقررات بی‌جهت و غیرمؤثر صنعت کشور را دچار چالش کرده 

وی همچنین به مقررات دست و پاگیر کشور در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: متأسفانه مقررات و دستورالعمل‌های بی‌جهت و غیرمؤثر صنعت و اقتصاد کشور را دچار چالش کرده که از جمله این چالش‌ها می‌توان به موضوع اعتبارات بانکی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در واقع هم‌اکنون بانک‌ها در تخصیص اعتبارات و انجام امور بانکی، شرکت‌هایی که مشکل بازپرداخت بدهی دارند را بلوکه می‌کنند که این موضوع کمکی به وصول مطالبات نمی‌کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران تصریح کرد: به عنوان مثال ممکن است یک فرد در چند شرکت حضور داشته باشد و در این میان فقط یکی از این شرکت‌ها با مشکل بانکی مواجه باشد ولی به دلیل دستورالعمل‌های غیرصحیح بقیه شرکت‌ها نیز دچار بسته شدن سیستم‌ اعتبارات بانکی می‌شوند که کار اشتباهی است و ما در این رابطه هشدارهای زیادی دادیم.

وی اضافه کرد: در واقع این مسئله کمکی به وصول طلب‌ها نمی‌کند و مطالبات مشکوک‌الوصول را به غیرقابل وصول تبدیل می‌کند. این موضوع باید حل شود.

قوانین گمرکات کشور باید بازبینی شود

وی در ادامه با بیان اینکه گمرکات کشور باید توانایی خود را در جهت موضوع صادرات افزایش دهند گفت: قوانین گمرکات در حوزه صادرات مجدد کالاهای ساخته شده راحت نیست.

وی افزود: مؤسسات صنعتی و تولیدی که امکان واردات مواد اولیه و صدور کالای ساخته شده را دارد به دلیل این قوانین گمرکی نمی‌تواند فعالیت کند.

مرتضوی اظهار داشت: سپردن تضمین‌های گزاف و مقررات سخت‌گیرانه در گمرکات واردات مواد اولیه و صادرات را بسیار دشوار کرده است.

وی همچنین به نظام بروکراسی پیچیده کشور اشاره کرد و گفت: کندی انجام اموری همچون تصویب لایحه خروج غیرتورمی از رکود که حدود نه ماه پیش توسط دولت به مجلس تقدیم شده بود کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در واقع نظام بروکراسی پیچیده کشور باعث می‌شود فرصت‌های خوبی را از دست بدهیم. اگر سرعت کار را در نظام بروکراسی به نفع تولید و صنعت افزایش دهیم قطعا خبرهای خوبی به گوش خواهد رسید.

 پیش‌بینی رشد 15 درصدی بخش صنعت تا پایان سال

رئیس خانه صنعت، ‌معدن و تجارت تهران در ادامه با بیان اینکه شور و شعف و امید زیادی در واحدهای صنعت کشور با ظرفیت پایین به وجود آمده است گفت: این واحدها امیدوارند با ورود سرمایه‌های خارجی و رشد نرخ سرمایه‌گذاری و لغو تحریم‌ها به سمت رشد فعالیت‌های صنعتی پیش برویم.

مرتضوی تصریح کرد: در صورت گشایش سوئیفت تا پایان سال در بخش صنعت رشد دو رقمی خواهیم داشت منتهی همه این اتفاق‌ها نیازمند توجه به پیش‌شرط‌ هایی است که قبلا ذکر شد.

وی یادآور شد:‌ استفاده از اعتبارات بانک‌ها برای واردات مواد اولیه، رویکرد متفاوت بانک‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و سرعت انتقال سرمایه به داخل می‌تواند یکی از مهم‌‌ترین رویکردها باشد.

به گفته مرتضوی در صورت فراهم شدن زمینه رشد اقتصاد در بخش صنعت تا پایان سال بین 12 تا 15 درصد خواهد بود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: صنعت ، تحریم ، اقتصاد ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار