باشگاه خبرنگاران بررسی می‌کند

بازار تسهیلات مسکن در انتظار تعادل/ سراشیبی قیمت اوراق مسکن با افزایش وام مسکن

قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در سال گذشته با افزایش بی‌سابقه‌ای مواجه بود و در ابتدای سال جاری روند نزولی به خود گرفت و تا سطح 75 هزار تومان افت کرد.

بازار تسهیلات مسکن در انتظار تعادل/ سراشیبی قیمت اوراق مسکن با افزایش وام مسکنبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن با شروع سال و به طور سنتی به دلیل کاهش تقاضا با افت مواجه شد و به 80 تا 82 هزار تومان رسید و این روند از ابتدای امسال منفی ادامه پیدا کرد.

این در حالی است که قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن با شروع سال به دلیل کاهش تقاضا با افت مواجه شد و به 78 هزار تومان رسید، اما با انتشار بیانه‌ لوزان و احتمال دستیابی به توافق نهایی قیمت آن را در مدار افت و تا سطح 75 هزار تومان کاهش داد.

علاوه بر موضوع مذاکرات انتشار خبرهایی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی در افت قیمت این اوراق تاثیر گذاشت و زمینه افت قیمت و کاهش تقاضا در این اوراق را فراهم کرد.

اما بررسی انجام شده برای افزایش وام مسکن در جلسه شورای پول و اعتبار در روز 19 فروردین، قمیت این اوراق را دوباره تحت تاثیر قرار داد و هر یک از برگه‌های اوراق تسهیلات مسکن با 2 هزار تومان رشد مواجه شد به طوری که قیمت هر برگ از این اوراق در برخی نمادها تا 80 هزار تومان در این روز هم رسیده است.

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت (تسه)ها را می‌توان در سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن و رونق بخشیدن به این بخش دانست به طوری که در سال 92 با افزایش وام مسکن زمینه‌ افزایش شدید قیمت اوراق فراهم شد اما پس از این داستان و عدم افزایش وام مسکن باز هم قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاهش پیدا کرد و قیمت تسه‌ها را به 78 هزار تومان بازگرداند.

امار ارقام نشان می‌دهد که تسه‌ها در سه ماه پایانی سال 93 به قیمت 78 هزار تومان رسیده و این آمار نشان دهنده‌ افزایش قیمت این اوراق تا 100 هزار تومان در نیمه‌ اول سال گذشته بوده است؛ از نیمه‌ دوم سال شاهد روند متعادل‌تری در بازار این اوراق بودیم و این شرایط با ادامه رکود در بازار مسکن با افت بیشتری مواجه شد و تا قیمت 77 هزار تومان رسید و هزینه‌ متقاضیان دریافت وام مسکن را کاهش داد.

 اوراق تسهیلات مسکن  

اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر 500 هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند.

همچنین دریافت وام 45 میلیونی مسکن باید 90 ورقه حق تقدم تسهیلات به مبلغ شش میلیون و 750 هزار تومان خریداری شو.

دریافت وام مسکن از طریق بانک مسکن نیز راهی دیگر برای خانه‌دار شدن افراد است که بر این اساس گیرنده تسهیلات 35 میلیونی با سود 15 در صد در 12 سال و به روش ساده باید ماهانه حدود 250 هزار تومان سودی بیش از 40 میلیون تومان و در مجموع بیش از 75 میلیون تومان باز گرداند.

برای پیگیری بیشتر قیمت اوراق تسهیلات مسکن و دلیل افت این ‌روزهای این اوراق گفتگویی با علیرضا توکلی رئیس اداره ابزارهای نوین مالی انجام داده‌ایم که ادامه می‌خوانید:
  
علیرضا توکلی رئیس اداره ابزارھای نوین مالی فرابورس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاریخچه ورود اوراق تسهیلات مسکن به فرابورس گفت: اوراق تسھیلات مسکن از مھر 89 با قیمتی حدود 90 ھزار تومان وارد بازار فرابورس ایران شد تا علاوه بر تسھیل نقل و انتقال اوراق برای متقاضیان، شرایطی فراھم شود که این اوراق در فضایی شفاف و در بازاری مبتنی بر عرضه و تقاضا مورد معامله قرار بگیرد.

 وی تاکید کرد: ایجاد تعادل در بازار مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی فرابورس است.

توکلی تصریح کرد: ورود اوراق تسھیلات مسکن به بازار فرابورس باعث شد که قیمت این اوراق به حدود 60 ھزار تومان کاھش پیدا کند و این تعادل قیمت تا اوایل سال گذشته نیز ادامه پیدا کرد، به طوری که اوراق در محدوده 40 ھزار تومان معامله می‌شد.

رئیس اداره ابزارھای نوین مالی دلایل شوک قیمتی به وجود آمده در بازار اوراق تسھیلات مسکن را ناشی از افزایش تقاضاعنوان کرد و افزود: به دنبال افزایش سقف تسھیلات مسکن از 20 میلیون به 35 میلیون تومان، اولین شوک قیمت به بازار اوراق وارد شد چراکه تقاضای اوراق افزایش یافته بود و از طرف دیگر منابع بانک مسکن اجازه نمیداد تا عرضه آن نیز به صورت متقابل افزایش پیداکند. این روند ادامه پیدا کرد تا در نھایت قیمت این اوراق به 70 ھزار تومان رسید.

توکلی به اولین اقدام فرابورس برای ایجاد تعادل در قیمت اوراق اشاره کرد و یادآور شد: فرابورس در ھمان مقطع با سھامداران عمده وارد مذاکره شد تا اوراق خود را در بازار عرضه کنند و به دنبال ھمین اقدام، عرضه اوراق تاحدودی افزایش پیدا کرد و بازار به تعادل رسید.

وی با اعلام اینکه شیوع اخباری مبنی بر افزایش سقف وام مسکن بار دیگر منجر به افزایش قیمت این اوراق شده است، خاطرنشان کرد: بارھا از طریق فرابورس، بانک مسکن و ھمچنین وزارت راه و شھرسازی اعلام شده که طرحھای مطرح در رسانه‌ھا ھیچکدام به تسھیلات مسکن مرتبط نیست، اما با این حال عدهای با تصور اینکه سقف وام افزایش خواھد یافت به این بازار ھجوم آوردهاند و تقاضا بار دیگر افزایش یافته است.

رئیس اداره ابزارھای نوین مالی فرابورس از صفر بودن شاخص سفته بازی یا معاملات مازاد در این بازار خبر داد و تصریح کرد: بانک مسکن در ھر ماه 400 میلیارد تومان اوراق عرضه میکند اما تقاضا در بازار 600 میلیارد تومان است و ھمین فاصله200 میلیارد تومانی میان عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمتھا شده است بنابراین نمیتوان آن را ناشی از سفته بازی دانست.

توکلی اظهار داشت:تعیین سقف خرید 90 برگه برای ھر کد معاملاتی و ھمچنین محدودیت 60 روزه برای فروش اوراق، دیگر اقدامات ضربتی فرابورس برای متعادل کردن بازار اوراق تسھیلات مسکن بود اما به جھت تقاضای بالا در این بازار، این اقدامات نیز تنھا به صورت مقطعی منجر به کاھش قیمت شد.

وی از طراحی مدل‌ھای جدید سپرده پذیری برای ارایه اوراق تسھیلات در بانک مسکن و نھایی شدن این مدل‌ھا در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: تقویت بخش عرضه عملیترین راھکاری است که باید از جنبه‌ھای مختلف به آن اندیشید و ابلاغ مجوز سازمان بورس به صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سپرده‌گذاری در بانک مسکن و دریافت اوراق حق تقدم تسهیلات این بانک اقدامی در همین راستا بوده است تا از این طریق منابع بانک مسکن تجهیز شود و توان این بانک باری عرضه اوراق بیشتر در بازار تسهیلات مسکن افزایش یابد.

رئیس اداره ابزارھای نوین مالی فرابورس همچنین با اشاره به  انتشار مستقیم اوراق (تسه) به پشتوانه مطالبات بانک مسکن گفت: اوراق (تسه) به پشتوانه مطالبات بانک مسکن یکی دیگر از تصمیمات گرفته شده برای ایجاد تعادل در قیمت مسکن است و این طرح با پیگیری فرابورس پس از بررسی بانک مسکن و با هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس به زودی اجرایی خواهد شد.

توکلی در پایان در خصوص راه‌اندازی صندوق با درآمد ثابت بیان کرد: راه‌اندازی صندوقی با درآمد ثابت به منظور بازار گردانی اوراق تسهیلات مسکن را راهکاری دیگر به منظور ایجاد تعادل در بازار دانست، این صندوق قرار است با سود تضمین شده ضمن تجهیز منابع خود از طریق جمع‌آوری سرمایه‌های سرمایه‌گذاران در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده و امتیاز تسهیلات مسکن ناشی از این سپرده‌گذاری را در بازار فرابورس عرضه کند ضمن آنکه با تحدید دامنه نوسان و همچنین بازار گردانی اوراق به ایجاد و حفظ تعادل در این بازار کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: قیمت ، بورس ، مسکن ، کاهش ، تقاضا ، عرضه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار