قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

کشف ۲۷۸ کیلوگرم مواد مخدر از طریق محموله‌های پستی/ پیگیر اصلاح قانون پولشویی هستیم/ مرگ ۲۷۴۷ معتاد در سال گذشته

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دنبال این قضیه هستیم که قانون مبارزه با پولشویی اصلاح شود در حال حاضر در سطح خرده فروشی روزانه ۲۰ میلیارد تومان خرید و فروش می شود و اقتصاد سالم را دچار خدشه می کند.

کشف ۲۷۸ کیلوگرم مواد مخدر از طریق محموله های پستی/ پیگیر اصلاح قانون پولشویی هستیم/ مرگ ۲۷۴۷ معتاد در سال گذشتهبه گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: دنبال این قضیه هستیم که قانون مبارزه با پولشویی اصلاح شود در حال حاضر در سطح خرده فروشی روزانه ۲۰ میلیارد تومان خرید و فروش می شود و اقتصاد سالم را دچار خدشه می کند.

وی افزود: این رقم در روسیه روزانه ۱۸، اروپا۱۳، چین۷.۳ و آمریکا ۸ میلیارد دلار است.

جزینی از واگذاری وام برای معتادان بهبود یافته از صندوق مهر امام رضا از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: در سال گذشته ۲۷۴۷ معتاد فوت شدند که ۲ درصد رشد داشت‎.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر درشرح عملكرد اين ستاد در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر طي سال 1393 گفت: كشفيات انواع مواد مخدر در سال گذشته 555 تن بوده است كه البته اين ميزان بر اساس مواد مخدر با منشاء ترياك، 724 تن بوده است.

وی افزود: آمار و ارقام نشان مي دهد كه 78 درصد از كل اين مواد را ترياك، 14 درصد را حشيش، 5 درصد را هروئين و مرفين، 1 درصد را شيشه و 2 درصد باقي را ساير مواد تشكيل داده اند. اين ارقام بيانگر اين است كه ميزان كشفيات طي سال 1393در مجموع، نسبت به سال قبل تفاوت محسوسي نداشته است.

وي با اشاره به اين نكته كه از مجموع كشفيات صورت گرفته در سال گذشته، 76 درصد آن در مرزها و حاشيه مرزي كشور انجام شده است، گفت: در اين حوزه مي توان به سهم سگ‌هاي كاشف اشاره كرد كه بالغ بر 43 تن مي‌باشد.

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور تصريح كرد: در اين ميان، كشفيات قرص و آمپول هشتاد و هفت میلیون و ۳۷۰ هزار عدد بوده است كه اين ميزان نسبت به سال قبل با رشد 650 درصدي مواجه بوده است. اين آمار نشان مي دهد كه نگراني ما در مورد افزايش خطرات ناشي از مصرف روانگردان ها بي جا نبوده است.

جزيني در ادامه افزود: در حوزه دستگيري قاچاقچيان و توزيع كنندگان خرد و كلان 271 هزار نفر دستگير شده اند؛ همچنين در زمينه جمع آوري معتادين متجاهر نيز آمكار عملكرد مطابق با 82500 نفر بوده است كه اين ميزان، به ترتيب 15 و 91 درصد افزايش داشته است. در اين زمينه بيش از 300 هزار مورداز دستگيري ها، به مرجع قضايي احاله شده اند.

وي با بيان اين مطلب كه اين ميزان كشفيات موادمخدر با انجام 2300 عمليات و درگيري صورت گرفته است، گفت: اين عملياتها به انهدام 3000 مورد باند و گروه منجر شده است كه طي آن از آنها 1079 قبضه سلاح و مقاديري مهمات كشف شده است. اين تعداد كشفيات سلاح نيز نسبت به گذشته 23 درصد افزايش داشته است. در اين درگيري‌ها 118 نفر از قاچاقچيان و اشرار كشته شده و 16 نفر از نيروهاي مقابله كننده نيز به درجه رفيع شهادت نائل آمده اند .

دكتر جزيني با اشاره به سهم نيروي انتظامي در اين كشفيات گفت: سهم نيروي انتظامي دراين كشفيات 89 درصد مي‌باشد.

وي با اشاره به اين نكته كه يكي از موضوعات اساس مقابله، برخورد با كارگاه‌هاي توليد شيشه است، خاطر نشان كرد: در سال قبل 295 كارگاه شيشه منهدم گرديد و با شناسايي 150 پروفايل‌هايي كه مبادرت به فروش، آموزش و انتشار تصاوير مربوطه به مواد مخدر كرده‌اند توسط پليس فتا برخورد لازم صورت گرفته است.

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خاتمه اعلام كرد: اما در يك‌ماهه سالجاري بيش از 30 تن مواد كشف شده است .

جزینی در ادامه به اعلام عملکرد این ستاد در حوزه درمان پرداخت و گفت: در سال 93 روزانه، 60 معتاد متجاهر در مراکز ماده 16 که زیرنظر ستاد هستند پذیرش شده‌اند. 6773 مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب در سال گذشته، 730 هزار نفر را تحت پوشش قرار دادند. این مراکز بیش از 10 هزار مرتبه بازدید، نظارت و کنترل شده‌اند. علاوه بر این 160 واحد دولتی درمان نگهدارنده با داروهای آگونیست داریم که پوشش خوبی برای درمان MMT است.

وی ادامه داد: 102 مرکز کاهش آسیب در کشور نقش بسزایی در کنترل بیماری‌های واگیر داشتند که می‌توان گفت از 67 درصد بیمارانی که اچ آی وی دارند، علت اصلی سرنگ مشترک گزارش شده است و این آمار در سالی که گذشت به 45 درصد کاهش یافته است اما بیماری‌های ناشی از رابطه جنسی از 12 به 36 درصد افزایش یافته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با بیان اینکه مراکز نگهداری ویژه زنان را در سال گذشته گسترش دادیم، عنوان کرد: در حال حاضر 37 مرکز نگهداری، 11 شلتر، 17 مرکز کاهش آسیب و 10 مرکز مشاوره داریم.

جزینی ادامه داد: تاکنون 1330 مرکز درمان غیرمجاز ساماندهی شده‌اند که بنا بر آخرین گزارش‌ها در حال حاضر نزدیک به 100 مرکز غیرمجاز داریم که ابلاغ شده این مراکز در سال جاری یا در مسیر ساماندهی قرار بگیرند و یا پلمپ شوند.

به گفته جزینی، بیشترین آمار مراکز درمان غیرمجاز به ترتیب مربوط به استان‌های البرز، خراسان‌رضوی و تهران است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 21 هزار نفر به صورت رایگان خدمات مربوط به درمان‌های جایگزین پس از ترخیص را دریافت کردند، گفت: 103 تیم سیار برای توزیع اقلام بهداشتی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در سال گذشته فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند که امسال نیز آن را دنبال خواهیم کرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر به اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته نیز اشاره و اظهار کرد: در مراکز ماده 16 1500 نفر در تهران و 500 نفر در استان‌ها نگهداری می‌شود. به عنوان مثال در تهران مرکز نگهداری اخوان، 250 نفر را مشغول به کار کرده است و در مجموع روزانه 120 نفر از معتادان بهبود یافته تحت آموزش فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند. قصد داریم ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر را که در سال گذشته 2000 هزار نفر بود را امسال به 3000 نفر افزایش دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار