پایداری انتقال گاز به نیروگاه رامین اهواز افزایش یافت

مدیر منطقه یک عملیات انتقال گاز گفت: با اتصال نهایی خط لوله رابط 20 اینچ جدید به 30 اينچ قدیم نیروگاه رامین اهواز و اتصالات مربوط به افزایش انعطاف عملیاتی در تأسیسات تقویت فشار گاز شهید محمدی این پایداری افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مدیر منطقه یک عملیات انتقال گاز امروز گفت: با عنایت به پیگیری‌های  متعدد حسب مجوز دیسپچینگ  ملی  گاز مبنی بر قطع گاز نیروگاه رامین در مدت زمان 48 ساعت، عملیات اتصال نهایی خط لوله رابط جدید به این نیروگاه و اتصالات طرح انتقال گاز MP، در تأسیسات شهید محمدی با همت کارکنان عملیات خطوط لوله  در  حوزه واحدهای بهره برداری خطوط لوله اهواز و عملیاتی ساختمانی با هماهنگی ادارات دیسپچینگ، HSE، بازرسی فنی، مهندسی، مدیریت نیروگاه رامین و شرکت گاز استان خوزستان انجام شد.

عبدالحسین کوتکی افزود: این عملیات در دو مرحله صورت گرفت که در مرحله اول شامل اتصال نهایی خط لوله رابط 20 اینچ جدید به 30 اینچ قدیم نیروگاه رامین و در مرحله دوم برقراری اتصالات گاز MP در تأسیسات تقویت فشار گاز شهید محمدی است.

وی عنوان کرد: در مرحله اول، با استقرار اکیپهای مربوطه و ورود ماشین آلات مورد نیاز، عملیات با لحاظ نمودن کلیه جوانب ایمنی آغاز شد و محل اتصال نهایی به دلیل محدودیت و شرایط مکانی خط لوله قدیمی و عدم وجود محل مناسب، در موقعیت S Bend قبل از رسیور در نظر گرفته شد.

مدیر منطقه یک عملیات انتقال گاز ادامه داد: به دلیل سطح بالای آب های زیر زمینی در منطقه ویس و رامین، علاوه  بر نصب پمپ لجن کش، تخلیه آب و گل به صورت مکانیزه  و شبانه روزی در دستور کار قرار گرفت. پس از قطع گاز و نصب Air Mover در نیروگاه و ایستگاه تقویت فشارشید محمدی (ابتدای خط لوله) نسبت به برشکاری سرد خط لوله 30 اینچ اقدام و و یک عدد شیر توپی 30 و 20 اینچ به همراه مدار کنار گذر و خطوط تخلیه گاز تعبیه و نصب شد.

وی گفت: در این عملیات بسیار مهم، بیش از 1000 متر مکعب خاکبرداری و لجن برداری مکانیزه، 150 اینچ قطر برشکاری، جوشکاری و آزمایش پرتونگاری کلیه سرجوشهای تولیدی انجام شد که با انجام این اتصال ضمن افزایش ضریب پایداری انتقال گاز به نیروگاه رامین، امکان پیگرانی هوشمند و تعمیرات خط لوله 30 اینچ قدیم نیز فراهم شد.

کوتکی گفت: از مزایای اجرای این طرح این است که در هنگام بروز مشکل فرآیندی در کارخانه بازیابی اتان می‌توان گاز حوزه کارخانجات گاز و گازمایع 400 (مارون) را از طریق خط 32 اینچ  پتروشیمی به ورودی تأسیسات شهید محمدی و مصارف موجود منتقل نموده و از هدر رفت و سوزانده شدن گاز در مقیاس 8 میلیون متر مکعب جلوگیری نماییم.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح مهم، تأثیر بسزایی در افزایش قابلیت انعطاف پذیری عملیاتی در محدوده گاز حوزه مارون و اهواز خواهد داشت.

نیروگاه رامین اهواز، یکی از مهم‌ترین نیروگاههای گازی کشور در تولید برق است و توانایی دریافت 12 میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار