زیبا کلام در دانشگاه تهران:

ما ضمن دستیابی به تکنولوژی بالقوه سلاح هسته‌ای، همواره بر نابودی اسرائیل تاکید داشته‌ایم

استاد دانشگاه تهران:در حال حاضر ما ضمن دستیابی به تکنولوژی بالقوه سلاح هسته‌ای، همواره بر نابودی اسرائیل تاکید داشته‌ایم و این همان صورت مسئله اصلی مناقشه میان ایران و غرب است.

ما ضمن دستیابی به تکنولوژی بالقوه سلاح هسته‌ای، همواره بر نابودی اسرائیل تاکید داشته‌ایم

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "صادق زیباکلام" استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور در نشست "تراژدی هسته ای" در مناظره با "علی خضریان" عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه بسیاری از عناصر بیانیه لوزان به گذشته های موضوع هسته ای بازمی گردد، اظهار کرد: اگر ما به ظاهر بیانیه لوزان نگاه کنیم در واقع لا اله را دیده ایم در حالی که این بیانیه یک الا الله هم دارد.

وی افزود: تیم مذاکره کننده ما ظرف 18 ماه گذشته مذاکره کردند و در نهایت بیانیه لوزان را قبول کردند.


زیباکلام در ادامه با طرح این سوال که چرا تیم مذاکره کننده بیانیه لوزان را قبول کرد،گفت: این چرا بسیار مهم است؛ باید به این چرا بپردازیم وگرنه ذکر مصیبت برای لوزان خیلی پیچیده نیست و راحت می شود این کار را انجام داد.

وی با بیان اینکه ظرف 12سال گذشته یکی از مسائلی که درست مطرح نشده صورت مسئله است،ابراز کرد: مناقشه بر سر دست یابی ما به دانش هسته ای است و تا امروز این مناقشه ادامه پیدا کرده است.

زیباکلام با طرح این سوال که مگر فعالیت های هسته ای ما در برگیرنده چه چیزی است که اینقدر مشکل آفرین شده، اظهار کرد: تقریبا گزارشاتی که در طول 12سال گذشته از سوی آژانس تهیه شده است، دقیقا روی این مسئله صحه می گذارد که کسی در ایران در پی ساخت سلاح هسته ای نیست.

وی ادامه داد:اصولگرایان در طول سالیان گذشته همواره روی این موضوع تاکید کرده اند که چون ما به اسلام وفاداریم و نمی خواهیم نوکر کسی باشیم و غربی ها از این جهت با ما دشمنی دارند، نمی خواهند که به دانش هسته ای دست پیدا کنیم.

وی افزود: دلیل دومی که اصولگرایان برای هسته‌ای شدن ایران تاکید دارند این است که این دانش تکانه شدید اقتصادی در ایران به وجود خواهد آورد و کشور را از مدار در حال توسعه یافتگی خارج و به یک کشور صنعتی بدل می‌کند.

زیبا کلام گفت: آن چیزی که در طول 12 سال گذشته یک روند پیرامون مسئله هسته‌ای گفته شده حقیقت ندارد و کشورهایی که امروز هسته‌ای اند باید برای ما الگو باشند چرا که این دست کشورها جزو بدبخت‌ترین کشورهای روی زمین به شمار می‌آیند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با عنوان این مطلب که هیچ تشعشع اقتصادی در بحث هسته‌ای وجود ندارد گفت: علمی ترین مسئله‌ای که در هسته‌ای اتفاق می‌افتد پیرامون غنی سازی است. اورانیومی که در معدن خام وجود دارد دارای چند رادیو ایزوتوپ است این رادیوایزوتوپ‌ها باید جدا شوند و اولین کسی که به این دانش پی برد رادرفورد در 85 سال گذشته بود کاری که ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها هم در بحث غنی سازی انجام می‌دهند.

وی با بیان این که مسئله هسته‌ای ایران را از لحاظ علمی و اقتصادی زیر و رو نمی‌کند گفت: آقای احمدی‌نژاد در سال 84 و در منطقه پاکدشت ورامین، در یک نطق بسیار معروف ضمن خائنانه توصیف کردن اقدام دولت اصلاحات مبنی بر کاهش سرعت دانش هسته‌ای در ایران ادعا کرد که مسئله هسته‌ای 250 صنعت را در ایران به وجود خواهد آورد.

زیبا کلام با بیان این که مناقشه ایران با کشورهای غربی از نوع تهدید امنیتی است گفت: هر کشوری که در بحث هسته‌ای وارد می‌شود یک خطر بالقوه دارد و آن این است که وقتی چرخه غنی سازی تکمیل می‌شود، یک کشور هر زمان که اراده کند می‌تواند به ساخت سلاح هسته‌ای اقدام کند و این خطر در مورد ایران وجود دارد کما این که دیگر کشورها نیز قدرت چنین کاری را دارند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با ذکر این مطلب که ایران هیچ گاه مسئله نابودی اسرائیل را انکار نکرده است ابراز کرد: ما همواره گفته‌ایم که می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم ما همواره گفته‌ایم که قصد نابودی اسرائیل را داریم و نه در حرف بلکه در عمل نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم مثلا به حزب الله موشک زلزال و به حماس موشک با برد 40 تا 50 کیلومتر را داده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر ما ضمن دستیابی به تکنولوژی بالقوه سلاح هسته‌ای، همواره بر نابودی اسرائیل تاکید داشته‌ایم و این همان صورت مسئله اصلی مناقشه میان ایران و غرب است.

زیبا کلام در همین باره گفت: اگر روزی ملک سلمان پادشاه جدید عربستان که رسما گفته که ما حکومت شیعه را قبول نداریم در پی دانش هسته‌ای برود دقیقا همان وضعیتی می‌شود که امروز ما برای اسرائیل به وجود آورده‌ایم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: من نمی‌خواهم وارد این بحث شوم که به واقع چه کسی رسالت نابودی اسرائیل را به جمهوری اسلامی محول کرده است. آیا اعراب و فلسطینی‌ها می‌گویند که اسرائیل باید نابود شود؟

وی با بیان این که ما در خصوص تامین سوخت نیروگاه بوشهر و نیز تولید رادیودارو باید هزینه و فایده را در نظر بگیریم اظهار کرد: اگر ما فولادی تولید کنیم که قیمت تولیدی آن از قیمت جهانی‌اش بیشتر شود، ما نباید در پی تولید فولاد برویم این مسئله را من نمی‌گویم چرا که wto یا همان سازمان تجارت جهانی روی آن تاکید دارد.

زیبا کلام افزود: اگر ما به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم باید حدود 90 درصد صنایع و کارخانجات‌مان را با خاک رس گل بگیریم چرا که اولین بند سازمان تجارت جهانی می‌گوید که حداکثر 5 تا 10 درصد تعرفه در روند تولید یک محصول باید اضافه شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه اظهارات خود گفت: روسیه در سال 1940 به دنبال فعالیت‌های هسته‌ای قرار گرفت و هم اکنون اورانیوم غنی شده خود را از استرالیا وارد می‌کند چرا که ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.

وی با بیان این که مسئله هزینه فایده دانش هسته‌ای زیر پای مباحث سیاسی و مرگ بر آمریکا و استکبار ستیزی له شده است تصریح کرد: آمریکا ستیزترین و رادیکال‌ترین افراد پشت مسئله هسته‌ای قرار دارند و نه اقتصاد و نه منافع ملی هیچ کدامشان در بحث هسته‌ای لحاظ نمی‌شوند.

زیبا کلام افزود: بحث هسته‌ای بلاگردان و فدای یک تار موی گندیده مرگ بر آمریکا است و این مهم نیست که شیرازه مملکت در چاه ریل هسته‌ای افتاده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: یک قاعده کلی راجع به مسائل کلان مملکتی وجود دارد و آن این است که تنها نظر حکومت در چنین مسائلی لحاظ می‌شود تسخیر سفارت آمریکا جنگ تحمیلی و یا همین مورد آخر بحث هسته‌ای از جمله این موارد است.

وی تصریح کرد: این که در مورد مسائل کلان مملکتی تنها حاکمیت حق اظهارنظر دارد، یک فاجعه است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح این سوال که چرا در میان مناسبت‌های مختلفی که در تقویم وجود دارد نامی از قرارداد الجزایر نیست، گفت: در این بیانیه تاکید شد که آمریکایی‌ها در امور داخلی ما دخالت نکنند و دقیقا به همان دلیلی که نامی از بیانیه الجزایر در تقویم نیست، در آینده نیز چنین اتفاقی برای روز 13 فروردین 94 خواهد افتاد.

زیبا کلام در بخش دیگری از اظهارات خود پیرامون رویکرد جبهه پایداری پس از انعقاد توافق ژنو گفت: وقتی در سال 92 قرارداد ژنو میان ایران و گروه 1+5 بسته شد، دلواپسان در سفارت آمریکا تجمع کردند و قرص و محکم به توافق ژنو حمله‌ور شدند و همان زمان آقای رسایی لقب ترکمنچای را به قرارداد ژنو داد. 

وی افزود: در میان شور و التهابی که جناح راست برای حمله به ژنو داشت، متوجه یک مسئله نبود و ان این که شاخه‌ای را که داشته‌اند می‌بریدند، خودشان روی آن نشسته بودند و برای اولین بار سیاست‌های کلان کشور با انتقاد مواجه شد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: هر زمان که در مورد مسائل کلان مملکتی، صرفا نظام صحبت کرد انتهایش چندان خوب از آب در نیامد و اتفاقا مسئله‌ای که غربی‌ها روی آن تاکید دارند خوب است.

زیبا کلام خاطر نشان کرد: کار درست این است که درباره حوادث یمن، سوریه و هم چنین بحث هسته‌ای صرفا نظام، ائمه جمعه و رئیس‌جمهور متکلم وحده نباشند و دیگران نیز حرف بزنند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه ، احزاب ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار