دستمالچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

یمن ویتنام دومی برای آل‌ سعود/ عربستان به دنبال راه حلی برای خروج از مهلکه یمن است

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان گفت: بی‌تردید اگر این بحران ادامه پیدا کند، به ضرر خود عربستان خواهد بود، زیرا این کشور بسیار شکننده است و نمی‌تواند از پس تبعات یک جنگ خارج شود.

"احمددستمالچی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به طرح صلح ایران برای یمن و رد این پیشنهاد توسط دولت مستعفی این کشور، اظهار داشت: طبیعی است، که آن‌ها این طرح را رد کنند، زیرا آن‌ها دست‌نشانده و تابع سیاست‌های این کشور هستند.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان افزود: طرف‌های مختلف بین‌المللی از جمله سازمان ملل، روسیه و ترکیه (اردوغان در سفر خود به تهران، این طرح را تایید کرد) از این طرح استقبال کردند.

وی تاکید کرد: مذاکراتی در عمان، براساس طرح صلح ایران، جهت پایان دادن به مناقشات یمن درجریان است.

دستمالچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل نفوذ بالایی که در منطقه و جامعه بین‌المللی دارد، طرحی را ارائه کرده که بر اساس آن، اول باید آتش‌بس بین طرف‌های درگیر صورت گیرد و پس از آن طرفین بنشینند و مذاکرات را از راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به این بحران پیش ببرند. 

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان با بیان اینکه "طرح چهار ماده‌ای ایران" شامل آتش‌بس بین عربستان و نیروهای انقلابی یمن، نشست طرف‌های مناقشه برای رسیدن به راه حل سیاسی، باز شدن مرزهای آبی و خاکی برای رساندن مواد دارویی وغذایی و تشکیل دولت فراگیر در این کشور است، گفت: مهمترین گامی که باید برداشته شود، آتش بس بین عربستان و یمن است.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان با اشاره به مذاکرات عمان گفت: عمان تلاش می‌کند که با همکاری جمهوری اسلامی ایران یک آتش بس را در مراحل اولیه بین طرفین درگیر در یمن برقرار کند، تا گام‌های بعدی برداشته شود و همچننی وزیرامورخارجه کشورمان و بن‌علوی تلفنی درباره این موضوعات صحبت کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: اعزام نیروی زمینی توسط عربستان به یمن یک اشتباه بزرگ و خطرناکی است که عربستان، اگر در این فکر باشد (به‌دلیل موقعیت جغرافیایی یمن و مناطق صعب‌العبور) در باتلاقی‌ گیر می‌افتد که به ویتنام دوم برای عربستان تعبیر می‌شود و انتهای این‌کار معلوم نیست و به‌سختی می‌تواند از این باتلاق خارج شود.

دستمالچی بیان داشت: به‌نظر می‌رسد عربستان در حال حاضر به دلیل اشتباهی که در حملات هوایی به یمن کرده، نتوانسته پس از 20 و چند روز نتیجه ملموس و سیاسی بگیرد و بمباران با هدف و بی‌هدف فقط منجر به کشته شدن مردم بی‌گناه اعم از زن و کودک و افراد سالخورده  شده و هدف دیگری را نتوانست به دست بیاورد.
 
وی اضافه کرد: در ضمن ریاض در افکار عمومی منطقه و بین‌المللی چهره بسیار ناخوشایندی از خود بروز داده و این کشور تحت فشار است و به‌دنبال این‌ می‌گردد که یک راه حل شرافتمندانه‌ای را پیدا کند تا از این مهلکه‌ای که برای خود درست کرده بیرون بیاید.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان بیان داشت: بی‌تردید اگر این بحران ادامه پیدا کند، به ضرر خود عربستان خواهد بود، زیرا این کشور بسیار شکننده است و نمی‌تواند از پس تبعات یک جنگ خارج شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ارتش عربستان هیچ‌گاه تجربه جنگی نداشته و نیروهای مقابلش که نیروهای انصارالله و مردمی هستند، دارای فنون نظامی مختلفی‌اند که می‌تواند برای عربستان بسیار خطرناک و مهلک باشد، عربستان نسبت به این تبعات آگاه است و به نظر می‌رسد که وارد فازهای خطرناک بعدی نشود، زیرا وارد شدنش برای خودش خطرناک است.
 
شایان ذکر است، «راجح بادی» سخنگوی دولت مستعفی یمن، مدعی شد که کابینه «خالد البحاح» طرح چهار ماده‌ای ایران که به سازمان ملل ارائه شده بود را رد کرد.

تلویزیون العربیه با نقل از این خبر گفت که راجح بادی در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری «رویترز» گفته است که «طرح ایران را رد می‌کنیم زیرا تنها دارای اهداف سیاسی است».

چهار ماده طرح ایران، توقف حملات به یمن، امدادرسانی، آغاز گفت‌وگوهای داخلی یمن و سرانجام تشکیل دولت فراگیر (با حضور همه جریان‌های سیاسی) در یمن است.

سخنگوی دولت مستعفی یمن هم اکنون در دوحه به سر می‌برد.

غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر جمعه گذشته با «یان الیاسون» قائم مقام دبیر کل سازمان ملل دیدار و ضمن گفت‌وگو در خصوص بحران جاری یمن، طرح چهار ماده‌ای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را به منظور حل بحران یمن را به وی تحویل داد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: یمن ، منصور ، هادی ، طرح ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار