جان آلن: درباره تعامل با ایران نباید نگاه برنده یا بازنده وجود داشته باشد

نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به ضد داعش تاکید کرد نوع نگرش به ایران باید بر اساس برد - برد باشد و نباید نگاه برنده یا بازنده داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ «جان آلن »ژنرال بازنشسته آمریکایی و نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به ضد داعش در گفتگو با شبکه الجزیره درباره همکاری ایران با دولت عراق در نبرد علیه داعش گفت نوع نگرش به ایران باید بر اساس برد - برد باشد.

مجری الجزیره از جان آلن پرسید: دولت العبادی می‌گوید بخشی از موفقیت آن‌ها در نبرد علیه داعش روابط کاری خوب با تهران است. واشینگتن چگونه برای ایجاد توازن به نیازهای العبادی در رابطه با اهداف امنیت ملی توجه می‌کند؟ 

جان الن گفت: «ما باید این واقعیت را بپذیریم که ایران مرزی طولانی با عراق دارد. میان ملت‌های دو کشور از قدیم روابط و تعاملات زیادی وجود داشته است. بنابراین ما باید این مسئله را درک کنیم و بپذیریم. اما آنچه درک آن مهم است این است که تا وقتی نفوذ ایران در عراق وجود دارد، عراق نیز در ایران نفوذ و تاثیر دارد.» 

وی افزود: «برداشت من این است که آیت الله علی السیستانی از کارهای العبادی حمایت کرده و العبادی نیز در روابطش با ایران خیلی شفاف و صریح بوده و گفته است در حالیکه روابط با ایران وجود دارد، این تنها روابطه‌ای نخواهد بود که عراق خواهد داشت.» 

وی ادامه داد: به علاوه من فکر می‌کنم در رابطه به ایران، گاهی ما دنبال این هستیم که حتما یک طرف برنده و یک طرف بازنده باشد و فکر می‌کنیم اگر قرار باشد ما در اوج باشیم پس ایران باید در پایین باشد و اگر ایران بالا بیاید ما سقوط می‌کنیم. ما نباید چنین نگاهی به ایران داشته باشیم. «

جان آلن اضافه کرد: به نظر من العبادی در این خصوص بسیار عملگرا بوده است. در حالیکه سلف او در خصوص روابط با کشورهای منطقه گزینه‌های بسیار اندکی داشت، اما عبادی خیلی حرفه‌ای عمل کرده و نه فقط روابط با ایران را به خوبی مدیریت کرده است بلکه روابط با دیگر همسایگان خود و فرا‌تر از همسایگان، روابط با ائتلاف را نیز به خوبی مدیریت کرده است. 

 ما در گفتگو‌هایمان خیلی شفاف و صریح گفته‌ایم که ائتلاف امروز از نظر عملیاتی منافعی برای عراق دارد اما ائتلاف آینده منافع استراتژیک برای عراق و عبادی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار