کرمان؛

خسارت اقتصادی بیماری لمپی اسکین به صنعت دامپروری

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی لمپی اسکین گفت: لمپی اسکین یک ویروسی است و بصورت ضایعات پوستی به شکل برجستگیهای دانه مانند است که ممکن است تمامی بدن را بپوشاند بروز می کند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند حسن لطفعلی پور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان با اشاره به اینکه این بیماری بیشتر در فصول افزایش جمعیت حشرات به خصوص تابستان و پاییز بروز می کند افزود : واکسیناسیون به موقع دام، سمپاشی دام و جایگاههای دام در سطح دامداری های شهرستان نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری دارد.

دکتر سمانه مشایخی کارشناس مبارزه و بررسی با بیماریهای دامی شهرستان زرند در ادامه با بیان اینکه این بیماری خسارت های جبران ناپذیر به دام و صنعت دامپروری وارد می کند گفت: کاهش تولید شیر و گوشت، سقط جنین، کاهش باروری از مهمترین عوارض اقتصادی این بیماری می باشند.

وی با اشاره به اینکه دام های سنگین در هر سنی می توانند به این بیماری آلوده به ویروس شوند تصریح کرد: دامهایی که بصورت سالانه واکسینه می شوند با احتمال کمتری به این بیماری مبتلا می شوند .

دکتر سمانه مشایخی با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین ازطریق بزاق وشیر گاوهای آلوده به سایر دامها منتقل می شوند گفت: حشرات گزنده بویژه پشه ها در انتقال و گسترش بیماری نقش به سزایی دارند.

انتهاي پيام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.