باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

به نام مالیات به کام صاحبان کار! / گواهی ثبت‌نام، مجوز اخذ مالیات از مصرف‌کنندگان

مسئولین سازمان امور مالیاتی اظهار کرده‌اند: گواهی ثبت نام، مجوز اخذ ماليات از مصرف‌کنندگان و بهترين معيار شناسايی موديان ماليات بر ارزش افزوده برای مردم است و اصناف و بنگاه‌های اقتصادی مکلف هستند در صورت درخواست مصرف‌کنندگان اين گواهی را ارائه کنند.

/////////////به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، چند صباحی قبل خبر دریافت وجه‌هایی به عنوان حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده از سوی اغذیه فروش‌ها از گوشه گوشه شهر به گوش رسید و گاهی هم تبدیل به فریادهای بی‌پاسخ شده بود.
 
با خبر شدیم که گاهی مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از فعالان صنف اغذیه فروشی تبدیل به کانالی پول‌زا شده بود که با وجود نظارت نامناسب این کانال روز به روز پررونق‌تر می‌شد.
 
با توجه به اینکه نحوه‌ ارائه غذاها و تهیه مواد اولیه در واحدهای غذایی متفاوت است و کیفیت‌هایی مختلف عرضه می‌شود، نحوه‌ قیمت‌گذاری و دریافت حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده هم ارقام متفاوتی را شامل شده است.
 
معنای این سخن آن است که مدت زمانی طولانی بود که مردم در اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌های پرشمار سطح شهر مبلغی را می‌پرداختند که به اسم مالیات ولی به کام جیب صاحبان کار سرازیر می‌شد و بر خلاف تصورات قبلی هیچ دخل و صرفی با سازمان امور مالیاتی نداشته و نوعی دزدی محسوب می‌شود.
 
در همین راستا، "علی عسگری" رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص تاکید بر غیرقانونی بودن چنین اقدامی اظهار کرده بود: اغذیه فروش‌ها و فست فودی‌ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند و هنوز از این گروه از مشاغل ثبت نام به عمل نیامده است و فعالان این بخش که مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنند از مردم سوءاستفاده کرده و این اقدام نوعی جیب‌بری است.
 
با رصد در اطلاعیه‌های اخیر سازمان امور مالیاتی کشور متوجه می‌شویم که از ابتدای سال 94 طبق فراخوان مرحله ششم؛ چلوكبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذيه فروشی‌های زنجيره‌ای نيز مشمول ماليات بر ارزش افزوده هستند.
 
همچنین معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشور در این خصوص گفته است: در نظام ماليات بر ارزش افزوده همه فعالان اقتصادی خود به خود مودی مالياتی و مشمول اين قانون محسوب نمی‌شوند؛ به همين خاطر طبق ماده 18 قانون ماليات بر ارزش افزوده، به سازمان امور مالياتی اين اختيار داده شده که به ترتيبی که تعيين و اعلام می‌نمايد، موديان را مشخص کند.
 
آنچه که باید به آن توجه کرد نحوه‌ دریافت اطلاعات مردم از این اقدام است به طوری که اعتراض برخی از مردم مبنی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در صورت حساب‌ها لزوم ارائه گواهی نامه‌ دریافت مالیات بر ارزش افزوده را پر رنگ‌تر از قبل نشان می‌دهد.
 
مسئولین سازمان امور مالیاتی نیز در این خصوص اظهار کرده‌اند: پس از اعلام فراخوان و ثبت نام موديان در نظام ماليات بر ارزش افزوده برای آنان گواهی ثبت نام صادر و به مودی تسليم می‌شود. بنابراين گواهی ثبت نام، مجوز اخذ ماليات از مصرف‌کنندگان و بهترين معيار شناسايی موديان ماليات بر ارزش افزوده برای مردم است و اصناف و بنگاه‌های اقتصادی مکلف هستند در صورت درخواست مصرف‌کنندگان اين گواهی را ارائه کنند.
 
بدیهی به نظر می‌رسد با این اقدام به راحتی می‌توان دریافت که کدام یک از واحدها مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند و به طرق قانونی اقدام به دریافت چنین وجهی می‌کنند. روشن است که یکی از اهداف اصلی سازمان امور مالیاتی کشور جلب اعتماد مردم نسبت به مالیات بر ارزش افزوده است و با نظارت و کنترل دقیق می‌تواند راه جلب اعتماد مردم را سهل‎تر کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار