استاد حوزه ودانشگاه بمناسبت سالگرد شهادت امام هادی(ع) عنوان کرد؛

رواج یافتن زیارت جامعه کبیره برای دشمنان خطرناک خواهد بود/ عدم شناخت و اطلاعات کم ما از امام هادی(ع) ظلم ما نسبت به ایشان است

علامه علی ریاحی گفت: چنان که شیعیان به زیارت جامه کبیره توجه کنند و در جامعه ما رواج یابد ما را به اعتقاداتی می‌رساند که برای زیاده خواهی دشمنان خطرناک خواهیم بود لذا آنان با امام هادی عناد می‌وزند.

علامه علی ریاحی مجتهد و متخصص علم رجال و داریه در گفتگو با خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران وجود دو نقطه ضعف در شیعیان را از علل حجمه دشمنان به امام هادی برشمرد و توضیح داد: دشمنان می‌دانند که متاسفانه حساسیت ما نسبت به معصومین یکسان نبوده و میان معصومین مختلف این حساسیت متفاوت است بطوری که حساسیتی که نسبت به امام حسین، امیرالمومنین و حضرت زهرا داریم نسبت به امام حسن این حساسیت را نشان نداده و در خصوص امام هادی حساسیت به مراتب کمتر است.

وی در خصوص زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) اظهار داشت: بسیاری از اموزه‌های اصلی شیعی را می‌توان در این زیارت یافت و خیلی از موارد تربیتی آن برای ما کلیدی است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی دشمن قصد ضربه زدن دارد طبیعی است از امام هادی(ع) شروع کند چراکه بخاطر همان حساسیت کمتر، ما از طرفی دیرتر  متوجه ضربه آنان شده و از دیگر سوی وقتی که متوجه می‌شویم یا عکس‌العملی نداریم یا عکس العمل ما بسیار ضعیف خواهد بود.

وی با اشاره به ماجرای چند سال پیش توهین یکی از خواننده‌های خارج نشین نسبت به امام هادی گفت: برخی از خبرنگاران که برای مصاحبه با بنده تماس می‌گرفتند گله‌مند بودند که بعضی از مراجع  و روحانیون  و حتی کارشناسان تاریخ  اسلام حاضر به مصاحبه نشده و  عدم حضور ذهن برای مصاحبه، یا عدم لزوم جدی  گرفتن امثال این  خواننده و یا برخی ملاحظات سیاسی را برای امتناع از مصاحبه مطرح کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این در حالی است که اگر  خدایی نکرده به امام حسین(ع) چنین توهینی صورت می‌گرفت تمامی این آقایان به شدت واکنش نشان می‌دادند.

علامه ریاحی در خصوص نقطه ضعف دوم شیعیان که مورد سوء استفاده دشمن قرار می‌گیرد گفت: آنها می‌دانند که  اطلاعات ما نسبت به معارف اسلامی و از جمله در خصوص معصومین از یک فراز و نشیب شدیدی برخوردار است به طوری که اطلاعات ما درباره عاشورا زیاد و درباره امام هادی(ع) بشدت اندک است.

وی افزود: با توجه به این مطلب وقتی دشمن بخواهد شیطنت کند روی نقاط ضعف ما مانور داده و خاکریزهای ضعیف ما را مورد هجمه قرار  می‌دهد نه جاهایی که ما نیرویمان را متمرکز کرده‌ایم.

این کارشناس تاریخ اسلام تاکید کرد: اینکه اطلاعات اندک ما نسبت به امام هادی(ع) در واقع ظلم ما نسبت به ایشان است. که دشمن از آن برای هجمه به امام هادی استفاده می‌کند.

 اعتبار زیارت جامعه کبیره به حدی است که می‌توان براساس آن فتوا داد

علامه ریاحی در خصوص زیارت جامعه کبیره که منصوب به این امام همام است گفت: درباره اعتبار و یا اعتبار این زیارت اختلافاتی وجود دارد و بنده با توجه به حساسیت و سابقه فراوانی که در علم رجال دارم زیارت جامعه را از جمله زیارات مستند و معتبر می‌دانم بطوری که بر مبنای آن می‌توان فتوا داد.

علامه علی ریاحی گفت: چنان که شیعیان به زیارت جامه کبیره توجه کنند بطوریکه اگر خصوصا معنای این زیارت همچون زیارت عاشورا و دعای کمیل در  جامعه ما رواج یابد ما را به اعتقاداتی می‌رساند که برای زیاده خواهی دشمنان خطرناک خواهیم بود لذا آنان با امام هادی عناد می‌وزند.

وی افزود: در صورت عدم اعتبار این زیارت متن آن بسیار سوال برانگیز می‌بود چراکه عبارات بکار رفته  در این زیارت رنگ و بوی غلو می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: از آنجا که این زیارت از لحاظ سندی بسیار معتبر بوده و شخص امام هادی(ع) این عبارات را بیان فرموده کاملا قابل قبول است چراکه غلو بزرگنمایی بیجا و صرف بزرگنمایی قلو محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: این عبارت در نگاه اول قلو به نظر می‌اید اما با تعامل بیشتر مشخص می‌شود که این عبارات مثل ارایه‌های بلاغی اصلا بزرگنمایی بیجا نیست.

علامه ریاحی گفت: چنانچه  شیعیان به زیارت جامعه کبیره توجه کنند بطوریکه اگر خصوصا معنای این زیارت همچون زیارت عاشورا و دعای کمیل در جامعه ما رواج پیدا کند ما را به اعتقاداتی می‌رساند که برای زیاده خواهی دشمنان خطرناک خواهیم بود لذا آنها با امام هادی(ع) عناد می‌ورزند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: دشمن بعد از حجمه به امام هادی در زمانی که آستانه تحمل ما بالا رفت به سایر ائمه نیز حمله خواهد کرد لذا با توجه به موارد مذکور برای مقابله با دشمن وظایفی داریم.

وی در پایان وظایف شیعیان در این زمینه را اینگونه خاطر نشان کرد:
ابتدا بایستی حساسیت مان را در مواردی که اندک است به اندازه کافی افزایش داده تا به حد تعادل برسد سپس اطلاعات‌مان را نیز در حد کفایت زیاد کنیم و در نهایت بایستی این اطلاعات را نهادینه کنیم تا بتوانیم از آن در زندگی و آخرت استفاده کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
لطفا کلمه قلو را در متن به غلّو تصحیح فرمایید