امیرعبداللهیان در نشست سه جانبه ایران، سوئیس و سوریه در تهران تاکید کرد:

اهمیت کمک رسانی بی‌طرفانه به آسیب دیدگان و آوارگان بحران سوریه

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا تجربیات عملی همکاری خود با دولت و هلال احمر سوریه در امر ارسال و توزیع کمک‌های انسان دوستانه را در اختیار طرف سوئیسی نیز قرار دهد.

اهمیت کمک رسانی بیطرفانه به آسیب دیدگان و آوارگان بحران سوریهبه گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پنجمین دور نشست سه جانبه ایران، سوئیس و سوریه برای بررسی مسائل مربوط به بحران سوریه بویژه موضوع همکاری‌های چندجانبه برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سوریه، امروز (سه‌شنبه) در تهران برگزار شد.

ریاست هیأت‌های سه کشور را در این نشست، فیصل مقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه، مانوئل بسلر رئیس آژانس همکاری و توسعه بشردوستانه وزارت خارجه سوئیس و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان بر عهده داشتند.

قائم مقام وزارت خارجه سوریه ضمن استقبال از نقش بیطرفانه سوئیس در کمک رسانی به آسیب دیدگان بحران سوریه، آمادگی کشورش برای همکاری با سازوکارهای تعریف شده در قالب همکاری بین سازمان هلال احمر سوریه و سازمان صلیب سرخ جهانی و دیگر نهادهای مربوطه بین‌المللی برای ارسال و توزیع کمک‌های انسان دوستانه از جمله در زمینه‌های دارو، درمان، غذا و آب به آوارگان سوری به دور از مسائل سیاسی اعلام کرد.

فیصل مقداد با اشاره به اینکه از ابتدای بحران سوریه، طرف‌های بین‌المللی هشدارهایی مبنی بر ضرورت قطع حمایت‌های خارجی از گروه‌های تروریستی و جلوگیری از بروز فجایع انسانی در این کشور را جدی نگرفتند، افزود: اکنون با گذشت بیش از ۴ سال از بحران، همه دنیا به اشتباهات صورت گرفته و خطر این گروه‌ها اعم از داعش، النصره و غیره پی برده و حتی برخی کشورهای غربی مواضع خود را تا حدی تغییر داده‌اند.

وی ضمن تقبیح تحریم‌های ناعادلانه علیه دولت سوریه، اظهار داشت: برخی طرف‌ها که از مشکل دسترسی به مناطق تحت سیطره گروه‌های معارض مسلح به منظور کمک رسانی صحبت می‌کنند، باید توجه کنند که چگونه سلاح‌ها و کمک‌های نظامی از خارج به این مناطق رسانده می‌شود.

معاون وزیر خارجه سوئیس نیز با اشاره به پیچیدگی وضعیت سوریه و مشکلات امدادرسانی در آن کشور، ضرورت هماهنگی مستقیم طرف‌های کمک کننده با هلال احمر سوریه به منظور عملیاتی کردن ارسال و توزیع کمک‌های بشردوستانه را مورد تأیید قرار داد.

مانوئل بسلر ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی این نشست و پیگیری تلاش‌های مشترک برای تأمین کمک‌های انسان دوستانه، تنها راه پایان دادن نهایی به تراژدی انسانی در آن کشور را حفظ تمامیت ارضی سوریه و تلاش برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برشمرد.

امیرعبداللهیان نیز با تأکید بر اهمیت کمک رسانی بیطرفانه به آسیب دیدگان و آوارگان بحران سوریه، افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا تجربیات عملی همکاری خود با دولت و هلال احمر سوریه در امر ارسال و توزیع کمک‌های انسان دوستانه را در اختیار طرف سوئیسی نیز قرار دهد.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل با جدیت تحولات روند سیاسی در ارتباط با سوریه را دنبال می‌کند، افزود: گزارشی از نتایج این نشست به اطلاع بان کی مون نیز خواهد رسید.

قابل ذکر است روز چهارشنبه نیز جلسه سه جانبه‌ای بین معاونان وزرای امور خارجه ایران، عراق و سوریه با دستور کار بررسی راه‌حل سیاسی و یافتن ساز و کارهای مناسب برای تقویت روندهای سیاسی، مبارزه با تروریسم و کمک به گسترش صلح، ثبات و امنیت در منطقه با محوریت این سه کشور برگزار خواهد شد.

در این نشست، مهمترین تحولات منطقه به ویژه مسئله یمن و وضع فاجعه بار انسانی در این کشور نیز مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، سوریه ، سوئد ، بحران ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار