احمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگارن:

تزلزل در پایه‌های شورای همکاری خلیج فارس با حمله عربستان به یمن/ خطای راهبردی شاهزادگان جدید آل سعود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حمله عربستان به یمن، حاصل و راهبردی برای این کشور و همپیمانانش ندارد و حتی می‌تواند پیوندها و پایه‌های شورای همکاری خلیج فارس را متزلزل کند.

"علی احمدی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران،  درخصوص اهداف حمله عربستان به یمن اظهار داشت: این حمله با بی ثباتی که بعد از فوت پادشاه عربستان پیش آمده گره خورده است چرا که شاهزادگان جدید هنوز استقرار لازم را ندارند.
 
کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه شاهزادگان جدید تجربه لازم را در امر حکومت‌داری ندارند، افزود:بخشی از دلایل وارد شدن عربستان به گرداب یمن، رقابت‌های داخلی این شاهزادگان برای به قدرت رسیدن است.  
 
وی گفت: این رفتار نشان از عجله، نبود محاسبه و شکاف در درون هیئت حاکمه عربستان است و اختلاف شاهزادگان عربستان را می‌رساند، پیشنهاد بازسازی زیرساخت‌های یمن هم ناشی از این سوءمحاسبه است.  
 
کارشناس مسائل خاورمیانه  تاکید کرد: رژیمی که اکنون در عربستان مستقر است، هم با تحولات محیط بین‌الملل و هم با محیط پیرامون خود سازگار نیست و به عبارتی فلسفه این‌گونه رژیم‌ها زیر سوال رفته است. 
 
احمدی با بیان ‌اینکه رژیم سلطنتی عربستان فرسوده و سنتی است، گفت: دوران این رژیم مانند رژیم‌های سابق یمن و مصر به سر آمده است.
 
وی با تاکید براینکه این رژیم با بحران مشروعیت مواجه است، ادامه داد: خطای راهبردی شاهزادگان جدید این است که به جای تجدیدنظر در ساختار تصمیم‌گیری داخلی و مشارکت دادن مردم، سعی می‌کنند برای نگه داشتن این رژیم فرسوده و سنتی هزینه‌های زیادی را بپردازند. 
 
احمدی گفت: آن‌ها با حمایت از گروه‌های تروریستی و حمله به یمن در پی این هستند که بحران درونی را به صورت موقت از خود دور و به محیط پیرامون منتقل کنند.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات، نتیجه‌ای برای عربستان و هم پیمانان این کشور ندارد و حتی می‌تواند پیوندها و پایه‌های شورای همکاری خلیج فارس را متزلزل کند و مرجعیت عربستان را در این شورا نیز زیر سوال ببرد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار