باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

گذری بر تاریخ 50 ساله زمین پاک در جهان/ چرا بهار روز زمین پاک است؟

روز بیست‌ویکم مارس نخستین بار در سال 1969 به دست جان مک کانل و انجمن شهر سانفرانسیسکو به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شد.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، محیط زیست به ویژه زمین در زندگی امروز بشر اهمیت بسیار است به طوری که در اسلام و قرآن به عنوان جایگاه امن و محل آرامش برای بشر اشرف مخلوقات معرفی شده است.

زمین به عنوان مهمترین عامل زندگی ما دارای اهمیت بسیار است به طوری که نیازهای رفاهی، اجتماعی، مسکن، پیشرفت و تأمین نیازهای امروز‌مان به حفظ و نگهداری این نعمت بزرگ الهی مرتبط است. در حقیقت باید به موضوع فرهنگسازی حفظ و نگهداری زمین در ایران توجه خاص شود تا در آینده‌ای نه چندان دور و با تخریب محیط زیست به ویژه زمین با خطر نابودی آن مواجه نشویم. درختان در زندگی ما دارای اهمیت بسیار مهم هستند زیرا علاوه بر تأمین نیازهای رفاهی، تغذیه و سلامت مردم یک کشور عاملی برای رشد و تقویت زندگی جانوران دیگر هستند و بر چرخه طبیعت، سلامت محیط زیست، زمین و جو مؤثر هستند.

با توجه به اینکه شرایط زمین در فصل‌های مختلف به ویژه فصل زمستان و بهار متفاوت است به طوری که زمین در فصل زمستان پس از توقف و یک مرگ کوتاه  مدت طبیعت وارد فصل بهار و تحول دیگری در طبیعت آغاز می‌شود.

اقداماتی در کشورهای مختلف جهان به ویژه ایران برای حفظ زمین و محیط زیست شامل تعیین روز درختکاری، روز طبیعت و یا زمین پاک انجام می‌شود.

اسفند ماه از مناسب‌ترین ماه‌های سال برای کاشت درختان است به همین دلیل 15 اسفند ماه در ایران برای روز درختکاری انتخاب و تعیین شده است.

زمین و طبعیت در فصل بهار به دلیل اعتدال  بهاری دارای شرغایط ویژه، مناسب و خاص است، به طوری که در کشورهای جهان فصل بهار به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شده است.

*نگاهی بر تاریخچه زمین پاک

با پیشنهاد جان‌مک‌کانل به اعضای انجمن شهر سانفرانسیسکو نخستین روز بهار بیست‌و یکم مارس به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شد.

نخستین اعلامیه روز زمین در سال 1969 به دست جوزف آلیوتو شهردار سانفراسیسکو با عنوان بزرگداشت صلح، عدالت و مراقبت از زمین نامیده شد.

سنانورگایلورد نلسون و دنیس‌هایس در بهار سال 1970 روز 22 آوریل مصادف با روز دومک اردیبهشت ماه را روز زمین نامگذاری کردند در تقویم رسمی ایران، دوم اردیبهشت ماه روز زمین پاک اعلام شده است.

برخی بر این باورند به دلیل اینکه اول فروردین ماه در ایران تعطیل رسمی است بزرگداشت زمین در روز دوم اردیبهشت ماه بر گزار می‌شود.

*با دعای روز زمین پاک آشنا شویم

دعای روز زمین پاک در ایران شامل، خدایا به ما بینشی عطا فرما تا عظمت زنجیره پرشکوه جهان را در زمین بشناسیم و ما را توفیقی عنایت فرما  تا در پاسداری از آنچه در طبیعت به ما ارزانی فرموده‌ای تلاش کنیم زیبایی‌ها و پاکی‌های زمینت را بشناسیم و در جهت آلودگی‌ها و تخریب زمین گام برنداریم، که به خوبی می‌دانیم بقای ما در گرو بقای زمین پاک است. حفظ و نگهداری محیط زیست به ویژه زمین و سلامت محیط زیست و پاکیزگی زمین در جهان دارای اهمیت بسیار است.

یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت محیط زیست و پاکیزگی زمین حذف پسماندهای شهر است.

این روزها اقدامات بسیاری برای کاهش تولید پسماندهای شهری در جهان به ویژه ایران انجام می‌شود.

کارشناسان محیط زیست بارها اعلام کردند تولید پسماندهای شهری مهمترین عامل تهدید کننده سلامت محیط زیست و پاکیزگی زمین است به طوری که سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اشاره کرده است که برای دفع پسماندها با مشکل ظرفیت پذیرش پسماندهای شهری در ایران مواجه هستیم.

این در حالی است که تولید پسماندهای شهری در ایران به آنجایی رسیده است که برای پاسخگویی به تولید پسماندهای شهری در ایران به ظرفیتی بیش از 1.5 برابری کره زمین و 20 میلیارد هکتار جهانی احتیاج داریم.

مسئولان کشوری به ویژه محیط زیست باید به این امر توجه کنند که برای رفع پسماند و شاخص ظرفیت زیستی و ردپای اکولوژیکی مهم است.

باید توجه داشته باشیم ظرفیت‌ زیستی چقدر بر منابع قابل استفاده مؤثر است و چقدر از آن را تبدیل به پسماند می‌کند و پسماند تولیدی سال در ایران چندی به زمین اجازه خود بالایی می‌دهد. به طوری که پلاستیک‌ها مهمترین معضل برای دفع پسماندها در ایران و تهدیدی برای به خطر افتادن سلامت محیط زیست و زمین هستند. یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با آلایندگی پسماندهای شهری استفاده از تکونولوژی‌های بالا و کارخانه‌های زباله روز است.

در این طرح می‌توان از کارخانه‌های زباله سوز نه تنها آب یا بخار آب حاصل کرد بلکه آلودگی چندان نیز نخواهد داشت.

زباله‌های تر نیز باید حدالامکان به کمپوست تبدیل شود و موادی مانند کاغذ و مقوا نیز به چرخه اقتصادی بازگردند در حقیقت می‌توان  به پسماندها به عنوان سرمایه اقتصادی نگاه کرد.

افزایش آلاینده‌های محیط زیست در نقاط مختلف کشور یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه امروز است.

سازمان‌ها و نهادهای دولتی و ارگان‌های مختلف اقدامات بسیاری برای رفع این معضل بزرگ به ویژه در روز زمین پاک انجام می‌دهند.

روز زمین پاک در ایران نیز مانند کشورهای جهانی دیگر و توجه به محیط زیست حفظ، نگهداری و پاکیزگی زمین در جامعه امروز دارای اهمیت بسیار است.

در ایران روز زمین پاک به مدت یک هفته با عناوین خاص روزهای هفته مرتبط با موضوع مختلف محیط زیست در زمین پاک و در قالب ویژه برنامه‌های گوناگون برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

گزارش از آزاده کلهر

برچسب ها: تاریخ ، جهان ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار