سفیر ایران در ترکیه خبر داد

پیشنهاد سرمایه‌گذاری ٣٠ میلیارد دلاری ایران/ ترکیه مسیر ترانزیت گاز ایران به اروپا

سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها علیه ایران، این کشور می‌تواند پیشنهاد سرمایه‌گذاری ٣٠ میلیارد دلاری در بخش انرژی به ترکیه بدهد.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری ٣٠ میلیارد دلاری ایران/ ترکیه مسیر ترانزیت گاز ایران به اروپابه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در ترکیه در مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: در صورت لغو تحریمها علیه ایران، ما می توانیم شانس سرمایه گذاری ٣٠ میلیارد دلاری در بخش انرژی را به شرکتهای بخش انرژی دهیم.

ایران و قدرتهای جهانی اوایل ماه جاری میلادی به یک توافقنامه اولیه درباره برنامه هسته ای تهران دست یافتند؛ از آن زمان شرکتهای بزرگ نفتی علاقه مندی خود را برای مشارکت و سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران اعلام کرده اند.

سفیر ایران در ترکیه گفت: ذخایر بزرگ گازی ایران می تواند از مسیر ترکیه به اروپا ترانزیت شود.

وی افزود: یک بنباد برای ترانزیت گاز ایران از مسیر ترکیه تشکیل شده است و هنوز فعالیت روز جزئیات آن ادامه دارد.

کشورهای اروپایی که به دلیل اختلاف با روسیه به دنبال تنوع بخشی به منابع انرژی خود هستند، به دنبال اجرای پروژه هایی مانند کوریدور جنوبی گاز هستند.

خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز را واقع در بخش آذری دریای خزر به اروپا ترانزایت کند.

سفیر ایران در ترکیه همچنین اعلام کرد: ما علاقه مند هستیم که ترانزیت کننده گاز ترکمنستان به ترکیه باشیم و این موضوع به توسعه روابط سه جانبه اقتصادی کمک می کند.

انتظار می رود که اگر تحریمهای بین المللی علیه ایران لغو شود، این کشور در برخی از پروژه های انرژی منطقه ای مشارکت کند.

میدان شاه دنیز، یکی از بزرگترین میدانهای گازی جهان به شمار می رود که تحت کنسرسیومی به مدیریت شرکت بی پی انگلیس توسعه یافته است.

خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری (١,١٥٠ مایلی) تاناپ از مرز ترکیه با گرجستان به سمت یونان امتداد دارد و کلیدی برای کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه به شمار می رود.

آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار