عضو هیأت رئیسه مکانیک سازمان نظام مهندسی:

هشدارهای لازم را به مهندسان تاسیسات داده ایم

عضو هیات رییس گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر لزوم مقابله با تب استفاده از سیستم گرمایشی پکیج در ساخت و سازهای جدید گفت: از انجا که در نصب این سیستم حرارتی مقررات ملی ساختمان که ضامن سلامت ساکنان واحدهای مسکونی است رعایت نمی شود.

مصطفی حاجی‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، هم اکنون در جلسات متعددی که با مهندسان تاسیسات داریم ، نسبت به خطرات و تبعات منفی این اقدام هشدار داده و مهندسان تاسیسات را به رعایت مقررات ملی ساختمان و استفاده از سیستم حرارت مرکزی ترغیب و تشویق می کنیم.

خوشبختانه استفاده از سیستم‌ حرارت مرکزی در برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه رو به افزایش است و مهندسان ناظر به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از این سیستم‌ هزینه تمام شده گرمایشی و سرمایشی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

وی افزود: متأسفانه خلأ قانونی در استفاده از سیستم‌های حرارتی مرکزی در بخش ساختمان‌ها وجود دارد و باید مهندسان تأسیسات و مکانیک را در پر کردن این خلأ قانونی برای استفاده از این سیستم‌ها تشویق کنیم.

حاجی‌زاده گفت: اگرچه هزینه راه‌اندازی سیستم‌های حرارتی مرکزی نسبت به سیستم‌های مستقل زیاد است اما هزینه تمام شده وماهانه این سیستم نسبت به پکیج‌ بسیار پایین‌تر است و امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته  استفاده از سیستم حرارت مرکزی در ساختمانها معمول شده است. علاوه بر این سیستم حرارت مرکزی ضامن سلامت ساکنان واحدهای مسکونی است.

وی توضیح داد: سازمان نظام مهندسی از بعد فنی و مهندسی به مساله سیستم های گرمایشی نگاه می کند و از همین بعد نیز تاکید دارد که بکارگیری سیستم حرارت مرکزی از هر جهت برای ساختمانها مناسب تر است در عین حال دستگاههای متولی حوزه بهداشت و سلامت نیز وظیفه دارند نسبت به عوارض بکارگیری پکیج بر سلامت مردم هشدارهای لازم را بدهند. 

عضو هیأت رئیسه گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با بیان اینکه سیستم‌های حرارتی مرکزی طول عمر بیشتری نسبت به پکیج‌ دارد گفت: طول عمر سیستم‌ حرارت مرکزی و موتورخانه‌ها تا 50 سال می‌رسد اما نهایت عمر پکیج‌ به 10 سال نمی‌رسد.

حاجی‌زاده تصریح کرد: باید فرهنگ بکارگیری سیستم‌های حرارت مرکزی در کشور و در میان مردم ایجاد دوباره زنده شود و مخاطراتی که در استفاده از سیستم هایی همچون پکیج برای سلامت مردم وجود دارد، به مردم معرفی شده و هشدارهای لازم داده شود.
 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار