گزارش/

زنگ عقب ماندگی توسعه میادین مشترک اتصالی دارد/ پیشرفت حلزونی میادین مشترک

برداشت دوبرابری نفت از میادین مشترک آن هم از سوی کشورهای مشترک‌المنافع باعث عقب‌ماندگی ایران از برداشت سهم خود شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ موضوع توسعه میادین مشترک یکی از بحث‌های کلیدی درحوزه صنعت نفت کشور است که توسعه این میادین در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده به طوری که این امر سبب شده ایران در زمینه برداشت از سهم خود عقب بیفتد.

با توجه به اینکه ایران دارای ۲۸ میدان مشترک گازی و نفتی با کشورهای همسایه است که تنها بخش کمی از این میادین در ایران به تولید رسیده‌اند و بخشی نیز به طور کامل در اختیار شرکای دیگر ایران هستند و این در حالی است که تولید از این میادین نیز اولویت‌بندی شده است.

ایران از کشورهایی است که میادین متعدد مشترک نفتی و گازی با همسایگانش دارد.

 میادین مشترک در طیف متنوعی در کشور پراکنده شده اند، اما بیشتر آن در نوار غربی و جنوبی کشور تا آب‌های گرم دریای عمان قرار گرفته است.

بنابراین براساس اطلاعات موجود، ایران 28 میدان مشترک نفتی و گازی دارد و از این تعداد 18 میدان نفتی، چهار میدان گازی و شش میدان دارای ذخایر نفت و گاز است همچنین شرکت ملی نفت ایران تاکنون تولید از بیش از 10 میدان مشترک نفت و گاز را آغاز کرده، اما تولید از 18 مخزن مشترک هنوز آغاز نشده است.

برداشت چندبرابری کشورهای مشترک‌المنافع از میادین مشترک

میادین نفتی و گازی مشترک ایران در خشکی و دریا واقع شده است و از 28 میدان مشترک، 15 مخزن در آب‌های گرم خلیج همیشه فارس و 13 مخزن در خشکی قرارگرفته اند.

می‌توان گفت؛عراق با 12 میدان مشترک در راس همسایگان مشترک هیدروکربوری ایران قرار دارد و پس از آن امارات با هفت مخزن، عربستان سعودی با چهار مخزن، قطر با دو مخزن و کشورهای عمان، کویت و ترکمنستان هر یک با یک مخزن قرار گرفته‌اند.

مهم ترین موضوع در میادین مشترک نفتی و گاز، برداشت هر چه بیشتر از مخزن با اعتبار سرمایه‌گذاری در امر اکتشاف و استخراج است با این همه چاره‌ای نیست که اعلام شود، حجم برداشت ایران از این میادین مشترک کمتر از همسایگان است.

براساس آخرین اطلاعات بدست آمده از شرکت ملی نفت ایران برداشت نفت اکثر کشورهای همسایه چندین برابر ایران بوده و در این زمینه ایران به دلیل برخی از مسایل نتوانسته به سهم مورد نظر خود برسد.

**تخصیص نیافتن اعتبار عامل کندی توسعه میادین مشترک

برخی ازکارشناسان، اعتبارات حذف شده برای توسعه میادین مشترک را دلیل عقب‌ماندگی توسعه این میادین ذکر می‌کنند تاجایی‌که کارشناسان و صاحبنظران اعتقاد براین دارند که دولت باید توجه ویژه ای نسبت به توسعه میادین مشترک نفت و گاز داشته باشد.

عبدالکریم جمیری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه هزینه شدن اعتبار توسعه میادین مشترک نفتی و گازی در دولت گذشته، گفت: نه تنها اعتبارات در این زمینه حذف نشد بلکه سرعت توسعه میادین مشترک بیشتر شده بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بزرگترین نکته‌ای که باید در دولت قبل مورد توجه قرار می‌گرفت، تمرکز در توسعه بود، اگر اعتبارات به جای چندین فاز در پارس جنوبی در فازهای محدودتر هزینه می شد سریع تر به سرانجام می رسید.

بنابراین بیژن زنگنه وزیر نفت در زمان ورود به این وزارتخانه توسعه میادین مشترک را در اولویت کاری خود قرارداد به طوی که برای توسعه این میادین وزارت نفت حتی مجوز انتشار اوراق مشارکت و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی را گرفت تا ایران بتواند سهم از دست رفته خود را بازیابد.

**روند توسعه باید شتاب بگیرد

سیدسعیدحیدری‌طیب عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در همین رابطه گفت: توسعه میادین مشترک در اولویت وزارتخانه و مجلس قرار گرفته تا متناسب بابا شرایط مالی کار توسعه پیش رود به همین منظور از تمام شرکت‌های خصوصی دعوت به عمل آمده تا در این پروژه‌ها مشارکت نمایند.

وی تصریح کرد: هم اکنون روند توسعه قابل قبولی نداریم باید با تمرکز برفعالیت‌های اجرایی بتوانیم شتاب بیشتری به توسعه میادین مشترک بدهیم.

می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که اگر مسولان و نمایندگان مجلس با تخصیص اعتبارات ویژه و بکارگیری نیروی متخصص و تجهیزات به روز بتوانند شرایطی را فراهم کنند ایران می‌تواند حداقل سهم از دست رفته خود را جبران کند در غیراینصورت آب در هاون کوبیدن است و کشورهای مشترک‌المنافع بیشتر از گذشته نفت را از میدان مشترک برداشت خواهند کرد.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
عقب گرد
آخرین اخبار