روغن زيتون وارداتی غيراستاندارد معرفی شد

اداره کل استاندارد استان تهران نسبت به مصرف روغن زيتون وادارتي با نام تجارتي " SPAINOO " که روغن تفاله زيتون و غيرخوراکي است، هشدار داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي اداره کل استاندارد استان تهران ، مديرکل استاندارد تهران ، با اشاره بر اينکه روغن تفاله زيتون با برندهاي مختلف و از اسپانيا و ترکيه وارد کشور مي‌شود، گفت: اين روغن بر اساس استاندارد ملي مصرف خوراکي ندارد ؛ اما در جريان بازرسي کارشناسان استاندارد از مراکز عرضه مشخص شد که عده اي براي مصرف خوراکي اين روغن را ارايه مي‌کنند.

روغن زيتون برحسب اسيديته به انواع فرابکر ، بکر درجه يک ، بکر معمولي ، لامپانت و پالايش شده تقسيم مي‌شود .

روغن تفاله زيتون‌( POMACE ) از ارزش پايين تري برخوردار است و بنابر استاندارد ملي مصرف خوراکي ندارد. گرچه در حال حاضر و در خارج از کشور با قيمت ارزانتر نسبت به ساير انواع آن ارايه مي‌شود و مصرف خوراکي دارد.

از آنجاييکه شناسايي کيفي روغن به لحاظ ويژگي هاي ظاهري شامل رنگ و بو به سادگي امکان پذير نيست و نياز به مهارت و آگاهي خاص دارد ، لذا توصيه مي‌شود حتما از روغن زيتون‌هاي داراي نشان استاندارد استفاه شود.

براي خريد روغن زيتون مرغوب ضمن توجه بر تاريخ توليد و انقضاي آن و نشان استاندارد ( در صورت توليد داخلي آن ) ، بايد ابتدا روغن را بوييد و سپس آن را چشيد.

روغن زيتون خوب بايد بوي زيتون ، سبزي و يا سيب دهد که مربوط به نوع زيتون و يا زمان برداشت آن است و اگر بوي فلز از آن احساس شود ، روغن نامرغوب و فاسد است.

مصرف روغن زيتون سالم به دليل دارا بودن آنتي اکسيدان موجب کاهش سکته هاي قلبي و مغزي و نيز کلسترول مي‌شود.

دماي مناسب براي نگهداري روغن زيتون 20 تا 25 درجه سانتي گراد بالاي صفر است و نيازي نيست در يخچال نگهداري شود ؛ زيرا اگر خيلي سرد شود و دما به زير 10 درجه سانتي گراد برسد ، اسيدهاي چرب تک غيراشباع موجود در روغن به شکل کريستال نمايان مي‌شود.

اگر روغن در معرض اکسيژن هوا قرار بگيرد ( بر اثر باز و بسته شدن زياد در بطري ) ، راديکال هاي آزاد در آن ايجاد مي‌شود و نور باعث اکسيداسيون خود به خودي در آن مي‌شود که روند فسادش را تسريع مي‌کند.

از آنجايي که حرارت زياد باعث تبخير الکل‌ها و استرس هاي موجود در روغن زيتون که مولد طعم و بوي آن مي‌شود ، بهتر است آن را در سالادها و غذاهاي سرد ريخت و براي پخت با حرارت کم و متوسط بکار برد.

براي استفاده از روغن زيتون در پخت‌و‌پز و سرخ کردن ، بهتر است از روغن نوع فرابکر و تصفيه شده به شرط استفاده نکردن مجدد و با حرارت کم استفاده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
باز هم حقه ای دیگر برای حمایت از محصولات شمال کشور
برنج خارجی مشکل دار شد چای خارجی مشکل دار شد حالا نوبت روغن زیتون خارجی شد
مردم خیلی بهتر قضایا را درک میکنند
آخرین اخبار