یک قاری بین المللی عنوان کرد؛

جایگاه برتر مسابقات قرآن ایران در دنیای اسلام/ مسابقات تنها ابزار تحقق فرهنگ قرآنی در جامعه نیست

استاد علم قرائت قرآن کریم گفت : برگزاری مسابقات اگرچه لازمه تحقق فرهنگ قرآنی در جامعه است اما تنها ابزار این کار نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ غلامرضا شاه میوه، قاری بین المللی کشور و از اساتید علم قرائت قرآن کریم گفت: قطعاً تأثیرات برگزاری این مسابقات در سی و چند سال گذشته که برگزار شده است در تمام کشورهای اسلامی غیر قابل انکار است.

وی افزود: وجود مسابقاتی که تحت عنوان کشوری یا بین المللی که در هر کشوری برگزار می شود، در افرادی که در قرائت و حفظ فعالیت داشته و به دنبال این هستند که توانمندی های خود را ارتقاء دهند، ایجاد انگیزه خواهد کرد.

این استاد علم قرائت قرآن کریم تصریح کرد: به تبع همین امر دامنه افرادی که علاقه مندی به این هنرها دارند بیشتر شده و چون زیرساخت های فرهنگ قرآنی، حفاظ و قراء و اساتید و مدرسان و افرادی از این دست هستند، مسابقات غیر مستقیم می تواند در ایجاد این زیرساخت ها کمک بیشتری داشته باشد.

شاه میوه بیان کرد: بنابراین تأثیر مسابقات غیر قابل انکار است، اما اگر فکر کنیم که تنها با برگزاری مسابقات می توانیم فرهنگ قرآنی ایجاد کنیم، فکر اشتباهی است و باید به فکر راه حل ها و شیوه های دیگری برای ایجاد فرهنگ قرآنی و ارتقاء آن در جامعه باشیم.

این قاری بین المللی کشورمان در ادامه در مورد جایگاه رقابت های بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به نسبت سایر رقابت های بین المللی، خاطرنشان کرد: در اینکه مسابقات بین المللی قرآن ایران جایگاه نخست در دنیای اسلام را دارد اختلاف نظرهایی وجود دارد.
وی افزود: اگر من حیث المجموع به قضایا نگاه کنیم و اینکه مسابقات قرآن ایران از تنوع رشته ای بیشتری برخوردار است و تعداد کشورهای شرکت کننده در آن بیشتر است یا مواردی از این دست را مورد سنجش قرار دهیم می توانیم در نظر بگیریم که حتماً یکی از برترین رقابت های قرآن در دنیای اسلام است.

شاه میوه عنوان کرد: با این وجود مسابقات جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سازماندهی، نوع برگزاری مسابقات، توجه مسئولان رده بالای کشور به مسابقات و همچنین تنوع رشته ها، می توان گفت در مجموع مسابقات جمهوری اسلامی ایران یکی از برترین رقابت های قرآنی در دنیا است.

این قاری بین المللی کشورمان در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد کارکرد مسابقات و ارتباط آن با مطالبات و منویات قرآنی مقام معظم رهبری، گفت: مسابقات قرآنی یکی از ابزارهای تحقق فرهنگ قرآنی و نیز تحقق منویات مقام معظم رهبری است، باید دقت کنیم که این رقابت ها همه ابزار نیست.

وی افزود: لذا در بخش آموزش بسیار می توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم، زمانی که ما مسابقاتی را در هر رشته ای را برگزار می کنیم، پیش نیاز حضور در این مسابقات این است که افراد آموزش های لازم را ببینند، معمولاً کار سازمان اوقاف و امور خیریه آموزش نیست و این سازمان کار برگزاری مسابقات را بر عهده دارد، لذا بدون توجه به این پیش نیازها مسابقات برگزار می شود.

شاه میوه تصریح کرد: همانطور که مسابقات ابتهال گذاشته شد بدون اینکه کار آموزش آن ارائه شود، افراد به صورت ذوقی و به تقلید از مبتهلان مصری در این مسابقات حضور یافتند. من فکر می کنم در بحث آموزش سازمان ها و ارگان های دیگر ورود کنند و مباحث آموزشی را تقویت کنند، بسیاری از آموزش ها هم افزا نیست و هر کسی نقطه نظرات خود را ارائه می کند.

این استاد علم قرائت قرآن کریم در ادامه اذعان کرد: زمانی که این موارد در عرصه مسابقات متجلی می شود متوجه می شویم که بسیاری از افراد یا آموزش ندیده اند یا برداشت های اشتباهی از برخی مفاهیم فنی مسابقات دارند که در رقابت ها خود را نشان می دهد. من تأکید دارم که مسابقات یکی از ابزارهای ترویج فرهنگ قرآن است اما بیشتر مربوط به بحث آموزش و فرهنگ سازی است که بحث فرهنگ سازی نیز یک کار رسانه ای را می طلبد و باید توسط صدا و سیما و بحث حضور هنرمندان در عرصه فرهنگ قرآنی فراهم شود تا آن فرهنگ قرآنی مورد نظر مقام معظم رهبری برآورده شود.

این قاری بین المللی قرآن در پایان خاطرنشان کرد: البته به این بهانه مسابقات را نمی توان تعطیل کرد، چرا که وجود مسابقات حتماً مورد نیاز است اما تنها ابزار برای تحقق منویات مقام معظم رهبری نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار