حافظی در نشست خبری مطرح کرد:

ممنوعیت تردد آلاینده‌های متحرک از ابتدای مهر 94/ لغو مصوبه برج باغ‌ها در سال 94 کلید می‌خورد/ ارائه طرح هوای پاک به مجلس

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر گفت: از ابتدای مهر 94 تردد منابع آلاینده متحرک در سطح شهر ممنوع می شود و همچنین برای جلوگیری از تخریب باغ‌ها در شهر تهران پیشنهاد لغو مصوبه برج باغ‌ها را ارائه داده‌ایم.

ممنوعیت تردد آلاینده‌های متحرک از ابتدای مهر 94/ لغو مصوبه برج باغ‌ها در سال 94 کلید می‌خورد/ ارائه طرح هوای پاک به مجلسبه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر در نشست خبری که  امروز (شنبه) در سالن شورا برگزار شد، با اشاره به اهمیت منابع آلاینده متحرک در آلودگی شهر تهران اظهار کرد: تردد تمامی موتور سیکلت‌های بنزینی در بخش‌هایی از منطقه 12 در تمام ساعات شبانه روز از ابتدای مهر ماه ممنوع می‌شود. خودروهایی که از نظر فرسودگی به کلاس‌های A صد و قرمز تقسیم بندی شده بودند، از ابتدای مهر ماه در ساعات شبانه روز ممنوع اعلام می‌شود که میزان فرسودگی خودروها به ترتیب زیر است:

کامیون 20 سال، اتوبوس بین شهری 12 سال، اتوبوس درون شهری 10 سال، مینی بوس 12 سال؛ همچنین تردد پلاک‌هایی که متعلق به شهر تهران نیست، به جز مواردی در سطح مناطق 22 گانه ممنوع است. همچنین سازمان تاکسیرانی موظف است 17 هزار دستگاه تاکسی فرسوده را طی 10 ماه نوسازی کند و همچنین هزار و 900 پیکان فرسوده را تعیین تکلیف کند که از ابتدای دی ماه سال 94 مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نیست.

وی افزود: تنظیم سند زیست محیطی شهر تهران که از سال 88 توسط شورا ابلاغ شده بود، با جدیت در سال 94 دنبال میشود.

حافظی با بیان اینکه تخریب محیط زیست جرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: از قوه قضاییه تقاضا داریم جرم انگاری تخریب محیط زیست را با جدیت دنبال کرده و این مسئله را دستور کار قرار دهد. اگر این قوانین با نقیصه‌ای روبرو است، اصلاحات لازم را در آن انجام دهند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر بیان کرد: یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی، تصویب قانون هوای پاک است که با پیگیری، فواصل معاینات فنی خودرو از دو سال به پنج سال افزایش پیدا کرده است و امیدواریم که مصوبه هوای پاک در مجلس به صورت جامع و کامل پیگیری شود چرا که این از مطالبات عمومی مردم است و در این زمینه باید فرهنگسازی‌هایی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای حفظ و حراست محیط زیست در مقطع دبستان کلید زده شود و همچنین صدا و سیما نیز می‌تواند در قالب کلیپ‌های کوتاه به نهادینه سازی هوای پاک کمک کند و شهرداری نیز موظف به همراهی در این زمینه است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم در سال 94 لغو مصوبه برج باغ‌ها است.

حافظی افزود: کمیسیون سلامت پس از 15 سال فعالیت خود را شروع کرده و نوپا است و اولویت این کمیسیون توجه به سلامت انسان است و این مساله باید در اولویت کمیسیون قرار گیرد. 

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر ادامه داد: با شناختی که از یک سال و نیم گذشته از شورا پیدا کرده‌ام، بودجه‌ریزی نامناسب منجر به نارسایی‌هایی در بخش محیط زیست شده است. 

وی با اشاره به نقیصه بودجه‌ریزی سنتی در این زمینه تصریح کرد: متاسفانه بر این بودجه‌ریزی سنتی نظارت مجددی نشده و همین امر مشکلات چندانی را برای کمیسیون سلامت محیط زیست بوجود آورده است. 

حافظی در ادامه نشست خبری با اشاره به عملکرد این کمیسیون در سال 93 اظهار کرد: الزام شهرداری تهران به تهیه سند آبیاری دست جنوب تهران ، مداخله در جلوگیری ساخت و ساز بوستان ولایت و رویت لایحه بودجه 94 بر روی سایت شورای شهر ، پیگیری و رصد دقیق سلامت مواد غذایی، آب و هوا ، بازدید از صنایع آلاینده به منظور بررسی کاهش آلودگی ، الزام شرکت واحد اتوبوس‌رانی برای استفاده از فیلتر به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، الزام شهرداری به تهیه شناسنامه باغات و طراحی زباله‌سوز با اعتبار 800 میلیارد تومان به منظور ایجاد انرژی‌های نو با مشارکت بخش خصوصی و در نهایت تصویب 500 میلیارد تومان در بودجه 94 به منظور خریداری باغات کن از جمله مهمترین اقدامات شورا در سال 93 بوده است. 

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر ، افزود: آلودگی هوا امر تبلیغاتی نیست و باید در اولویت کار دولت و کمیسیون قرار بگیرد، بدین منظور قطع درختان از اهمیت ویژه‌ای در شهر برخوردار است و باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این مساله در شهر داشته باشیم. 

وی افزود: تخریب بوستان مادر خارج از چارچوب بوده و تا زمانی که مستنداتی در این زمینه ارائه ندهد پیگیر خواهیم بود. 

حافظی ادامه داد: شهرداری موضوع تهاتر را در بوستان مادر مطرح کرده که این امر قابل قبول نیست، چرا که سقف مجاز شهرداری برای تهاتر 50 میلیون تومان است در حالی که ارزش زمین 500 میلیارد تومان است و این مساله در کمیسیون تلفیق مطرح شده و تا زمانی که پاسخ قانع کننده در این زمینه دریافت نکنیم کوتاه نخواهیم آمد و شاید همین امر زمینه سوال از شهردار را کلید بزند. 

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر  ادامه داد: آلودگی آب تهران علی رغم تکذیب، بیش از حد مجاز است و در این زمینه جدیتی برای بررسی آلودگی آب شرب تهران در برنامه‌ها داریم تا کیفیت بهتری از آب شرب در سال 94 برای شهروندان داشته‌ باشیم. 

وی گفت: قطع درختان به عنوان قتل نفس محسوب می‌شود و اجازه قطع درختان را نمی‌دهیم و در قوانین بالادستی نیز حفظ درختان تاکید شده و براساس قانون 3 خرداد 1359 ، اگر شخصی عالماً عامداً بر خلاف قانون اقدام به قطع درخت کند ،به جریمه مادی و حبس تعزیری محکوم می‌شود اما آنچه در حال حاضر مهم است ،‌عدم اجرای قانون است. 

حافظی ادامه داد: شهرداری در مواقعی که باغات در حال تخریب هستند وظیفه دارند مالک را در آبیاری و حفظ درخت کمک کند و یا باغ را خریداری و آن را حفظ کند. 

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر  با اشاره به مشاهده جوهر قند، در نانوایی‌ها تصریح کرد: متاسفانه جوهر قند برای سفید کردن رنگ نان به میزان وسیع در نانوایی‌ها مشاهده شده است و این مساله را با وزارت بهداشت در میان گذاشته‌ایم تا مقدماتی رابرای حذف این افزودنی‌ها در نظر بگیرند. 

وی ادامه داد: سلامت میوه و سبزیجات، از اهمیت بسزایی برخوردار است و براساس آخرین پایش هنوز آلودگی‌هایی در آن دیده می‌شود که البته نسبت به قبل بسیار کمتر شده است. 

حافظی با اشاره به آمادگی بهشت زهرا 2 ادامه داد: فضایی که در اختیار داریم تا 2 سال آینده برای استفاده تکمیل می شود و افزایش نرخ کفن و دفن نیز که در گذشته با نابسامانی‌هایی مواجه بوده است، منضبط می‌شود  و یک نرخ معین برای کفن و دفن در نظر گرفته می‌شود تا شخص نتواند در زمینه قیمت مانور بدهد. 

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر  ادامه داد: ضرورت جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی در حال بررسی است، و باید در طرح جامع و تفضیلی مطلبی عنوان شده بود که طرح تفضیلی باید نشات گرفته از طرح جامع باشد که این امر هنوز صورت نگرفته و باید برای حفظ باغات تهران از بلند مرتبه‌سازی جلوگیری کنیم. 

وی ادامه داد: مصوبه برج‌باغها که در شورای قبلی تصویب شده بود منجر به تخریب باغات شده و باید لغو این مصوبه را در سال 94 برای حفظ باغات کلید بزنیم. 

حافظی با اشاره به مشکل آلایندگی کارخانه روغن‌نباتی قو، تصریح کرد: عدم انتقال کارخانه روغن نباتی قو بدلیل مداخله معاونت امنیت سیاسی فرماندار شهر تهران ، بود که اگر این مداخله صورت نمی‌گرفت این کارخانه منتقل می شد و امیدواریم که این نگرش در انتقال کارخانه تغییر کند تا شاهد انتقال این کارخانه به خارج از شهر باشیم. 

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر ادامه داد: موتورسیکلت‌های برقی به فضای رقابت وارد شدند تا قیمت تمام شده آن کاهش یابد و بتوانیم پاسخگو نیاز شهروندان باشیم.

وی ادامه داد: مسئله آلایندگی آب که سال گذشته در 8 منطقه اعلام شده بود ، بخشی از آن برطرف شده اما هنوز جز دغدغه‌های مدیریت شهری قرار دارد، و برای برطرف کردن کامل آن در سال 94 برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت گیرد. 

حافظی در پایان گفت: هر عمل و رخ داد خلاف قانون شناسایی می‌کنیم و ضمن انعکاس به مردم بدون چشم‌پوشی در مورد آن تصمیم می‌گیریم و تنها به سلامت مردم می اندیشیم. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ممنوعیت ، تردد ، آلاینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار