آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:

علم حقیقی، انسان را ماندنی می کند/ سعي کنيد نام عالمان دين را براي هميشه نگهداريد

ما موظّفيم عالِم بشويم وجود مبارک حضرت امير فرمود علما ماندگار هستند اما باید توجه داشت، هيچ کس با مفهوم ماندگار نمی شود آنکه ماندني است و انسان را ماندنی مي کند علم حقیقی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود، با اشاره به اهمیت دریافت علم حقیقی از سوی طالبان علم اظهار داشت: 
براي علم, فضايل فراواني ذکر کردند از جمله آنکه عالمان دين سهمي از بقا دارند و جزء مصاديق بقيّةالله هستند؛در تعبيرات نوراني اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) در نهج‌البلاغه آمده است که «العلماء باقون ما بقي الدهر» گرچه اين جمله, جمله خبريه است ولي مي‌تواند پيام انشائي هم داشته باشد; يعني شما سعي کنيد نام عالمان دين را براي هميشه نگهداريد. 


وی در بیان تفاوت علم و وجود ذهنی بیان داشت: وقتی اين همه فضايل براي علم و عالِم ذکر شده است بايد ديد که علم چيست و تفاوت آن با وجود ذهني چيست؟ برخی خيال مي‌کنند علم يعني صورت حاصله در ذهن, در حالی که اين وجود ذهني است نه علم؛ لذا فرق جوهري بین وجود ذهني با علم وجود دارد؛ در کتاب‌هاي عقلي صورت حاصلهٴ اشيا در ذهن را وجود ذهني مي‌گويند در حالی که علم, از سنخ وجود است و وجود خارجي دارد منتها جايش در نفس است، تقوا و عدل وجود ذهني نيستند، اينها وجود حقيقي و خارجي‌اند اما جايشان در نفس است. 

معظم له اذعان داشت: علم يک حقيقت خارجي است که جايش در نفس است به همین منوال نبايد گفت عدل, عقل، تقوا، وجود ذهني دارند چرا که اينها وجود خارجي دارند منتها جايش نفس است اين اشتباه است که برخی خيال مي‌کنند هر کس چند سال در حوزه يا دانشگاه درس خواند عالِم شد ثواب عالم را دارد، درست آن است که ما بدانيم وجود ذهني چيست و وجود خارجي چيست؟ اگر فهميديم وجود ذهني يعني چه؟ علم يعني چه؟ سعي مي‌کنيم عالِم باشيم نه اینکه سعي ‌کنيم صوَر ذهني داشته باشيم. 

وی علم را مصداق نوری برای روشن ساختن گذشته و آینده انسان دانست و اذعان داشت: 
وقتي مفهوم به ذهن آمد يا صادق است يا کاذب, اگر مطابق با خارج بود مي‌شود صادق و اگر مطابق با خارج نبود مي‌شود کاذب؛ اين براي صورت ذهنيه و مفهوم است و از آن به عنوان حصولي ياد مي‌شود اما علم چون وجود خارجي است مانند نور، وجود خارجي است اين اول فضاي نفس را روشن مي‌کند سپس آينده و گذشته را براي انسان روشن مي سازد. 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی جایگاه رفیع علم نزد ائمه اطهار علیهم السلام را مورد توجه قرار داد و گفت: علم در بيانات نوراني اهل بيت(عليهم السلام) که تابع قرآن‌اند مصداق نور است؛ اگر کسي در فضاي خود يک روشني احساس کند او عالِم شده است، اگر به علم اعتنا کرد و به عمل رسيد معلوم مي‌شود اين فرد به علم حقیقی رسیده است و نه وجود ذهنی، اگر علم نور است پس فضا را برای انسان روشن مي‌کند و گذشته و آینده انسان را نشان مي‌دهد اگر نشان نداد معلوم مي‌شود وجود ذهني است؛ آن‌که اهل عمل نيست اهل وجود ذهني است نه اهل علم. 

وی خاطرنشان کرد: ما موظّفيم عالِم بشويم وجود مبارک حضرت امير فرمود علما ماندگار هستند اما باید توجه داشت، هيچ کس با مفهوم ماندگار نمی شود آنکه ماندني است و انسان را ماندنی مي کند علم حقیقی است. 

آیت الله جوادی آملی در فراز پایانی فرمایشات خود تلاش برای رهایی از بند مفاهیم و رسیدن به علم حقیقی را وظیفه همه مجاهدان راه دانش بیان کرد و افزود: همه ما بايد تلاش و کوشش کنيم بين وجود ذهني و علم فرق بگذاريم و سعي کنيم از بند مفهوم نجات پيدا کنيم و خود را به علم حقیقی مزيّن کنيم اگر در شبستان جانمان يک شفافيّت و نورانيّتي احساس کرديم خدا را شاکر باشيم که از بند وجود ذهني رها شده ایم چرا که تنها این علم می تواند دست ما را بگيرد و ما را نجات بدهد. 

وی ادامه داد: طبق فرمایش حضرت امیر علیه السلام اين علم است که کار انبيا، اوليا، مبلّغان ، فقیهان و واعظان را مي‌کند؛ انذار مي‌کند و جلوي بديِ شما را مي‌گيرد و شما را از خلاف شرع مي‌ترساند، اگر چيزي در آدم باشد که انسان را از عاقبت کارش بترساند آن علم است و در غیر این صورت ذهني است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار