در بازدید اهالی رسانه از فضای نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی کتاب بیان شد:

مدیر بخش اجرایی نمایشگاه: در حوزه رفاهی محوریت اصلی ما مردم هستند/ 3 هزار و 500 دستگاه کارت خوان به ناشران و غرفه داران تعلق می‌گیرد

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حوزه رفاهی محوریت خود را مردم قرار داده تا بتواند امکانات بهتری را در اختیار بازدید کنندگان این نمایشگاه قرار بدهد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در مصلی تهران؛ بازدید اهالی رسانه به همراه "مهدی جعفری"، مسئول بخش روابط عمومی نمایشگاه بین المللی تهران، "مسعود شهرام نیا" قائم مقام بیست و هشتیمن نمایشگاه و قائم مقام اجرایی، "حسین صفری" مدیر اجرایی نمایشگاه و "محمود آموزگار" سخنگوی شورای سیاست گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از فضای نمایشگاهی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران در مصلی بازدید کردند.

مسعود شهرام نیا قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: همه می‌دانید که این نمایشگاه یکی از پرجمعیت‌ترین و پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا بوده و این پرمخاطب‌ بودن یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید.

وی با اشاره به تعداد بالای ناشران، مخاطبان و فعالان نمایشگاهی، عنوان کرد: این تعداد بالای آمار بازدیدکنندگان، بهبود کیفیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را می‌طلبد البته حجم عملیات اجرایی حجم بسیار گسترده‌ای است و برپایی و جمع‌آوری یک شهرک نمایشگاهی در آغاز و پایان یک ماه کار ساده‌ای نیست.

قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد: امسال یک فضای 5 هزار متری برای اولین بار در رواق شرقی مصلی امام خمینی به نمایشگاه کتاب اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: در کل ما در نمایشگاه بیست و هشتم، 130 هزار متر مربع فضا داریم که 55 هزار متر آن مسقف بوده و به شبستان و رواق شرقی محدود می‌شود.

وی ادامه داد: همه ما به پاسخگو نبودن نیاز مردم به امکانات رفاهی واقف هستیم، بنابر این تلاش شده تا در نمایشگاه بیست و هشتم بین المللی کتاب تهران توجه بیشتری به فراهم کردن امکانات مورد نظر شود.

شهرام نیا تصریح کرد: هم اکنون کار احداث سالن‌های نمایشگاهی به صورت کامل به اتمام رسیده و ثبت نامها پیش از سالهای گذشته به پایان رسید.

وی افزود: بخش زیادی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به تشکلها با محوریت تعاونی ناشران و کتابفروشان سپرده شده و با توجه به قرارگیری اصل واگذاری امور نمایشگاهی به تشکل‌ها این واگذاری‌ها نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

معاون اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: هم اکنون اختصاص غرفه‌ها به ناشران تمام شده و ناشرانی که غرفه‌های خودساز دارند شروع به تجهیز غرفه‌های خود کرده‌اند و ناشران دیگر نیز به مرور زمان غرفه‌های خود را دریافت خواهند کرد.

شهرام نیا بیان کرد: متأسفانه به دلیل آنکه مصلی امام خمینی از قبل ساختمانی را به نمایشگاه ساختمان اختصاص داده بود 40 درصد فضای نمایشگاهی مصلی به این نمایشگاه اختصاص یافته البته از تاریخ هشتم اردیبهشت به بعد که نمایشگاه ساختمان به پایان می‌رسد این فضا نیز برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تجهیز می‌شود یعنی از تاریخ دوازده اردیبهشت ماه به بعد همه‌ی فضای نمایشگاهی مصلی امام خمینی به نمایشگاه کتاب اختصاص پیدا می‌کند.

شهرام نیا اشاره کرد: البته ما سعی داشتیم که بهترین امکانات را برای غرفه‌داران تأمین کنیم.

قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: بخش بین المللی این نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته رواج بیشتری خواهد داشت و هم اکنون نیز غرفه‌ی کشور عمان در این بخش تا حدودی تجهیز شده است.

وی ادامه داد: ما در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شش سرای اصلی از جمله سرای اهل قلم، سرای گفتگو، سرای اهل قلم کودک و نوجوان و سرای بین الملل را تعبیه کرده‌ایم.

شهرام نیا اظهار داشت: بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تفاوت‌های چشمگیری با دوره‌های قبلی این نمایشگاه خواهد داشت.

همچنین حسین صفری دبیر اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ما در هر دوره‌ی نمایشگاه یک سری تغییرات جدی داریم و عملیات اجرای بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز از ماه اسفند سال 1393 و با احداث سالن گمرک نمایشگاه به عنوان گمرک اصلی شروع شد.

وی ادامه داد: امسال در حوزه زیر ساخت نمایشگاه اتفاقات خوبی افتاده و وزارت نیرو نیز همکاری‌های لازم جهت برق‌رسانی ایمن‌تر به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام داده است.

صفری اظهار داشت: سه هزار و 500 دستگاه کارت‌خوان به ناشران و غرفه‌داران تعلق می‌گیرد و هماهنگی بانک عامل انجام شده است.

وی ادامه داد: در حوزه رفاهی محوریت اصلی ما مردم هستند و اگر چه آمدن ما به مصلی تهران کارهای اجرایی را سخت‌تر می‌کند اما احساس می‌کنیم که دسترسی مردم به این نقطه شهر راحت‌تر است.

وی تصریح کرد: امسال امکانات ویژه‌ای را به ناتوانان جسمی اختصاص داده‌ایم و به دنبال هماهنگی‌های لازم با مترو جهت تسریع رفت و آمد بازدید کنندگان به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فضایی را که در سالهای گذشته به سالن یاس و کارنامه نشر اختصاص داده شده بود را به یکی از راه‌های دسترسی مردم به نمایشگاه تبدیل کرده‌ایم.

صفری ادامه داد: امسال 7هزار متر مربع فضا به سالنهای آموزشگاهی و 4700 متر مربع فضا به بخش کودک و همچنین سالنی هم به سازمان‌ها و نهاد‌های فعال در حوزه کتاب اختصاص یافته است.

وی گفت: امسال دستورالعمل خاصی به غرفه‌های خودساز اختصاص یافته تا از فضای موجود قابل استفاده نهایت استفاده را ببرند و هم اکنون نیز مؤسسه انتشارات قدیانی به عنوان اولین ناشر غرفه‌ی خود را تجهیز کرده است.

همچنین "محمود آموزگار" سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بخش دیگری  از بازدید اهالی رسانه از فضای نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاهی متفاوت خواهد بود و همه‌ی مسئولان برگزاری آن با همدلی و همراهی خاصی سعی در برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه داشته‌اند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم که نمایشگاه خوبی داشته باشیم.

صفری در بخش دیگری از این بازدید گفت: با توجه به تجربیات سالهای گذشته مسیر متروی شهید بهشتی به نمایشگاه کتاب که همواره مسیر اصلی نمایشگاه بوده به امکانات اطلاع‌رسانی و رفاهی مجهز شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون محموله‌ی کتابهای کشور‌های سوریه و اردن به بخش گمرک نمایشگاه رسیده و محموله کشور‌های دیگر نیز ارسال شده است اما هنوز به دست ما نرسیده است.

وی اظهار داشت: امسال بخش بین الملل با رنگ قرمز مشخص می‌شود.

همچنین مسعود شهرام نیا قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران در بخش دیگری از این مراسم گفت: همچنان عملیات ساختمانی مصلی امام خمینی ادامه دارد و خوشبختانه امسال بخشی از رواق شرقی برای استفاده‌ی نمایشگاه کتاب آماده شده و در اختیار ما قرار گرفته است.

وی افزود: قرار‌گیری بخشی از رواق شرقی مصلی امام خمینی در اختیار ما دو امتیاز دارد که یکی از آنها این است که هرچند که فضای رواق متراژ وسیعی را در اختیار ما نمی‌گذارد اما علاقمند بودیم که بخش کودک را در آن قرار دهیم اما هم اکنون بخش‌های ناشران دیجیتال، کارنامه نشر و بخش جنبی در این بخش قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: بخش رواق شرقی مصلی امام خمینی متراژ امکانات قابل توجهی را در اختیار ما قرار داده و راه‌های دسترسی تازه‌ای را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است.

همچنین صفری در پایان بازدید اهالی رسانه از فضای نمایشگاهی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران خاطر نشان کرد: یکی از مسائل ما همواره نبود تهویه مناسب برای بخش‌های متعدد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده که با توجه به اینکه ما در فضای باز امکان ایجاد تهویه را نداریم سعی شده تا امسال از باد‌های موسمی استفاده‌ی بهینه را کرده و ساختار بخش‌‌‌های کودک و دانشگاهی را به گونه‌ای بچینیم که تهویه مناسب انجام بگیرد.

گفتنی است، کارت دعوت و هدایای نمادینی برای همسایگان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.