سامانه صندوق‌های فروش، نفسی تازه برای نظام مالیاتی

همکاری سازمان امور مالیاتی و صنوف مختلف جهت استقرار و راه‌اندازی سامانه صندوق‌های فروش گامی مثبت در تحقق اهداف اصلی مالیاتی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،بدون شک منابع مالیاتی یکی از قدیمی‌ترین منابع کسب درآمد برای دولت‌ها محسوب می‌شود.همین امر باعث شده است تا دولتها از دیرباز جهت توسعه و گسترش پایه ها و سیستم‌های مالیاتی در زمان های مختلف با توجه به نوسانات اقتصادی تلاش کنند.

مالیات ارزش افزوده به عنوان یکی از انواع مالیات‌‌هایی که بوی تازه‌گی هم می‌دهد برای قرار گرفتن در مسیر اصلی خود نیازمند به  دسته ای از ملزومات و اقدامات می‌باشد که یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه نصب و راه‌اندازی صندوق‌های فروش می‌باشد.

همچنین  در این خصوص در برنامه پنجم توسعه نیز تاکید و توجه بسیار به استقرار این سیستم های فروش شده است.

باید توجه کرد شفاف سازی اقتصادی به عنوان یکی از اهداف مهم و اصلی سازمان امور مالیاتی از جایگاه مهم و مورد توجهی برخوردار است. به همین دلیل در جهت شفاف سازی اقتصادی و روشن شدن درآمدهای مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری صنوف مختلف سعی بر آن دارد که سیستم‌های فروش را به بهترین نحو مستقر و راه‌اندازی کند.

بر اساس این گزارش صاحبان مشاغل،فروشندگان و اصناف طبق ماده 121 قانون پنجم توسعه،در دستورالعمل موضوع 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده 169 قانون مالیات های مستقیم ملزم به نصب این سامانه فروش هستند تا بتوانند عملیات فروش و کسب درآمد را به بهترین نحو مدیریت کنند.

آنچه مشخص است آن است که فرار مالیاتی این روزها به معزلی بی پایان تبدیل شده است و مودیانی که درآمدهای کلان کسب می‌کنند از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.پس طبیعی است نظام مالیاتی کشور برای کنترل چنین درآمدهایی در تکاپو باشد.از جمله اقدامات مسئولین مالیاتی موظف کردن صنوف در گروه‌های مختلف به استفاده از سامانه فروش می‌باشد.

ارائه ی فاکتورهای الکترونیک و ثبت هرگونه فعالیت خرید و فروش دست مامورین مالیاتی را برای بررسی منابع درآمدها و هزینه ها باز گذاشته است.

طبق اطلاعیه ی اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ده گروه از مشاغل مکلف به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش کرده است.طبق این اطلاعیه‌ی قانونی فروشندگان لاستیک،نمایشگاه‌های اتومبیل،فروشندگان مصالح ساختمانی،فروشنگان تاسیسات الکترونیکی-مکانیکی ساختمان،فروشندگان انواع رنگ ساختمان،صنعتی و اتومبیل،فروشندگان مواد شیمیایی،نمایندگی‌های فروش ونمایندگی‌های فروش شرکت‌های توزیع کالای داخلی،نمایندگتن فروش شرکت‌های تجاری،فروشندگان یخچال‌های صنعتی،بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بارده گروهی هستند که از ابتدای سال 94  موظف به دارا بودن تجهیرات فروش می‌باشند.

معاون مالیات ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در این خصوص اظهار داشته است:بر اساس ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت صنعت و معدن مکلف است با همانگی سازمان مالیاتی و اصناف صاحبان مشاغل را بر اساس اولویت هایی که سازمان تعیین می کند مکلف به نصب و استفاده از صندوق مکانیزه فروش کند.

در همین قانون آمده مودیانی که نسبت به نصب و بهره برداری از صندوف فروش اقدام می کنند هزینه سخت افزاری و نرم افزاری صندوق در همان سال اول اجرا مورد قبول واقع می شود.

همچنین قانون تکلیف کرده مودیانی که صندوق فروش را نصب نکنند از معافیت پایه مالیاتی موضوع ماده 101 قانون محروم می شوند.
سازمان مالیاتی تا کنون سه فراخوان در سال های 92 ، 93 و 94 اعلام کرده است که در فراخوان سوم مودیان تا پایان خرداد ماه مهلت دارند نسبت به نصب و استفاده از صندوق مکانیزه فروش اقدام کنند.

نکته ی قابل توجه آن است که هیچ وقت یک دست صدا نداشته است،پس علاوه بر اقدامات و نظارت‌های قلم به دستان مالیاتی همکاری آحاد مردم و فعالین اقتصادی برای داشتن نظام مالیاتی جامع ضروری می‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار