سفیر سابق ایران در اسپانیا در گفت‌‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

توافق برد_برد با مقاومت بر روی استراتژی‌های کشور میسّر می‌شود

سفیر سابق ایران در اسپانیا گفت: کسانی که از تل‌آویو دستور می‌گیرند، در تلاشند با محدود کردن اوباما؛ توافق‌نامه را با فروپاشی مواجه کنند.

"سیدداوود صالحی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهارداشت: مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی پیدا کرده، در حقیقت پس از  30 سال، چالش‌هایی بین رئیس جمهور و کنگره که بی‌سابقه بوده بوجود آمده است و قبلا از این در سال 1985 قانون‌گذار مجلس کنگره نمایندگان در مقابل رئیس‌جمهور وقت (ریگان) قرار گرفت و تحریم‌هایی علیه آفریقای جنوبی اعمال شد.

وی در ادامه افزود: این موضوع برای اولین بار است که در زمینه سیاست خارجی کنگره در مقابل وتوی رئیس جمهور ایستاده است.

مدیر سابق آمریکای لاتین وزارتخارجه با بیان اینکه لایحه‌ای که منندز به کنگره ارائه دادند برای محدود کردن اختیارات رئیس جمهور بود گفت: این طرح حاکی از یک سری دعواهای داخلی است و به نوعی یک جنگ قدرت برای نظارت کنگره بر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران است. 

سفیر سابق ایران در اسپانیا تصریح کرد: در این شرایط نه تنها دیپلمات‌ها، بلکه حقوقدان‌های داخلی آمریکا هم برداشت‌های مختلفی از بحث‌های به وجود آمده در رابطه با بیانیه مشترک دارند. 

صالحی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب استراتژی مذاکره را مشخص کرده‌اند، افزود: فکت‌شیتی که از طرف مجلس اعلام شد و وزیرخارجه هم تأکید کرد، بر این اساس بود که باید تمامی تحریم‌ها از بین بروند و یا موافقت‌نامه با مشکلات مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه عده‌ای در داخل آمریکا، کنگره، سنا و کسانی که از تل آویو دستور می‌گیرند، سعی بر این دارند که اوباما در شرایط محدودی قرار گیرد تا این توافق‌نامه را با فروپاشی مواجه کنند، گفت: فکر می‌کنم طرف ایرانی با دستورالعمل جدیدتری به مذاکرات رفته و در راستای احقاق مردم ایران امتیاز بیشتری به طرف مقابل نداده‌ است.

مدیر سابق آمریکای لاتین وزارت‌خارجه اظهار داشت: کنگره و سنا با درک شرایط به اوباما فشار می آورند، این پیچیدگی‌ها در آستانه توافق، شرایط را ابهام آمیز کرده است و در حال حاضر بسیاری از دیپلمات‌ها مذاکرات را به عنوان پازل پیچیده ارزیابی می‌کنند. 

سفیر سابق ایران در اسپانیا با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای عضو 1+5 هم در رابطه با مذاکرات ارزیابی‌های متفاوتی دارند، بیان کرد: همه می‌خواهند از وضعیت بوجود آمده به نفع منافع خودشان استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات گذشته از برخوردهایی که با قدرت‌های جهانی داشته، سعی می‌کند به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای، آرامش و صلح را در منطقه تأمین کند، اظهار داشت: جای تأسف دارد که شورای امنیت در رابطه با حمله اخیر عربستان به یمن، به نفع رژیم آل‌سعود رأی داده است.

صالحی افزود: کودکان، زنان و تأسیسات غیرنظامی مورد حمله وحشیانه عربستان قرار گرفته و در حال حاضر با شرایط بوجود آمده، کسانی که نمی‌خواهند ایران با آمریکا و کشورهای گروه 1+5 تحت شرایط عادلانه به توافق برسند، سعی بر ایجاد آشوب در فضای مذاکرات دارند.

وی با تأکید بر اینکه مجلس، دولت و بالاخص مقام معظم رهبری در رأس، افق‌هایی را مشخص کرده‌اند، گفت: ما بر روی استراژی و مواضع خودمان سرسختانه مقاومت می‌کنیم تا انشاءالله به جریان برد-برد دسترسی پیدا کنیم.

سفیر سابق ایران در اسپانیا در ادامه بیان کرد: کوبا و آمریکا با وجود 90 مایل فاصله، حدود 60 سال است هنوز خصومت دارند، اما در حال حاضر مواضع‌شان براین است که خصومت‌ها رفع شود و از نظر اقتصادی، تجاری، امنیت منطقه‌‌ای و شرایط جدید بین‌المللی، البته آمریکا برای رسیدن به رفع تنش با کوبا، با کنگره مشکلات جدی‌ پیدا کرده است.

مدیر سابق آمریکای لاتین وزارت‌خارجه افزود: اوباما در شرایطی قرار دارد که می‌خواهد قبل از پایان ریاست جمهوری‌اش به عنوان یک رئیس جمهور سیاه پوست به موفقیت‌هایی دسترسی پیدا کند. 

صالحی با اشاره به اینکه وزیر دفاع آمریکا در آستانه توافق اعلام می‌کند که هنوز گزینه نظامی روی میز است، تأکید کرد: وزیر امور خارجه کشورمان در مقابل گفت، این حرف‌های قدیمی است که می‌شنویم.

وی با بیان اینکه نظرات دیپلمات‌ها را مطالعه کردم و معتقدم با یک وضعیت حقوقی و سیاسی مواجه هستیم، گفت: باید با دقت به شرایط موجود نگاه شود تا در آینده با چالش‌هایی مواجه نشویم. 

سفیر سابق ایران در اسپانیا با بیان اینکه حتی مخالفین اوباما هم به این استراتژی واقف هستند که ایران حسن نیت نشان داده است، افزود: راستی آزمایی‌هایی که مورد قبول طرف مقابل است را به منعثه ظهور رسانده و مقام معظم رهبری در مورد عدم کاربرد سلاح هسته‌ای در ایران مطالبی را ارائه داده‌اند.

صالحی با اشاره به اینکه ما در مذاکرات مصمم هستیم، مگر اینکه طرف مقابل بخواهد حقوق ملت ایران را پایمال کند، تأکید کرد: اگر طرف مقابل بخواهد تحریم‌ها را ادامه دهد، ملت‌ها خواهند فهمید که ملت ایران در حل موضوع از طریق گفتگو راسخ بوده است.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور در روز ارتش گفت، ایران خواستار صلح در منطقه و برقراری ارتباط بین کشورهای اسلامی و عربی است و از هر نوع تنش خودداری می‌کند و ما آماده هستیم که تنش‌زدایی کنیم به شرطی که طرف مقابل هم اعتمادسازی و این تحریم‌ها را لغو کند.

سفیر سابق ایران در اسپانیا با بیان اینکه در آینده تیم مذاکره‌کننده شرایط سخت‌تری دارد و باید تنش‌های زیادی را تحمل کند، گفت: شاید آنها بخواهند امتیازات بیشتری را بگیرند اما ایران نقد را در برابر نقد، و نسیه را در برابر نسیه خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار