رحمانی‌فضلی در صحن علنی:

پول‌های کثیف موضوعی حساس در حوزه‌ سیاسی و امنیتی است/ منشاء تمامی هزینه‌های انتخاباتی باید مشخص و قابل نظارت باشد

وزیر کشور گفت: موضوع پول‌های کثیف را می‌توان یکی از موضوعات حساس و اساسی که در حوزه اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی تأثیرگذار باشد دانست.

پول‌های کثیف موضوعی حساس در حوزه‌های سیاسی و امنیتی است/ از آقای لاریجانی خواستم جلسه را غیرعلنی برگزار کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور که امروز یکشنبه 6 اردیبهشت ماه به منظور ارائه گزارش پیرامون پول‌های کثیف به صحن علنی مجلس آمده بود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از هیئت رئیسه مجلس تشکر می‌کنم که به بنده اجازه دادند تا راجع به موضوع مهمی که در این چند وقت اخیر در رسانه‌ها به آن پرداخته شده صحبت کنم. 

وی افزود: موضوع پول‌های کثیف را می‌توان یکی از موضوعات حساس و اساسی که در حوزه اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی تأثیرگذار باشد دانست،  برخورد مناسب با این موضوع می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف انقلاب و انجام فعالیت‌هایی که بستر فعالیت‌ها را به عنوان فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی سالم و پاک نگه دارد.

وزیر کشور تصریح کرد: بنده در گذشته نیز که در دیوان محاسبات بودم بارها این نکته را گفته‌ام که یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در کشور داریم، بحث بی‌انضباطی مالی است، ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که کل درآمدهای کشور و کل هزینه‌های کشور چقدر است.

وی افزود: باید به صورت جدی تمام منابع مالی و هزینه‌های کشور را به صورت واحد و یکپارچه و نه به عنوان یک مسئله دولتی بلکه به عنوان یک مسئله حاکمیتی و نحوه گردش و چرخش آنها را مشخص کنیم و نظارت عالیه‌ای در تمام امور داشته باشیم. 

رحمانی فضلی اظهارداشت: امروز بخشی از این مسئله را به عنوان پول‌شویی و پول‌های کثیف در ابعاد مختلف تبیین خواهم کرد، البته بنده نامه‌ای خدمت آقای لاریجانی رئیس مجلس نوشتم و از وی تقاضا کردم تا اگر امکانپذیر است جلسه غیرعلنی باشد تا ارقام و اعدادی که اعلام می‌کنم مورد سوء استفاده دشمنان نشود و کسی از این مسئله سوءاستفاده نکنند.

وی افزود: این موضوعی را که امروز در  اینجا مطرح می‌کنم موضوعی است که کشورهای بزرگ دنیا آمریکا و اروپا با شدت با این مسئله مواجه هستند و علیرغم همه اقداماتی که انجام می‌دهند، بزرگترین پول‌شویی‌ها در داخل آمریکا و اروپا و کشورهای قدرتمند صورت می‌گیرد.

رحمانی فضلی گفت: ما به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران معتقد هستیم که اگر تمام فعالیت‌های ما مبتنی بر عقاید و اصول انقلابی باشد و کمترین تخلف را داشته باشیم.

وزیر کشور ادامه داد: بنده برای اولین بار در 93/12/2 در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور سخنرانی داشتم و در آن سخنرانی روی آثار و عواقب قاچاق و درآمدهای ناشی از قاچاق صحبت کردم و آثار امنیتی این مسئله را مطرح کردم به گونه‌ای که در حال حاضر برای ما مسجل است که پول‌های قاچاق و قاچاقچیان با اشرار و تروریست‌ها ارتباط دارد و این موضوع را ما برای اولین بار در سازمان ملل هم مطرح کردیم و برای آنها نیز جالب بود. 

رحمانی فضلی تاکید کرد: اگر ما قاچاق و منابع ناشی از قاچاق را کنترل نکنیم حتما گروه‌های افراطی و تروریستی از این مسئله استفاده می‌‌کنند، افزود: در حوزه اقتصادی نیز من این مثل را مطرح کردم که پول‌هایی که ناشی از قاچاق است می‌ تواند در اقتصاد کشور ضررهای بسیار زیادی وارد کند و رقابت را دچار اشکال کرده و انحصار ایجاد کند و در نهایت فرار سرمایه‌ها را از کشور در پی داشته باشد.

وی گفت:  در حوزه اجتماعی مسئله قاچاق و پول‌های ناشی از آن یک میلیون و 500 هزار نفر معتاد که با خانواده‌هایشان حدود 5.5 تا 6 میلیون نفر را موجب می‌شود که مباحثی مثل طلاق، بزهکاری، سرقت و قتل ناشی از این مسئله است که این مسئله قاچاق و پول‌های ناشی از آن است.

وزیر کشور در صحن علنی خطاب به نمایندگان افزود: در حوزه سیاسی این مسئله را مطرح کردم که اگر ما مراقب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که به دنبال پول‌های کثیف هستند محتاج به حامی هستند و حامی خود را در حوزه قدرت جست‌وجو می‌کنند و اگر هوشیار نباشیم امکان دارد تا این افراد از طرق مختلف در حوزه سیاسی من جمله از طریق انتقاد قدرت که انتقال قدرت در قالب انتخابات صورت بگیرد اعمال نظر و اعمال نفوذ داشته باشند، البته این موضوع در همان روز از سوی رسانه‌های مختلف به گونه‌ای مطرح شد که هم ناقص، هم جهت‌دار و هم تحریف شده بود.

وی ادامه داد:‌ اطلاعیه از طرف ستاد مبارزه با موادمخدر صادر شد و در آنجا این بحث اصلاح شد و این موضوع مطرح شد که چنانچه گردش ناسالم مالی موادمخدر در هر حوزه‌ای از جمله سیاست ورود کند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات آن حوزه خواهد شد، نسبت به تأثیر پول‌های کثیف ناشی از قاچاق موادمخدر در تمام عرصه‌ها از جمله سیاست هشدار داده شد. 

وزیر کشور اظهار داشت: این موضوع ادامه پیدا کرد و باز هم رسانه‌ها از طرق مختلف این موضوع را مطرح کردند و ما در تاریخ 93/12/18 به خبرگزاری که این خبر را منتشر کرده بود نامه نوشتیم و گلایه خود را از این اتفاق ابراز کردیم و عنوان کردیم که چرا امانت در انتشار خبر رعایت نشده است؛ جلسه‌ای که بنده برای فرماندهان سخنران می‌کردم جمع فرماندهان بود و خبرنگاران در پشت سالن و در جایی بودند که بنده مطلع نبودم ولی در همان جا هم مطرح کردم که اگر خبرنگاری حضور دارد لازم نیست که این صحبت‌ها در بیرون منتشر شود.

وی اضافه کرد: در 94/1/19 علاوه بر پیگیری‌های انجام شده یکی از روزنامه‌ها سخنرانی‌های من را در ملاقات با کارکنان ستاد مبارزه با موادمخدر به گونه‌ای مطرح کرد که از یک جمله تحلیل درست کرد و گفت و این موضوع را به نحوی مطرح کرد که مجددا همان خواستی را که هست مطرح کند و ما گلایه خود را کتبا ابراز کردیم و آن روزنامه مجبور شد تا همین مطلب را در رسانه خود منتشر کند.

وزیر کشور اظهار داشت: آخرین بار در خصوص این موضوع در هفته قبل در شورای اجتماعی خبرنگاری از من پرسید «موضع شما در قبال اظهارات یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس مبنی بر اینکه از شما خواسته شده تا برای توضیح در مورد پول‌های کثیف در جلسه مجلس حضور پیدا کنید چیست»؟ من گفتم بنده به عنوان وزیر کشور موظف هستم وقتی مجلس از ما چیزی می‌خواهد در مجلس حاضر شده و توضیح دهیم، آمادگی کامل در این حوزه داریم، ما در این زمینه قانون پول‌شویی را داریم و با فعال کردن قانون ضدپولشویی می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: موضوعی که من مطرح کردم یک موضوع ملی است و ما اگر توجه نداشته باشیم باید یقین دانست که این افراد به همه حوزه‌ها قصد نفوذ خواهند داشت برای اینکه به دنبال حامی هستند و برای اینکه منافع و قدرت می‌خواهند.

وزیر کشور تاکید کرد: تخمین‌های جهانی نشان می‌دهد یک تریلیون دلار در سال مشمول شست‌و‌شوی پول قرار می‌گیرد که معادل 1.6 تولید ناخالص آمریکاست. بر اساس برآورد دفتر جرم و موادمخدر سازمان ملل در سال 2005 آمریکا حدود 350 میلیارد دلار، آسیا و اقیانوسیه 292 میلیارد دلار، اروپا 241 میلیارد دلار مشمول این موضوع بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه مواد مخدر تنها به دو مورد می‌خواهم اشاره کنم؛ نخست این که حدود 68 میلیارد دلار مواد مخدر با منشاء افغانستان وجود دارد و از این میزان 3 میلیارد دلار در ایران هزینه می‌شود و این 3 میلیارد دلار رقمی معادل 10 هزار میلیارد تومان پول است که از طریق مواد مخدر وارد عرصه می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: اخیرا فردی با 35 سال سن، 5 کلاس سواد، در ظرف دو سال 200 تن مواد مخدر را جابجا کرده است و 2300میلیارد تومان پول در حسابهایش چرخانده، حسابی که مربوط به خودش هم نبوده و این ها همه خلاف است. لذا این موضوع برای اولین بار در طول تاریخ کشورمان در حوزه مبارزه با پولشویی در شبکه‌ی بانکی پرس و جو کردیم با بررسی‌هایی که به عمل آمد نهایتا به بیش از 2000 شماره حساب رسیدیم که همه با هم مرتبط بودند. افرادی که در حوزه‌های مختلف کشوری و لشگری حق حساب دادند.

وی با بیان اینکه فقط 20 میلیون لیتر در حوزه قاچاق سوخت آمار وجود دارد گفت: شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که همه یک کد داشتند تمامی اینها مسائلی است که دغدغه‌ی مقام معظم رهبری هم بوده است. بنده سوالی دارم زیرا خودم هم نماینده شما در دیوان محاسبات بودم، آیا به روند مربوط به هزینه‌های انتخابات در کشور نظارت و کنترلی وجود دارد؟ آیا قدرتمندان و سودجویان به دنبال استفاده از این مساله هستند؟ بنابراین باید با اقدامات جدی جلوی پولهای کثیف گرفته شود.

رحمانی فضلی گفت: در حوزه قاچاق کالا بر اساس برآوردهای درست و دقیق حدود 20 تا 25 میلیون دلار در کشور سالانه از این محل آسیب می‌بینیم. پولی که وارد عرصه‌ی پولشویی می‌شود می‌تواند اقتصادمان را دچار اشکال کند، در پی 10 سال 487 پرونده را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد 6000 میلیارد تومان است که در نوبت بعدی تقاضای رسیدگی مجدد به کمتر از یک درصد این موضوع رسید که باید با این مساله برخورد جدی شود.

وی گفت: موضوعاتی مانند مسائل دارویی نیز رقم‌هایی در حدود 30 میلیارد و 50 میلیارد به عنوان داروهایی است که از طریق غیر گمرک وارد کشور می‌شود.

وزیر کشور در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: حتی در کمیته امداد، افرادی بودند که 27 هزار خودروی وارداتی را به اسم این افراد وارد کشور کردند از قبیل پورشه، لگزوز و غیره. برای این که مالیات به گمرک ندهند و این افراد دچار این نوع سوء استفاده‌ها قرار دارند، حتی شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که یک کد آدرس دارند به عنوان مثال از 9 هزار و 570 شرکت ، 2 هزار و 714 شرکت با یک آدرس به ثبت رسیده در واقع کد پستی 99 درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است و این باعث شده که حدود 200 میلیارد دلار مالیاتی که کشور می‌توانسته دریافت کند را نگیرد. به خاطر همین فرار‌ها و پولشویی ها است که انجام شده است.

وزیر کشور تاکید کرد:‌ بحث اصلی ما این است که اگر می‌خواهیم اقتصاد سالم و پاک و مقاومتی داشته باشیم اینها گریزگاه‌های مالی کشور است که نه تنها به خزانه واریز نمی‌شود، بلکه در مسیر خود فساد را ایجاد می‌کند و می‌تواند ایجاد امنیت و صیانت برای این افراد باشد.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: در وزارت کشور در شورای عالی ضد پولشویی در سال قبل مواردی از پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفت در واقع از سال 86 که تصویب شده بود تنها 18 جلسه برگزار شده و ما سعی کردیم تعداد جلسات را زیاد کنیم، انتظار بنده و مردم از قوه مقننه و قوه قضاییه این است که بستری را از نظر اقتصادی در کشور فراهم کند که جلوی این کارها گرفته شود.

وی بار دیگر تاکید کرد: صحبت‌هایی که بنده کرده‌ام که این موضوع را به حوزه‌ی سیاست وارد کردند هشداری است که باید مواظب باشیم به حوزه سیاست و قدرت کشیده نشود.

وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: اگر برداشت شما نمایندگان از صحبت‌های من به دلیل این که آن را در بازی‌های سیاسی به عنوان تحلیل استفاده کردند بنده بارها آن را تکذیب کردم و خواهشم این است که این موضوع به دلیل اهمیت در تمامی موارد قابل بررسی باشد و ما باید کشوری سالم و پاک و فعال داشته باشیم و دست افراد سودجو را از دامنه اقتصاد کشور پاک کنیم.

انتظار بنده و مردم از شما نمایندگان و همچنین انتظار همه مردم از ما این است که بستری را از نظر اقتصادی فراهم کنیم و مدیریتی بر منابع مالی و فعالیت‌های اقتصادی انجام دهیم تا این فعالیت‌ها منجر به پول‌های کثیف و قاچاق نشود.

رحمانی فضلی با اشاره به نزدیک بودن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: ما در شرایطی که به انتخابات نزدیک می‌شویم باید برای ایجاد اطمینان بیشتر به مردم از طریق لایحه یا طرح قانونی را بگذرانیم تا منشا کلیه هزینه‌های انتخاباتی مشخص و قابل نظارت باشد تا نشان دهیم ما خود دستمال پاکی هستیم چراکه شیشه‌های کثیف را باید با دستمال پاک تمیز کرد.

رحمانی‌فضلی در پایان خاطرنشان کرد: اگر از صحبت‌های من به دلیل انعکاس بد در نشریات و مطبوعات سوءبرداشت شده من عذرخواهی می‌کنم.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: اهداف ، عنوان ، موضوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار