با تصویب مجلس؛

مؤسسات اعتباری غیربانکی مشمول نظارت بانک مرکزی می‌شوند

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با دوفوریت طرح استفساریه قانون پولی و بانکی کشور "ماده 39" موافقت کردند.

مؤسسات اعتباری غیربانکی مشمول نظارت بانک مرکزی می‌شوند

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز ششم اردیبهشت ماه طرح دو فوریتی استفساریه قانون پولی و بانکی کشور و ماده 39 را بررسی و به تصویب رساندند.

براین اساس؛ «محمدرضا باهنر» یکی از طراحان اصلی این طرح بود در رابطه با طرح مذکور گفت: این روزها مسائلی در رابطه با موضوعات بانک‌ها  به وجود آمده که فریادها را بلند کرده است که این فریادها هم به حق است و در این مسائل همواره دوغ و دوشاب باهم سنجیده می‌شوند چرا که برخی از قوانین تبعیت می‌کنند ولی برخی به رقابت ناعادلانه می‌پردازند.

وی افزود: در حال حاضر دولت و بانک مرکزی در چند هفته اخیر به دنبال تثبیت نرخ سود بانکی است اما این دل نگرانی را دارد که بعضی‌ها به این موضوع عمل خواهند کرد و یا خیر؟

باهنر با بیان اینکه بانک مرکزی طرح‌ها و اقدامات خوبی در جهت منضبط کردن بانک‌ها داشته است، تصریح کرد: اقدامات بانک مرکزی به طور مناسبی جلو رفته است اما بعضا برخی قوانین و اصطلاحات و واژه‌ها جلوی کار بانک مرکزی را می‌گیرد که از جمله آنها ماده 39 قانون پولی و بانکی است. 

وی افزود: سوال این است که آیا نظارت مذکور شامل موسسات پولی و بانکی که کار بانکی می‌کنند، می‌شود یا خیر؟ بدون شک نظر بسیاری از نمایندگان در این موضوع مثبت است و باید نظارت‌هایی در رابطه با فعالیت موسسات پولی و بانکی دولتی و غیردولتی صورت گیرد.

باهنر متذکر شد: متأسفانه برخی مؤسسات بانکی از همین خلاء قانونی سوءاستفاده کرده و جلوی عملیات نظارتی را می‌گیرند. 

وی افزود: براین اساس طرحی را مبنی بر این موضوع طراحی کرده‌ایم که نظارت ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور شامل تمامی مؤسسات پولی و بانکی شود. 

همچنین در ادامه ابراهیم نکو نماینده مردم بهارستان در مخالفت با دوفوریت طرح استفساریه قانون پولی و بانکی کشور گفت: این طرح باید به صورت یک فوریت مطرح شود چرا که صحبت‌های جناب آقای باهنر قانع کننده نبوده است.

نکو تصریح کرد: بانک مرکزی در حال حاضر نسبت به فعالیت مؤسسات پولی و بانکی اقدامات مناسبی را در دستور کار خود قرار داده است و نیاز است خود بانک مرکزی در این جهت کار کارشناسی کند. 

نماینده مردم بهارستان در ادامه بیان داشت: اگر ما بخواهیم جلوی فعالیت برخی از موسسات و بانکی را بگیریم به بی‌نظمی دامن خواهیم زد و این حرکت حتی باعث اختلال در فعالیت این بانک‌ها خواهد شد. 

در ادامه «احمد توکلی» نماینده مردم تهران به عنوان موافق طرح دوفوریتی استفساریه قانون پولی و بانکی کشور و ماده 39 گفت: برخی مؤسسات پولی و بانکی پشتشان به جایی بند است که نمی‌‌خواهند حتی به معاونان بانک مرکزی جواب پس بدهند.

وی افزود: برخی از بانک‌ها و موسسات پولی و بانکی برخلاف قانون، اعتباراتی را از مردم جمع کرده و خرج شرکت‌های خود می‌کنند و این اعتبارات را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند.

توکلی در ادامه بیان داشت: اگر بانک مرکزی قدرت نظارت بر مؤسسات پولی و بانکی کشور را نداشته باشد چطور ما از این سازمان باید توقع داشته باشیم که نظارت مطلوبی در بانک‌ها داشته باشد.

همچنین در مقدمه طرح دوفوریتی استحضاریه قانون پولی و بانکی کشور و ماده 39 آمده است: 
 
موضوع اسفساریه: 

آیا قوانین و مقرراتی که ناظر بر فعالیت بانک‌ها است،(از جمله ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور) مؤسسات اعتباری غیر بانکی و سایر نهادهایی که به تشخیص بانک مرکزی به عملیات بانکی مبادرت می‌ورزند را نیز دربر می‌گیرد یا خیر؟ 

سرانجام نمایندگان با 158 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع به دوفوریت طرح استفساریه قانون پولی و بانکی کشور و ماده 39 موافقت کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: رقابت ، قوانین ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار