گزارش/

برندکشی بجای برندسازی/حمایت‌هایی که هیچ وقت عملی نشد

انحلال شرکت معتبر جهانی و تبدیل آن به مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالا باعث ابهام در سیاست حمایت از ساخت داخل شده و این امر باعث شده که ایده تقویت مبنایی ساخت 10 گروه کالای اساسی صنعت نفت به سرانجام نرسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ موضوع شناسایی 10 قلم گروه کالایی در صنعت نفت سال گذشته نقل و محافل مسئولان امر بوده به طوری برای حمایت از سازندگان داخلی وزارت نفت دستور دادند که این کالاها شناسایی و در  شرکت پشتیبان نفت و تهیه کالای نفت به ثبت برسد. 

براساس این گزارش؛ بیژن زنگنه درخصوص برنامه مــورد نظر براي توليد 10قلم خانواده كالاهاي نفتي، گفته بود که به دنبال اجراي اين پروژه هســتيم كه می‌تواند به توسعه فناوری کشور کمک کند اگر این امر مهم اتفاق بیفتد حرف اول را در صنعت نفت و تجهيزات منطقه خواهيم زد.  

طبق این گزارش برای شناسایی این گروه کالایی مناقصه‌ای  نیز برگزار شد اما اکنون این سوال پیش می آید چرا همواره موانعی برسرراه تولیدکنندگان داخلی ایجاد می‌شود و ایده‌ای که طراحی می‌شود به مرحله اجرایی نرسیده در نطفه خفه می‌شود. 

سازندگان در انتظار شفاف‌سازی

بهرام بارانی عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به انحلال شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، اظهار داشت: انحلال این شرکت و تبدیل آن به مدیریت پشتیبانی، ساخت و تامین کالا باعث ابهام در سیاست حمایت از ساخت داخل می شود. 

بارانی تاکید کرد: به جای انحلال این شرکت معتبر می شد که آن را به فروش رساند تا اعتبار و کارکردش حفظ شود. 

رئیس کمیته استاندارد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، افزود: از طریق اعتبار و جایگاه برندهای معتبر می‌توان برای گسترش فعالیت‌ها، تامین کالا، تامین منابع مالی و انتقال دانش فنی استفاده کرد. 
 
رئیس کمیته استاندارد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در خصوص سرنوشت طرح تولید اقلام 10 گانه کالا و تجهیزات صنعت نفت، تصریح کرد: براساس آنچه که از اظهارات مسوولان شنیده شده، قرار است که این طرح ادامه پیدا کند. 
 
بارانی خاطرنشان کرد: البته در صورت تداوم فعالیت شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، امکان اجرای بهتر این طرح وجود داشت. 
 
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه جایگاه شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران در خاورمیانه و جهان بی نظیر است، گفت: شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران طی سالهای طولانی فعالیت خود به یک برند جهانی تبدیل شده بود که تداوم فعالیت آن می توانست به سود صنعت نفت باشد. 

نباید برند معتبرجهانی را منحل کرد
 
این کارشناس صنعت نفت گفت: در کشورهای پیشرفته، برندسازی انجام شده و تلاش می‌شود که چند شرکت معتبر را به عرصه تجارت جهانی معرفی کنند. 
 
بارانی با بیان اینکه یک برند معتبر، سرمایه یک کشور محسوب می شود، اظهار داشت: متاسفانه در ایران به جای برندسازی، برند کشی انجام می شود و به راحتی شرکت های معتبر را نابود می کنیم. 
 
همچنین سیروس تالاری عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: واقعیت این است که از همان روزهای اول پیش‌بینی می‌شد که ایده تقویت مبنایی ساخت 10 گروه کالای اساسی صنعت نفت به سرانجام نرسد. 

وی افزود: ایده‌ای که در کشور طراحی می‌شود باید تمام زیرساخت‌های اجرا، طراحی و مدیریت در آن لحاظ شود متاسفانه در درون ساختارهای طراحی شده فضای حمایتی متناسب با جنس رقابت سالم نیست و هر کدام از مسئولان با روش‌های خود تلنگری برای اجرای این طرح‌ها می‌زند. 

ثبت 10 قلم کالای اساسی نفت در هاله‌ای از ابهام

تالاری تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت پشتیبانی کالای نفت تهران منحل شده بنابراین اجرای این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ایده که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده در نطفه خفه شد. 

عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی اظهار داشت: بایستی تدابیر ویژه‌ای در این زمینه اتخاذ شود تا ظرفیت‌ها و توانمندیها در حوزه ساخت داخل شکوفا شود در غیراینصورت حمایت از توان داخلی در کشور نهادینه نخواهد شد. 

اقتصاد مقاومتی به درستی در ساخت داخل اجرایی نشده است

وی تاکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی اعتقاد براین دارم که مدیریت اجرایی دولت در اصول و مهندسی اقتصاد مقاومت به درستی شکل نگرفته و ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد. 

تالاری گفت: برای رسیدن به این اهداف عالی دولت باید درک صحیحی از مبانی اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. 

می توان چنین نتیجه گرفت حال که انحلال شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران باعث ناامیدی سازندگان و تولیدکنندگان داخلی شده به طوری که مشخص نیست پس از این انحلال، سیاست حمایت از ساخت داخل به چه نحو قرار است ادامه پیدا کند.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار