ظریف:

اختلافات داخلی آمریکا این کشور را از اجرای تعهدات بین‌المللی معاف نمی‌کند

وزیر امور خارجه از احتمال گفت‌وگو با نمایندگان کشورهای 5+1 درحاشیه برگزاری کنفرانس بازنگری معاهده'ان پی تی'سخن گفت و تاکیدکرد: از نظر ایران دولت آمریکا مسئول اجرای توافقنامه هسته‌ای خواهدبود و اختلافات داخلی این کشور آن را از اجرای تعهدات بین‌المللی خود معاف نخواهد کرد.

اختلافات داخلی آمریکا این کشور را از اجرای تعهدات بین‌المللی معاف نمی‌کندبه گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" حدود ساعت 3 بعدازظهر روز یکشنبه به وقت محلی وارد اقامتگاه خود در نیویورک شد و در بدو ورود توضیحاتی درباره اهداف این سفر در اختیار خبرنگاران قرار داد.

وی هدف اصلی خود از این سفر را شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی ذکر کرد که طبق مقررات معاهده منع گسترش هر پنج سال یک بار به منظور بحث و گفت‌وگو پیرامون ارکان سه گانه اصلی این معاهده و رسیدن به یک سند لازم الاجرای نهایی در مقر اصلی سازمان ملل متحد برگزار می شود.

ظریف بااشاره به اینکه بسیاری از مسائل مربوط به سند نهایی این کنفرانس‌ها باوجود نشست‌های متعدد هنوز همچنان بی نتیجه و لاینحل باقی مانده‌اند گفت: ایران در مقام ریاست جنبش عدم تعهد دراین نشست‌ها تلاش خواهد کرد تا مواضع جنبش عدم تعهد را که در بسیاری ازموارد با اهداف و مواضع جمهوری اسلامی انطباق دارد مطرح و پیگیری کند.

وزیر امورخارجه یادآورشد سند نهایی موردنظر در این نشست‌ها درواقع باتوجه به سه ستون اصلی این معاهده که عبارتند از خلع سلاح هسته‌ای، دستیابی به فنآوری‌های هسته‌ای و در نهایت جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای مورد بحث وبررسی قرار خواهد گرفت. 

وی تصریح کرد: کشورهای عضو معاهده و به طورکلی همه کشورهای غیر هسته‌ای جهان یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم رسیدن به توازنی میان هر سه رکن اصلی این معاهده است به خصوص در مورد خلع سلاح هسته‌ای که کشورهای دارای سلاح هسته‌ای بیشترین تخلفات را در رابطه با موازین این معاهده مرتکب می‌شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره تعهدات کشورهای هسته‌ای جهان در قبال این معاهده گفت: همانطورکه می‌دانید این کشورها براساس رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری موظف به خلع سلاح کامل هسته‌ای شده‌اند که تا کنون به این تعهد و خود عمل نکرده‌اند.

وی درباره پیامدهای توافقنامه هسته‌ای گفت: ما از ابتدا هم گفته‌ایم که توافق و تحریم با یکدیگر سازگاری ندارند و به این نکته هم بارها اشاره کرده‌ایم که طبق چارچوبی که درگفت‌وگوهای لوزان به آن دست پیدا کردیم همزمان با اجرای توافقنامه تحریم‌ها برداشته خواهند شد و قطعنامه‌های شورای امنیت هم ازطریق قطعنامه تازه‌ای لغو خواهند شد.

ظریف تاکید کرد آنچه در گفت‌وگوهای لوزان برسر آن توافق شده باید دراین مرحله نهایی به صورت سند لازم الاجرایی دربیاید تا مرحله اجرایی آن ها پس از امضای این سند شروع بشود.

وی درباره برخی از جنجال‌های کنگره آمریکا و مناقشات میان دو حزب این کشور درخصوص توافقنامه هسته‌ای گفت: همانطورکه ما از ابتدا گفته ایم ما دولت ایالت متحده آمریکا را مسئول اجرای توافقنامه می‌دانیم و مشکلات و مناقشات داخلی آمریکا به ما و اجرای این توافقنامه ربطی پیدا نمی کند و طبق مقررات بین‌المللی مشکلات داخلی کشورها آنها را از اجرای تعهدات خود معاف نمی‌کند و این چهارچوب اساسی است که ما به آن اهمیت می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: ما انتظار داریم مسئولین دولت آمریکا در این خصوص توضیحاتی به ما بدهند و قصد ما این خواهد بود که توضیحات دولت آمریکا درمورداختلافات داخلی خود و نقش احتمالی این اختلافات در اجرای توافقنامه را هم به صراحت بشونیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار