هر وقت وضع اقتصادی جامعه مطلوب شد، هنر معماری هم شکوفا می‌شود

امروزه به لحاظ تغییرات فرهنگی نیازمند نگاه جدید به ابعاد هنری و فنی معماری هستیم تا با الهام از گذشته و نگاه به آینده فضایی مانوس با روح بشر بسازیم.

"محمدمهدی محمودی"، طراح رصدخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران پیرامون جایگاه هنر در معماری گفت: همانطور که برخی از دانشکده‌های معماری در دانشگاه‌های هنر قرار دارند و بعضی دیگر در دانشگاه‌های فنی هستند، می‌توان به ابعاد هنری و فنی معماری بطور همزمان پی برد. در یک عبارت معماری پرنده‌ای با دو بال فن و هنر است. بعد هنری روی مسئله زیبایی، احساسی، عاطفی و هویتی تمرکز دارد و بعد فنی به مسائلی مانند کاربرد، مصالح، ابعاد، تناسبات و... می‌پردازد.

وی افزود: در برخی طراحی‌های امروزه ناهنجاری‌هایی مشهود است، درگیری بین سنت و مدرنیته و بلاتکلیفی معمار در طراحی سیمای بصری طرح را دچار مشکل می‌کند. از طرفی هر زمان اقتصاد جامعه شرایط مطلوب داشته، از لحاظ معماری هم شاهد بروز شاهکارهایی هستیم.

از طرفی کم و کیف بعد هنری معماری ارتباط مستقیم با کاربری بنا دارد، بطور مثال در طراحی بناهای مذهبی هنر معمار ایجاد حس آرامش در مخاطب با طراحی مناسب است.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران در ادامه گفت: بحث اقتصاد در هر پروژه از ارکانی است که از ابتدا باید مد نظر قرار گیرد و معمار باید همواره مقوله‌ی هنر و کاربری فضای مطلوب را با لحاظ کردن اقتصاد طرح همسو سازد.

طراح کنار گذار ساحلی رامسر در خاتمه گفت:از آنجایی که همه‌ی بناها برای انسان ساخته می‌شود بنابراین چشم و حس انسان بهترین معیار برای مطلوبیت فضا است، همچنین تناسب فضا با بستر طراحی رضایت و کاربرانی که قرار است از آن استفاده کنند از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا طراحی در سطح مطلوب انجام گیرد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار