صدیقی:

اعلام جزئیات بورسیه‌های غیرقانونی طی دو روز آینده/ کمیته مصادیق بورسیه‌های غیر قانونی استقلال تصمیم گیری ندارد

معاون دانشجویی وزارت علوم از اعلام جزئیات بورسیه‌های غیرقانونی طی بیانیه‌ای در دو روز آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم در نشست خبری امروز که در سالن‌ همایشهای سازمان امور دانشجویان برگزار شد، گفت: کمیته مصادیق بورسیه های غیر قانونی استقلال تصمیم گیری نداشته است و طی دو روز آینده بیانیه از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود. 

معاون دانشجویی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به عملکرد این سازمان در سال 93 و برنامه‌های پیش روی این سازمان در سال 94 اشاره کرد و گفت: در حوزه دانشجویان غیر ایرانی سیاست وزارتخانه توسعه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی برای برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی بیشتر با کشورهای دیگر است. چنانچه در سال 93 هزار و 133 بورسیه غیر ایرانی به دانشگاه‌های داخل وارد شده و 3 هزار دانشجوی غیر بورسیه که با حدود 50 درصد رشد نسبت به سال 92 داشته وارد دانشگاه‌های کشورمان شدند.البته از این دسته دانشجویان غیر ایرانی 50 درصد در رشته‌های علوم انسانی، 30 درصد در رشته‌های فنی و مهندسی، 17 درصد در رشته‌های علوم پزشکی و پایه و 3 درصد در رشته هنر بوده که از این تعداد 509 نفر در مقطع کارشناسی ، 359 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 127 نفر در مقطع دکترا در دانشگاه‌های داخل کشور مشغول تحصیل هستند. 

وی افزود: بنابراین بیش از 21 هزار دانشجوی غیر ایرانی به صورت بورسیه و غیر بورسیه از 102 کشور جهان در دانشگاه‌های داخل مشغول تحصیل هستند که این تعداد بیشتر از کشورهای مالزی و هندوستان هستند. 

صدیقی در ادامه به بحث برنامه های سال 94 در رابطه با دانشجویان بورسیه اشاره کرد و گفت: در سال 94 باید 50 درصد رشد در این قسمت ایجاد شود، چنانچه تعداد دانشجویان غیر ایرانی باید به هزار و 500 نفر برسد. 

وی در ادامه به دانشجویان داخل و بحث نقل و انتقال این دسته از دانشجویان اشاره کرد و گفت: بحث انتقال دانشجویان از خارج به داخل برای 112 نفر از طریق شورا مورد پذیرش قرار گرفته و تعدادی به صورت مستقل در دانشگاه‌ها پذیرش شدند. 

وی در ادامه به نقل و انتقال دانشجویان داخل و مهمانی آنها در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال 93 حدود 20 هزار نقل و انتقال در سایت ثبت شده و نهایتا 7 هزار و 800 نفر از دانشجویان که حدود 38 درصد از تقاضاها بوده با نقل و انتقال آنها موافقت شده است. 

صدیقی در ادامه در خصوص دانشجویان شاهد و ایثارگر اظهار داشت: کل دانشجویان شاهد و ایثارگری که در دانشگاه‌های داخل مشغول تحصیل هستند 63 هزار و 830 نفر هستند که 28 هزار نفر از آنها در دانشگاه‌های روزانه و شبانه و مابقی در دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند.

وی در ادامه به ورزش دانشجویی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 93 سرانه ورزشی دانشگاه‌ها در قسمت فضای سر پوشیده 0.98 متر مربع بوده و 1.24 فضای باز بوده که البته نیاز ما بیش از این است. 

وی به برگزاری المپیاد ورزشی همگانی در سال 94 اشاره کرد و گفت: اولین المپیاد ورزشهای همگانی در دو بخش دختران و پسران در تابستان امسال برگزار می‌شود که اعزام تیمهای دانشجویی به بیست و هشتمین یونیورساید ورزشی دانشجویی در کره جنوبی در8 رشته ورزشی برگزار می‌شود. 

صدیقی در ادامه به بحث وضعیت صندوق رفاه و مباحث مربوط به این صندوق یعنی تغذیه، وام‌های دانشجویی و خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: در سال 93 یک نظم اداری در این صندوق ایجاد شد و وام دانشجویان دکترا از نیمه دوم سال 93 برای ارائه به دانشجویان در مقطع دکترا آغاز شد که حدود 900 نفر از این دانشجویان توانستند از این وام استفاده کنند.البته برخی از لیست‌ها با تاخیر رسیده و مطالبات مربوط به نیمه دوم سال 93 تا یک ماه آینده پرداخت می‌شود.

صدیقی تصریح کرد: دستورالعمل خوابگاههای غیر دولتی و شیوه‌نامه آنها تهیه و تدوین شده و جهت تصویب به وزیر ارائه شده چنانچه این شیوه دستورالعمل مورددرخواست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز بوده است. 

وی اظهار داشت: وام دکترا در سال 94 برای دانشجویان این مقطع ادامه دارد یعنی تاکنون 180 میلیارد تومان میزان بودجه پیش بینی شده برای این مقطع از دانشجویان در نظر گرفته شده است. 

صدیقی در ادامه به بحث تبدیل یارانه تغذیه به تسهیلات اشاره کرد و گفت: برای تبدیل یارانه تغذیه به تسهیلات با پوشش بیشتر و مقدمات و طرح با توجه به پیش‌بینی های صورت گرفته از سال 95 اجرایی می‌شود.

صدیقی تصریح کرد: از جمله برنامه‌های این سازمان در حوزه مشاوره دانشجویی در سال 94 اجرای برنامه کشوری ارتقاء مهارت‌های مشاوره‌گری و درمان‌گری شاغلین، اجرای کشوری مقیاس سیمای زندگی روان اجتماعی دانشجویان است و همچنین طرح انطباق پذیری مسیر شغلی و تحصیلی دانشجویان از دیگر برنامه‌های سازمان در راستای مشاوره دانشجویی است. 

وی اظهار داشت: در حوزه ارزیابی و اداره کل دانشجویان نیز باید بگویم که در سال 93 سه هزار و 807 مدرک برای دانشجویان فارغ‌التحصیل مورد ارزیابی قرار گرفت که آمار بیشترین فارغ‌التحصیلان برای کشورهای مالزی،‌هندوستان، انگلستان، آمریکا و کانادا بوده است.
 
صدیقی در ادامه به بحث بورسیه دانشجویان اشاره کرد و گفت:ما در حوزه بورس داخل در سال 93 ، 600 حکم جدید ارائه دادیم و در خصوص بورس خارج نیز باید بگویم که اولین دسته از دانشجویانی که از طریق آزمون پذیرفته شده‌اند 115نفر هستند که این افراد رتبه‌های اول تا چهارم دکترا را کسب کردند. 

وی در ادامه به بحث فرصت‌های مطالعاتی اشاره کرد و گفت: در سال 93، 809 دانشجوی دکترای داخل از امکان فرصت مطالعاتی استفاده کردند که از این تعداد 716 نفر فرصت مطالعاتی در خارج از کشور و 93 نفر فرصت مطالعاتی را در داخل کشور انجام می‌دهند.

وی در خصوص بورسیه‌های غیر قانونی در پایان اظهار داشت: درخواست‌های تجدید نظر بورسیه‌ قبلی برای بررسی، جمع‌بندی، صورت گرفته و نتایج آن به شورای بورس ارسال شده است،از آخرین روزهای فروردین 94  به دانشگاه‌ها اعلام اما جزئیات آن طی دو روز آینده طی بیانیه‌ای از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود. 

وی افزود: پاسخ حقوقی کمیسیون اصل 90 آماده و تا فردا به تایید می‌رسد و این هم به این دلیل است که چندین نهاد و ارگان در این امر دخیل بودند. 

وی خاطر نشان کرد: در خصوص معدل و سن موضوع تفسیر نیست و کمیته مصادیق بورسیه‌های غیر قانونی استقلال تصمیم گیری نداشته و تنها در این زمینه کمک کننده در بحث بورس بوده است.




انتهای پیام/ 








انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار