اجلاس بازنگری NPT؛ تریبونی برای آشنایی جهانیان با خطر سلاح‌های اتمی 5 قدرت جهان

قدرت‌های بزرگ با متمرکز کردن جهان روی برنامه هسته‌ای ایران، راه فرار از تعهدات خود را باز کرده‌اند، این وظیفه مردان دیپلماسی ایران است که با ابتکارات خود، این مسیر انحرافی را سد کرده و جهان را متوجه خطرات، بیشتر از ۲۰ هزار سلاح اتمی ۵ قدرت جهانی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ معاهده عدم اشاعه(NPT) تنها معاهده بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که در سال ۱۹۷۰ به عنوان قانون بین‌المللی به رسمیت شناخته شد.

در آن مقطع پنج عضو دائم شورای امنیت (امریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) دارای سلاح هسته‌ای بودند، بعد از معاهده NPT کشورهای هند، پاکستان، کره شمالی و رژیم اسرائیل نیز به سلاح هسته‌ای مجهز شدند. این سه، تنها بازیگرانی هستند که حاضر به امضای معاهده NPT نشده‌اند.

۱۸۹ کشور عضو این معاهده، متعهد به «جهان بدون سلاح هسته‌ای» شده‌اند. اساس معاهده NPT بر این سه اصل استوار است:

۱- خلع سلاح هسته‌ای: کشورهای بزرگ در قالب NPT متعهد به نابودی سلاح‌های هسته‌ای خود هستند

۲- عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای از سوی تمام کشورهای عضو

۳- تعهد کشورها بر همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای

کشورهای عضو NPT متعهد شده‌اند، هر ۵ سال یک بار کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه را برگزار و اجرای تعهدات کشورها در قبال معاهده را بررسی کنند. در کنفرانس بازنگری معاهده NPT در سال ۲۰۱۰، یک «برنامه عمل» تحت عنوان The NPT Action plan به تصویب رسید که شامل ۶۴ اقدام است، ۲۲ اقدام در مورد خلع سلاح هسته‌ای، ۲۳ اقدام در مورد عدم اشاعه سلاح هسته‌ای و مابقی در مورد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.

ایران به عنوان نماینده کشورهای غیرمتعهد‌ها در اجلاس بازنگری NPT قطعا در رابطه با موضوع انرژی صلح آمیز هسته‌ای سخنرانی خواهند داشت، به این علت که کشورمان برنامه‌ای در خصوص سلاح هسته‌ای و اشاعه آن برنامه ای نداشته است.

بررسی گزارش‌ نهادهای تخصصی بین‌المللی نشان می‌دهد که از مجموع ۶۴ اقدام «برنامه عمل» حدود ۲۸ مورد به طور متوسط اجرا شده، اجرای حدود ۲۱ مورد بسیار ضعیف بوده و ۱۵ مورد در حد صفر پیشرفت داشته است، اما نکته اساسی این است که اکثر ۲۸ موردی که به طور متوسط اجرا شد، مربوط به همکاری‌های انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و ۱۵ موردی که ابداٌ پیشرفتی نداشته، مربوط به خلع سلاح است.

اجلاس بازنگری NPT، تریبونی برای آشنایی جهانیان با خطر سلاح‌های اتمی 5 قدرت جهان

طبق این گزارش معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای فقط در رابطه با همکاری‌های انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پیشرفت داشته است و ضعف این معاهده در رابطه با خلع سلاح بسیار نمایان است، در حقیقت این معاهده نمی‌تواند به جهانی عاری از سلاح کمک کند.

در رابطه با اعضای این گروه موضوعی بسیار جالب و تعجب برانگیز است، سرباز زدن قدرت‌های بزرگ در مورد خلع سلاح که در چند سال گذشته حتی ذخایرشان مدرنیزه هم شده است.

نخستین و مهم‌ترین هدف معاهده NPT ایجاد یک جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای است. با وجود گذشت بیش از ۴۰ سال از اجرایی شدن معاهده و با وجود ۱۵ اقدام «برنامه عمل» مورد توافق جامعه جهانی، قدرت‌های بزرگ همچنان بیش از ۲۰ هزار سلاح هسته‌ای را حفظ کرده‌اند که ۹۰ درصد آن در اختیار آمریکا و روسیه است. قدرت‌های بزرگ نه‌ تنها از تعهدات خود در مورد خلع سلاح سر باز زده‌اند، بلکه در چند دهه گذشته ذخایر هسته‌ای خود را نیز مدرنیزه‌تر کرده‌اند. تردیدی نیست که بزرگترین ناقضان معاهده NPT پنج کشور عضو دائم شورای امنیت هستند که بیشترین مسئولیت را در اجرای این معاهده دارند.

قدرت‌های جهانی در حالی در یک دهه گذشته تمام ظرفیت جامعه جهانی را مصروف برنامه‌ هسته‌ای ایران کرده و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها را اعمال کرده‌اند که ایران عضو معاهده است، بمب هسته‌ای ندارد و طبق گزارش‌های آژانس، هیچ انحرافی هم به سمت ساخت سلاح نداشته است.

اما قدرت‌های جهانی از هر نوع اقدام ظالمانه نسبت به ایران ابایی نداشته و با وجود اینکه ایران عضو معاهده است و بمب هسته‌ای هم ندارد، تحریم‌های ظالمانه‌ای در طی این چند سال به ایران تحمیل کرده‌اند.

**هفتمین کنفرانس بازنگری NPT در نیویورک

در مورد ماده 10 معاهده، ایران و بسیاری از کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد بر این باورند که خروج از معاهده از جمله حقوق مسلم کشور‌های عضو براساس مفاد معاهده است همچنین کشو‌رهای غربی در صدد بر جسته نمودن موضوع هسته‌ای کشورمان در کنفرانس نیز می‌باشند.


اجلاس بازنگری NPT، تریبونی برای آشنایی جهانیان با خطر سلاح‌های اتمی 5 قدرت جهان


سال 1964، کشور‌های هسته‌ای یعنی چین، روسیه ،‌فرانسه ، شوروی و آمریکا سلاح‌های هسته‌ای خود را آزمایش کرده و در حال توسعه آن بودند. دیپلماسی چند جانبه اولیه در این زمینه موجب گردید که مجمع عمومی سازمان ملل چند قطعنامه در این رابطه به تصویب برساند که از جمله مهمترین آنها قطعنامه 1665 است که به اتفاق آراء به تصویب رسید. مجمع عمومی در این قطعنامه بر ضرورت امضای قطعنامه‌ای بین‌المللی توسط کلیه کشور‌ها بالاخص کشور‌های هسته‌ای به منظور کنترل و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد.

مجمع عمومی در قطعنامه شماره 2028 سال 1965 خود نیز از کمیته 18 نفره خلع سلاح خواست که به موضع عدم تکثیر سلاح‌های هسته ای توجه فوری مبذول دارد و مذاکرات درباره یک معاهده بین‌المللی را برای این منظور شروع نماید متعاقب این تحولات متون مختلفی از پیش نویس معاهدات توسط آمریکا و روسیه (شوروی سابق) به مجمع عمومی و کمیته 18 نفره تسلیم شد که نهایتاً‌ منجر به طرح معاهده NPT و تصویب آن گردید.

معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPT در اول ژوئن سال 1968 به طور همزمان در لندن،‌ مسکو و واشنگتن برای امضاء مفتوح گردید و در مارس سال 1970 لازم الاجرا گردید. (روسیه، انگلستان و آمریکا دولت‌های امین ایران معاهده می باشند) کشورمان نیز دراول ژوئن همین سال به این معاهده پیوست.

این معاهده که دارای یک مقدمه و یازده ماده است، هم اکنون با 188 عضو جهان شمول ترین پیمان در زمینه خلع سلاح و کنترل تسلیجات به شمار می‌آید و سنگ بنای رژیم عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در جهان محسوب می‌گردد. طبق مفاد این پیمان کشور‌های غیر هسته‌ای عضو معاهده متعهد گردیده‌اند تا به سمت انتخاب هسته‌ای نروند و با انعقاد موافقتنامه پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت و بازرسی آژانس قرار دهند رژیم اسرائیل، هند و پاکستان عضو این معاهده نیستند.

سوالی اینجا در ذهن متبادر می‌شود، چرا کشورهایی مانند هند و پاکستان و رژیمی مانند رژیم صهیونیستی که موجودیتی ندارد و عضو این معاهده هم نیستند، اما در مرکز توجه قرار ندارند و سخنی از انها به میان نمی‌آید؟ و بالاخص در رابطه با رژیم صهیونیستی این موضوع حائز اهمیت است، که اسرائیل با داشتن سلاح‌های هسته‌ای، اما آمریکا و کشورهای بزرگ دیگر با این کشور همکاری می‌کنند و حتی در مواردی با این کشور کمک می‌کنند و هیچ‌گونه اعتراضی نسبت به این موضوع وجود ندارد.

*مواد مهم معاهده NPT

طبق ماده 1 کشور‌های هسته ای متعهد می شوند که سلاح‌های هسته‌ای را به سایر کشور‌ها منتقل نکنند و یا به آنها در زمینه دستیابی به سلاح هسته‌ای کمک نکنند طبق ماده 2 کشور‌های غیر هسته‌ای متعهد می شوند که به دنبال سلاح اتمی نباشند طبق ماده 3 کشور‌های غیر هسته‌ای متعهد می شوند تاسیسات خود را با امضای قراردادی تحت پادمان آژانس بین‌المللی اتمی قرار دهند طبق ماده 4 حق لاینفک کشور‌ها برای اسفتاده صلح آمیز به رسمیت شناخته شده است . طبق ماده 6 کشور‌های هسته‌ای متعهد می شوند تا با حسن نیت مذاکرات خود برای رسیدن خلع سلاح هسته‌ای را دنبال کنند . ماده 10 می گوید که در مراحلی از جمله اعلام دلیل این کار به شورای امنیت،‌ با ذکر وقایعی که سبب شده منافع عالی آن کشور به خطر بیافتد می تواند از معاهده خارج شود.

*فرآیند بازنگری در معاهده :

طبق بند 3 ماده 8 NPT ، هر 5 سال یک بار کنفرانسی متشکل از کلیه اعضای معاهده جهت بازنگری و بررسی چگونگی اجرای مفاد مختلف معاهده ارائه را کار‌های لازم جهت اجرای بهتر معاهده برگزار می گردد. در این رابطه تاکنون 8 کنفرانس بازنگری برگزار شده است. مهمترین آنها که منجر به حصوب نتیجه شده‌اند کنفرانس‌های بازنگری 1995 و 2000 بوده‌اند.

در کنفرانس بازنگری 1995 معاهده به طور نامحدود تمدید شد و در سال 2000، سیزده گام عملی جهت انجام خلع سلاح کامل هسته‌ای تصویب شد که کشور‌های دارنده سلاح‌های هسته‌ای موظف به اجرای آن هستند. ضمنا در کنفرانس بازنگری 1995 اعضا تصمیم گرفتند که فرآیند بازنگری معاهده تقویت گردد بر این اساس مقرر گردید که در فاصله برگزاری کنفرانس‌های بازنگری، جهت ایجاد زمینه‌های لازم و تسهیل برگزاری کنفرانس، کمیته‌های مقدماتی با مشارکت کلیه اعضای معاهده تشکیل شوند آخرین کنفرانس بازنگری در سال 2005 بود که نیتجه ای در بر نداشت و به شکست انجامید.

*هفتمین کنفرانس بازنگری NPT

طی سنوات گذشته سه کمیته مقدماتی هفتمین کنفرانس بازنگری معاهده برگزار شده است این کنفرانس روز دو شنبه 13 اردیبهشت ماه 89 به مدت 25 روز در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود. 

علاوه بر بازنگری اجرای مفاد معاهده به عنوان وظیفه اصلی کنفرانس،‌ کشورهای غربی اصولاً در صدد تحدید همکاری‌های بین‌المللی بین کشور‌های عضو و برجسته کردن ماده 10 معاهده مبنی بر دشوارسازی خروج از معاهده می‌باشند.

در این زمینه، پیگیری جدی تعهدات کشور‌های هسته‌ای ( موارد عدم پای بندی آنان ) مبنی بر امحاء سلاح‌های هسته‌ای طبق ماده 6 تاکید بر استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، تقویت همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز بین کشور‌های عضو،‌جهان شمولی معاهده به ویژه در منطقه خاورمیانه و اجرای قطعنامه خاورمیانه ( تحقق منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای ) مصوب کنفرانس بازنگری و تمدید نامحدود معاهده در سال 1995 از جمله اهداف جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مزبور می باشد ودر این زمینه مقالات کاری جهت ارائه به کنفرانس از سوی کشورمان آماده شده است. 

متذکر می گردد که در مورد ماده 10 معاهده، جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد بر این باورند که خروج از معاهده از جمله حقوق مسلم کشور‌های عضو براساس مفاد معاهده می باشد همچنین کشرو‌های غربی در صدد بر جسته نمودن موضوع هسته‌ای کشورمان در کنفرانس نیز می باشند.

اجلاس بازنگری NPT در حالی در نیویورک برگزار می‌شود که حضور تیم دیپلماسی کشورمان با محوریت دکتر ظریف فرصت ویژه‌ای را در اختیار ایران قرار داده است تا تصویر درستی ازصنعت هسته‌ای صلح آمیز ما را به جهان ارائه دهد.

پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد نام محمد جواد ظریف را به عنوان نخستین سخنران در فهرست سخنرانان اجلاس بازنگری ان پی تی در نیویورک قرار داد.

گفتنی است سخنرانی دکتر ظریف به نمایندگی از جنبش غیر متعهدها خواهد بود. وزیر امور خارجه‌ی ایران در ادامه‌ی این کنفرانس یک سخنرانی دیگر هم خواهد داشت که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

*اجلاس ۲۰۱۵ و فرصت ایران در این اجلاس 

اجلاس ۲۰۱۵ بازنگری در پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی (ان پی تی) از فردا در نیویورک آغاز به کار می‌کند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، دیروز در راس هیاتی عازم نیویورک شد تا در این اجلاس شرکت کند. ۱۸۹ کشور عضو قصد دارند در این کنفرانس یک ماهه که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، با هدف ایجاد جهانی امن‌تر و بهره‌مند از فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای در اصول این پیمان بازنگری کنند.

با وجود این معاهده آیا در جهان صلح و امنیت برقرار شده است؟ آیا صلح جهان با بررسی در هر 5 سال تامین می‌شود؟ با وجود اینکه ضعف معاهده در منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نمایان است، چرا بعضی از کشورهای از طریق این معاهده می‌توانند تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند؟

اجلاس بازنگری NPT، تریبونی برای آشنایی جهانیان با خطر سلاح‌های اتمی 5 قدرت جهان

 بعید به نظر می‌رسد که این کنفرانس در زمینه خلع سلاح اتمی کشورهای دارنده آن به نتیجه برسد، اما می‌تواند فرصتی برای دیپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران باشد تا یکبار دیگر ضمن اعلام شفاف سیاست‌های هسته‌‌ای و پایبندی خود به تعهدات NPT، توپ را به میدان دارندگان سلاح‌های مرگ بار اتمی بیندازد که هیچگونه پایبندی به معاهده NPT نشان نمی‌دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس می‌توانند مواضع و عقاید ملت و رهبری ایران را در رابطه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به گوش جهانیان برساند و طبیعتا در روند مذاکرات هسته‌ای اثرات مثبتی خواهد داشت و اعمال تحریم‌های ظالمانه نسبت به ایران را در چارچوبی قانونی برای جهانیان نمایان خواهد کرد.

قدرت‌های بزرگ با متمرکز کردن جهان روی مسأله هسته‌ای ایران، راه فرار از تعهدات خود را باز کرده‌اند. این وظیفه مردان دیپلماسی ایران است که با ابتکارات خود، این مسیر انحرافی را سد کرده، جهان را متوجه خطرات بیشتر از ۲۰ هزار سلاح اتمی ۵ قدرت جهانی کنند و برای عملیاتی کردن ۶۴ اقدام «برنامه عمل» معاهده NPT گام‌های بلند و کشیده‌ای بردارند.

تلاش برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های اتمی و اجرای کامل NPT و به رسمیت شناختن حق کشورها برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از موضوعاتی است که نمایندگان ایران در اجلاس بازنگری NPT در نیویورک می‌باید مورد تاکید قرار دهند. ایران به عنوان عضو آژانس بین المللی انرزی اتمی، تاکنون با عمل به تعهداتش، بیشترین همکاری را با این سازمان داشته است و بدیهی است که باید از حقوق مشروع خود در چار چوب معاهده بهره¬مند شود. آژانس نیز موظف به ارائه کمک به اعضاء در مسائل فنی است تا از دانش هسته¬ای برای اهداف صلح¬آمیز بهتر استفاده شود.

ایران که عضو متعهد آژانس است و معاهده NPT را امضا کرده است، نگرانی‌های زیادی درباره رعایت نشدن بندهای مهم NPT دارد. یکی از این نگرانی‌ها تحمیل استانداردهای دوگانه به اعضاء و طفره رفتن دارندگان سلاح هسته‌ای از امحای این سلاح‌هاست. بنابراین، این مسئله باید به طور جدی مدنظر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران باشد. به هر حال، امروز پس چندین دور مذاکره فشرده هسته‌ای با 1+5 در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که بر جهانیان ثابت شده است که ایران به هیچ عنوان به دنبال سلاح اتمی نیست. این ظرفیت که پس از توافق موقت ژنو و توافق مقدماتی لوزان حاصل شده است می‌باید به نحو شایسته‌ای مورد استفاده نمایندگان ایران در این اجلاس برای پیشبرد مواضع کشور قرار گیرد. 

اما مهم‌تر از متن اجلاس و برنامه‌های آن، مسئله‌ای که باید به عنوان یک فرصت برای نمایندگان ایران به رهبری محمدجواد ظریف غنیمت شمرده شود، مذاکرات و گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه کشورهای شرکت کننده در حاشیه‌های اجلاس است. این گفتگوها می‌‌تواند گسترهای از بحث هسته‌ای تا ارتقا روابط سیاسی و اقتصادی را در برگیرد. اما چیزی که در شرایط کنونی در اولویت مذاکره تیم ایرانی قرار دارد، بحث در جریان تدوین متن توافق جامع و تفسیرهای متفاوتی است که طرف‌های مذاکره کننده پس از بیانیه لوزان از توافق مقدماتی داشتند. دیدارهای دوجانیه ظریف با جان کری و موگرینی در حاشیه این اجلاس می‌تواند به برطرف ساختن این سوء تفاهمات کمک کرده و راه را برای توافق نهایی تسهیل کند.

*آمده‌ایم تا از طرف آمریکایی توضیح بیشتری درباره آثار توافق احتمالی بر وضع داخلی تعهدات این کشور بشنویم

"محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: علاوه بر شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای، آمده‌ایم تا از طرف آمریکایی توضیح بیشتری درباره آثار توافق احتمالی بر وضع داخلی تعهدات این کشور بشنویم.

وی افزود: ما دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهدات بین المللی می‌دانیم و طبق مقررات بین المللی مشکلات داخلی هیچ دولتی، آن دولت را از اجرای تعهدات بین المللی خود معاف نمی‌کند.

وی اضافه کرد: این مبنایی است که ما بر اساس آن مذاکره می کنیم و البته مایلیم که توضیح بشنویم و دوستان ما شنیده اند و شاید در مذاکراتی هم که در این هفته خواهیم داشت، در مورد آثار وضع داخلی ایالات متحده بر اجرای تعهدات آن کشور اگر توافق حاصل شود، بیشتر توضیح بشنویم.

اجلاس بازنگری NPT، تریبونی برای آشنایی جهانیان با خطر سلاح‌های اتمی 5 قدرت جهان

وزیر امور خارجه همچنین هدف اول این سفر را شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته ای دانست که بر اساس مقررات آن، هر پنج سال یکبار تشکیل می شود.

وی به برگزاری اجلاس قبل در سال ۲۰۱۰ میلادی در نیویورک اشاره کرد و اجلاس کنونی یعنی سال ۲۰۱۵ را فرصتی برای اعضای ان. پی. تی خواند که میزان پایبندی به ان پی تی و اقداماتی را که نیاز است بررسی کنند.  

ظریف به ریاست کشورمان بر جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، از فعال ترین اعضای معاهده ان. پی. تی است و امسال هم مواضع جنبش را که بسیار شبیه به مواضع ملی ماست، در افتتاحیه اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه در مجمع عمومی مطرح خواهیم کرد.  

وی افزود: این اجلاس چند هفته ای است و مذاکرات در مورد سند نهایی ادامه خواهد داشت، البته همواره این مذاکرات به دلیل تفاوت مواضع کشورهای هسته ای و غیر هسته ای، مذاکراتی دشوار بوده و در بسیاری از مورد به نتیجه نرسیده است.

وزیر امور خارجه کشورمان سه موضوع خلع سلاح هسته ای، دسترسی به فناوری صلح آمیز و عدم اشاعه هسته ای را سه ستون معاهده عدم اشاعه خواند و گفت: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و بیشتر کشورهای غیر هسته ای، توازن در هر سه مبنای معاهده را خواستارند.

وی خلع سلاح هسته ای را نسبت به دو موضوع دیگر از نظر کشورهای فاقد این سلاح مهم تر دانست و گفت: کشورهای دارای سلاح هسته ای، بیشترین تخلف را از موازین ان. پی. تی و معاهده داشته اند، چون ماده شش معاهده خلع سلاح را خواستار است و تفسیر و رای مشورتی دیوان بین المللی دادگستری نیز آنها را به پیگیری برنامه خلع سلاح موظف کرده است، ولی آنها این کار را انجام نداده اند.

**عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع مهم عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در بازنگری سال ۱۹۹۵ میلادی، عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای نیز در دستور کار قرار گرفت ولی برخی از اعضای ان. پی. تی، تاکنون از این موضوع جلوگیری کرده اند.

طبق صحبت وزیر امورخارجه کشورمان مبنی بر عاری شدن خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای، بیانگر این است که رژیم صهیونیستی در خاورمیانه قرار دارد و باید این رژیم از سلاح‌های هسته‌ای عاری شود.

وی همچنین به دیدارهای جانبی خود در حاشیه اجلاس اشاره کرد و گفت: با کشورهای مختلفی که در نشست امسال حضور خواهند داشت، دیدار و مذاکره خواهیم داشت و وزیران خارجه تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان در این اجلاس شرکت می‌کنند.  

وزیر امور خارجه کشورمان به برنامه ریزی برای دیدار با دبیرکل و اعضا دبیرخانه سازمان ملل اشاره کرد و گفت: گفتگو با گروه کشورهای پنج بعلاوه یک، بیشتر در سطح همکاران من و در یکی دو مورد هم با حضور خود بنده پیگیری خواهد شد تا در مرحله کنونی که هستیم و مرحله نگارش است بتوانیم کار را پیش برد.  

**بیانیه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نسبت به برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران

در نشست شورای حکام، گروه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در وین طی بیانیه ای در حمایت از برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان که از سوی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس این گروه قرائت شد، بر حق اولیه و غیرقابل انکار کلیه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز، بدون هرگونه تبعیض و منطبق با تعهدات قانونی مربوطه شان، تاکید کرد.

در این بیانیه خاطرنشان شده است که هیچ موردی نباید به گونه‌ای تفسیر شود که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود. انتخاب‌ها و تصمیمات کشورها، شامل موارد (مربوط به) جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از فن آوری هسته‌ای و سیاست‌های چرخه سوخت باید محترم شمرده شوند.

اجلاس بازنگری NPT، تریبونی برای آشنایی جهانیان با خطر سلاح‌های اتمی 5 قدرت جهان


جنبش عدم تعهد در این بیانیه از همکاری مستمر بین آژانس و ایران همانگونه که در آخرین گزارش مدیرکل ذکر شده است، استقبال کرده و از اینکه مدیرکل بار دیگر بیان داشته که آژانس قادر بوده است به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران در تأسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از این تأسیسات که مواد هسته‌ای به طور عرفی استفاده می شود (LOFs) ادامه دهد، ابراز خرسندی کرد.

جنبش عدم تعهد بعلاوه از اجرای هفت اقدام عملی توسط ایران پیرو سند "چهار چوب برای همکاری" که در تاریخ 11 نوامبر 2013 بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس موافقت شده بود و مطابق آن، آژانس و ایران توافق کردند همکاری و گفت‌وگوی خود برای فراهم کردن اطمینان در خصوص ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران از طریق حل و فصل کلیه موضوعات باقیمانده‌ای که تاکنون توسط آژانس حل و فصل نشده، را تقویت کنند، استقبال کرد.

جنبش عدم تعهد همچنین از توافق حاصله بین ایران و آژانس در تاریخ 20 مه 2014 در تهران در مورد پنج اقدام عملی ذیل که باید تا تاریخ 25 اوت 2014 توسط ایران اجرا شود، استقبال کرد و این موضوع را که طبق (گزارش) آژانس، این توافق، گامی دیگر به جلوست، مورد توجه قرار داد.

جنبش عدم تعهد در این بیانیه مجدداً تاکید کرده که دیپلماسی و گفت‌وگو از طریق صلح آمیز و همچنین مذاکرات محتوایی بدون پیش شرط بین طرف‌های ذیربط باید بعنوان تنها روش‌هایی که از طریق آنها یک راه حل فراگیر و پایدار برای موضوع هسته‌ای ایران قابل دستیابی است، باقی بماند.

گزارش از سمانه عیوضی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار