معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران هشدار داد:

احتمال کمبود گاز خانگی/ افزایش سالانه ٨ درصد به حجم مصرف گاز کشور

ثمری گفت: چنانچه شدت مصرف در کشور مطابق با الگوهای جهانی نباشد در سالهای آینده گاز تولیدی کشور حتی برای بخش‌های تجاری و خانگی نیز کافی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین ثمری در سومین همایش تولید پایدار گاز گفت: بر اساس این گزارش،ایران با مصرف ١٦٣ میليارد مترمکعب، از نظر مصرف گاز نیز در رده سوم جهان قرار دارد.
 
ثمری،افزود: متاسفانه، مصرف انرژی در ایران 3.3برابر متوسط جهانی و هفت برابر کشور ژاپن است.
 
وی با بیان این که اکنون ٧٠ درصد سبد انرژی کشور به گاز مربوط است، یادآور شد: سالانه به صورت متوسط ٨ درصد به حجم مصرف گاز کشور افزوده می شود.
 
ثمری با بیان این که در حوزه گاز به تغییر نگاه نیاز داریم، تاکید کرد: نگاه کنونی به گاز به عنوان یک حامل انرژی فراوان و ارزان باید به انرژی تجدید ناپذیر که اتکای اقتصاد و پیشران توسعه است، تغییر کند. مطابق برنامه در سال 96 با بهره برداری از تمام فازهای پارس جنوبی تولید گاز در کشور به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید که حدود 75 درصد آن مربوط به مخزن پارس جنوبی است.
 
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود در سال 1404 تولید گاز طبیعی در کشور به حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب برسد گفت: این افزایش عمدتاً با بهره برداری از میدان‌های جدید در فلات قاره محقق خواهد شد.
 
ثمری با اعلام اینکه رشد سالیانه مصرف گاز در ایران به طور متوسط 8 درصد است. گفت: روند شدت مصرف انرژی در کشور ایران 3.3 برابر متوسط جهانی است این مقدار 7 برابر کشور ژاپن، 4 برابر کشور ترکیه است حتی شدت مصرف انرژی در ایران از عربستان نیز بیشتر است.
 
معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: چنانچه شدت مصرف در کشور مطابق با الگوهای جهانی نباشد در سالهای آینده گاز تولیدی کشور حتی برای بخش‌های تجاری و خانگی نیز کافی نخواهد بود.
 
وی تنوع کم در سبد انرژی و افزایش بی‌رویه مصرف انرژی کشور را از مهمترین چالش‌های حوزه انرژی در ایران دانست و گفت: امروزه بیش از 70 درصد انرژی کشور از گاز تأمین می‌شود و همچنین تولید کامل بخش برق و حرارت و بخشی از حمل و نقل نیز وابسته به گاز است. محدودیت تأمین منابع گازی، رشد نامتوازن شدت مصرف انرژی و وابستگی عمده انرژی مصرفی کشور به گاز می‌تواند تهدیدی برای آینده کشور باشد.
 
ثمری با تأکید براینکه در حوزه گاز نیاز به تغییر نگاه داریم گفت: تغییر نگاه از گاز به عنوان یک حامل انرژی فراوان و ارزان به گاز به عنوان انرژی تجدیدناپذیر و نقطه اصلی اتکای اقتصاد و پیشران توسعه کشور باید صورت گیرد. تجربه سالیان اخیر نشان داده که جایگزینی گاز همه جا و همیشه به جای دیگر حامل‌ها نیاز به بازنگری فوری و جدی دارد.
 
معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران افزود: می‌توان با مدیریت مصرف انرژی و تنوع بخشی به آن در داخل و با توسعه صادرات و تجارت گاز آن را به اهرم ثبات و چانه زنی منطقه‌ای تبدیل کرد؛ مثال روشن آن مدل ساختاری شکل‌گیری روابط اروپا و روسیه است.
 
وی اظهار کرد: امروزه مواجهه صنعت پالایش گاز کشور با چالش‌های جدید از یک طرف و عدم چابکی و ابتکار عمل با توجه به اختیارات محدود شرکت ملی گاز از طرف دیگر الزام به یک پارچگی زنجیره تولید گاز در کشور را مضاعف کرده است.
 
وی از مزایای ساختار یک پارچه در صنعت گاز را توانایی شرکت ملی گاز برای صادرات آن به کشورهای همسایه و اروپا برنامه های دراز مدت و برپایه واقعیت دانست و گفت: برنامه منسجم جهت مدیریت توسعه مصارف گاز، با توسعه میادین مستقل مشکلات موجود فرآیندی بین بالادستی و پالایشگاه‌های گاز کشور را به حداقل می‌رساند و هزینه‌های بهره برداری و فراورش گاز در مناطق عملیاتی را کاهش می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه در همه پالایشگاه‌ها مقادیر مصرف انرژی بهتر از استاندارد است اما به دلیل طراحی غیربهینه تجهیزات انرژی‌بر این شاخص با بهترین‌های دنیا فاصله دارد، گفت: شرکت توتال هم نتوانسته است که شاخص‌های مصرف انرژی را در فاز 2و3 به خوبی اعمال کند این درحالیست که علی‌رغم اینکه تاسیسات پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد 45 سال پیش ساخته شد، شاخص‌های مصرف انرژی در آن بهتر از سایر پالایشگاه‌های گاز است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گاز ، افزایش ، مصرف ، مدیریت ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار