سیروس الوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

روزگاری جشنواره‌های کن، برلین، ونیز و لوکارنو دنبال فیلم‌های ایرانی می‌گشتند

کارگردان سینما گفت: تا بحال جشنواره بین‌الملل فیلم فجر شبیه مهمانی و جشن بوده اما حالا وقت آن است که هویت واقعی خود را پیدا کند.

"سیروس الوند" کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران درخصوص جداسازی بخش بین‌الملل از جشنواره فجر گفت: به نظر من کار درستی است چون جشنواره بین‌الملل داستان دیگری دارد و چیز دیگری است. جشنواره داخلی در دهه فجر برگزار می‌شود و برای ما اهمیت زیادی هم دارد و هویت سینمای ایران است ولی جشنواره بین‌الملل فجر به لحاظ هنری، سیاسی و فرهنگی خیلی مهم است و حالا  که مستقل شده می‌توان به آن پرداخت، برایش بودجه جدا در نظر گرفت. 

وی افزود:  ما می‌دانیم که یک جشنواره بین‌المللی به حضور فیلم‌های خوب وابسته است، از ایران حضور 2 الی 3 فیلم لازم است چرا که همه جای دنیا تعداد فیلم‌های شرکت کننده توسط کشور میزبان کمتر از انگشتان یک دست است و مهم این است که سینماگران خارجی رغبت کنند نمایش فیلمشان برای بار اول در جشنواره ما باشد. البته این مطلب به زمان نیاز دارد و فکر نمی‌کنم که سریع اتفاق بیفتد. 

"الوند" بیان کرد: به نظر من این اولین جشنواره بین‌المللی فجر است و تا حالا بیشتر مهمانی و جشن بوده و تا آنجایی که اطلاع دارم فیلم‌های خوب و سینماگران خوب در آن شرکت کردند. ما باید خیلی سریع آن هویتی که شایسته سینما و مملکت ما است را حداقل در منطقه پیدا کنیم چون هم در این گوشه دنیا و هم در کشورهای دیگر جشنواره‌های معتبر وجود دارد پتانسیل‌های ما از آنها قوی‌تر است و سینمای ایران سینمای مطرحی طی 30 سال گذشته در دنیا بوده است. 

این کارگردان ادامه داد: در همین 2-3 دهه اخیر بسیاری از جشنواره‌های معتبر کن، برلین، ونیز، لوکارنو تلاش می‌کردند حتما یک فیلم از ایران داشته باشند. این یک واقعیت است و همه هم می‌دانند ولی در حال حاضر این روند کمرنگ شده است و ما باید به جایگاه قبلی برگردیم که حق سینمای ایران و مملکت ما است. 

این جشنواره شروع خوبی است که باید دو، سه دوره بگذرد و ببینیم که آیا به چیزهایی که حقمان است می‌رسیم یا نه؟ که من خوش بینم. 

وی در پاسخ به اینکه آیا شما فکر می‌کنید برگزاری چنین جشنواره‌ای در این فضای آزاد و باز خوب و درست است یا نه؟ گفت: اتفاق خوبی است، خود من یک جشنواره خارجی رفتم که روی تراس یک هتل برگزار شد و باد هم می‌وزید.  

از آنجایی که ما عادت به سالن نشینی داریم این موضوع ابتکار جدید و خوبی است و این نشان دهنده مهمان  نوازی ایرانی است که صمیمیت را نشان می‌دهد و ما نباید این حس خوب را از دست دهیم. 

وی درخصوص کیفیت دبیری "رضا داد" و انتظار سینماگران از او بیان کرد: آقای "رضا داد" این کاره است هم سینما و هم دست اندرکاران آن را به خوبی می‌شناسد و هم تجربه زیادی در این زمینه دارد. در بین بچه‌‌های سینما از محبوبیت و اعتماد خاصی برخوردار است به این خاطر همه با او همکاری می‌کنند پس آدم مناسبی برای این کار است و به نظر من در بین دبیرهای مختلف که در میان آنها دبیرهای خوبی هم داشتیم "رضا داد" موفق‌تر بوده است. باید گفت که مسئله یک دبیر نیست همه باید با هم و در کنار هم همکاری کنیم و درکنار جشنواره بایستیم و سرپا نگهش داریم. 

"الوند" درخصوص شعار سال بین سینماگران اظهار داشت: همان شعار همدلی خیلی زیباست از هم دل و هم زبان نبودن بچه‌ها باهم در این 2 سال اخیر لطمه زیادی خوردیم امیدوارم همه  سینماگران به این نکته برسند که باید یک صدا و همدل باشیم و امیدوارم سینمای ایران یک تکان خوبی بخورد. 

این کارگردان در مورد پیش بینی در سال 94 چه از نظر اقتصادی و کیفیتی با توجه به این که عید نوروز فروش خوبی نداشتیم بیان کرد: این که فروش خوبی نداشتیم را اصلا قبول ندارم و این موضوعی است که در خصوص آن کسی تحقیق درست نمی‌کند. اتفاقا امسال فروش خوبی داشتیم با توجه به اینکه ایام فاطمیه بود، 8-7 روز سینما نیم بند بود، تیزرها و آنونس‌ها از تلویزیون پخش نشد، ولی سال قبل این گونه نبود هر وقت تلویزیون روشن می‌کردیم تبلیغ یک فیلم بود، از اسفند ماه اکران شروع شده بود، این را دوستان نا دیده می‌گیرند و باید به این موارد توجه داشت پس باید فروش فروردین سال گذشته با امسال را از زمانی که تیزرها پخش شد مقایسه کنیم. 

وی افزود: از طرفی افزایش قیمت بلیت‌ها هم یک شک به مخاطبان وارد کرد که جا افتادن این قضیه زمان می‌برد. همه این موارد باعث می‌شود فروش فیلم‌ها پایین بیاید ولی به این معنا نیست که فیلم شکست خورده است. 

"الوند" ادامه داد: به نظر من فروش فیلمها خوب می‌شود و فیلمهایی داریم که مخاطبان زیادی را  جلب خواهند کرد. 

وی اضافه کرد: مشکل و معضل بعدی کشاندن تماشاگر ایرانی به سالن سینمای با وجود  این همه ماهواره‌های قاچاق و این همه فیلم‌های قاچاق در خیابانها است، خود سریالهای تلویزیونی ما هم در حد زیادی نمی‌تواند تماشاچی‌های ما را جلب کنند چون رقیب دارند و آثار و رقیب هم همه جا پخش می‌شوند. 

"الوند" ادامه داد: امیدوارم تلویزیون حامی سینما باشد نه رقیب آن و به هر حال ما هم باید کمک کنیم تا در مجموع سینما و سیمائی پویا و جاندار داشته باشیم. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار