شکایت مشتریان ایرانی از بانک انگلیسی «آربی‌اس» در پی عملیات «پروژهٔ شتر»

اولین جلسه‌ دادگاه رسیدگی به شکایت مشتریان ایرانی رویال بانک اسکاتلند به دلیل بسته‌ شدن حساب بانکیشان در پی اجرای عملیات «پروژهٔ شتر»، روز گذشته برگزار شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی، اولین جلسهٔ دادگاه رسیدگی به شکایت مشتریان ایرانی علیه رویال بانک اسکاتلند (آر بی‌اس) به دلیل بسته‌ شدن حساب بانکیشان، روز گذشته در دادگاه شهر منچستر برگزار شد.

پرونده شکایت ایرانی‌های ساکن انگلیس از بانک آر‌ بی‌اس از اواخر سال ۲۰۱۳ تشکیل شد. از یک سال پیش نیز شرکت حقوقی بلکسون در انگلیس وکالت شاکیان این پرونده را  -- که حدود ۲۰ نفر هستند -- برعهده گرفت. 

نقض «قانون برابری» و «مجازات جمعی» مشتریان به دلیل تبعیض نژادی از جمله مواردی است که این شرکت حقوقی در دفاع از موکلین خود بیان کرده است. 

بر این اساس، «اما نواز» مدیر عامل شرکت بلکستون بسته‌شدن بی‌دلیل حساب ایرانیان را «تکان دهنده» دانسته و اقدام بانک آر بی‌اس را «ورای هرگونه تفسیر معقول از مقررات مربوط به تحریم‌های ایران» خوانده است. 

رویال بانک اسکاتلند در سال ۲۰۱۳ طی نامه‌ای به برخی از مشتریان ایرانی تبار خود بدون ارائه هیچ دلیلی هشدار داده بود که حساب بانکیشان مدت ۶۰ روز بسته خواهد شد.

براساس بیانیه‌ای که شرکت حقوقی بلاکستون منتشر کرده است، این بانک انگلیسی نام عملیات خود را برای بستن حساب مشتریان ایرانی‌تبار «پروژهٔ شتر» گذاشته است که نشان از نژادپرستانه بودن عملیات فوق دارد.

بانک «آر بی‌اس» با ادعای اینکه این اقدام را برای رعایت بعضی قوانین انجام داده است، هرگونه اتهامی را مبنی بر اینکه این اقدام تبعیض آمیز است نمی‌پذیرد. 

رویال بانک بزرگ‌ترین گروه بانکداری در اسکاتلند محسوب می‌شود و دولت انگلیس مالک اصلی آن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار