حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ضرورت توسعه لایسنس‌ها در پایین دست صنعت نفت/ بازنگری در سبد پروژه‌های اجرایی پژوهشگاه نفت

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت از توسعه برخی از لایسنس‌های مورد نیاز در پایین دست صنعت نفت خبر داد و گفت: اگر بتوانیم با کمک پایین دستی، در تامين مواد شیمیایی مورد نیاز بالادستی به خودکفایی برسیم، گام بلندی برای اثبات حضور پژوهشگاه در بازار صنعت نفت و گاز برداشته ايم.

امير عباس حسيني، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص پروژه‌های اجرایی پژوهشگاه اظهار داشت: یکی از شاخص‌های اجرایی در پروژه‌ها بحث قرارداد ها بوده، علیرغم تمامی ملاحظاتی که به خاطرشرایط بودجه‌ای حجم قراردادها نسبت به سال 92 افزایش پیدا کرده است.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت در مسیر تعریف و اخذ پروژه‌های با ارزش که سبب افزایش درآمد سازمان شده حرکت کرده است به طوری که انتظارات و نیازهای صنعت از پژوهشگاه هم تغییر کرده و خواستار تدوين دانشهاي اساسي و حل فناورانه مشكلات خود است. 

حسینی در خصوص بازنگري در سبد پروژه ها گفت: ما در پایش های پژوهشگاه به این موضوع رسیدیم که در حال حاضر سازمان با 40% ظرفیت خود در حال فعالیت است.بنابراین ما باید این بازنگری در سبد پروژهها را ادامه دهیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی تاکید کرد: بازنگری و محدود شدن سبد پروژه ها به معنی محدود شدن کار نیست بلكه سبد پروژه‌های ما باید معطوف به بخش‌های خاصی از صنعت باشد. برنامه ششم توسعه از سال 95 شروع می‌شود ما باید برای این برنامه ظرفیت‌سازی کرده باشیم تا بتوانیم به موقع با جریان استراتژی صنعت نفت کشور، هم سو شویم.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت افزود: اولویت اساسی ما در بخش بالادستي است که پردیس‌های دیگر را هم در بر می‌گیرد، در واقع همه حوزه‌های بالادست و پایین دست به نحوی مرتبط با مسائل زیست محیطی‌اند. ما باید در موضوع توسعه فناوری در مخازن و میادینی که به ما واگذار شده‌اند خودمان را توسعه دهیم تا حفظ و توسعه فناورانه ميادين به نحو احسن مديريت شود.

وی از تشکیل سازمان مستقل برای موضوع توسعه فناورانه میادین خبر داد و گفت:  هدف این است که ما به عنوان مشاور فناوری صنعت نفت، در جمیع مسائل تحت الارضی و سطح الارضی این مخازن بتوانیم به موضوع ازدیاد برداشت کمک کنیم. طبیعتا منابع غیر متعارف نيز باید مطالعه شوند، اما اولویت مخازنی است که به ما واگذار شده است.
 
حسینی با اقداماتی که قرار است در حوزه پايين دست اجرایی شود اشاره کرد و افزود: در پایین دست، اولویت ما تمرکز به توسعه برخی لایسنس‌های مورد نیاز صنعت نفت است. برخی از آنها را باید ارتقاء دهیم و برخی دیگر را باید شروع کنیم. به طور مثال موضوع نمک زدا یا بحث شیرین‌سازی از چالش‌های آینده‌اند که ما باید در توسعه آن‌ها بكوشيم.

وی تصریح کرد: بخشی از پایین دست نیز باید به بالادست کمک کند. به خصوص در حوزه‌های شیمیایی بايد پايين‌دست و بالادست به طور مشترك فعاليت‌ها را پيش ببرند؛ به عبارت دیگر اگر ما بتوانیم در تامين مواد شیمیایی مورد نیاز بالادستی به خودکفایی برسیم، گام بلندی برای اثبات حضور پژوهشگاه در بازار صنعت نفت و گاز برداشته ايم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار