رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد

لزوم مشارکت میان بخشی در ارائه خدمات بهینه توانبخشی

لزوم مشارکت میان بخشی در ارائه خدمات، خدمات بهینه توانبخشی از موضوعاتی است که نظام سلامت باید آن را مدنظر قرار دهند تا شاهد ارتقاء سلامت باشیم.

حمیدرضا خرم‌ خورشید، رئیس دانشگاه، علوم بهزیستی و توانبخشی معتقد است، روند مطلوبی در حوزه بهداشت و درمان در کشور دنبال می‌شود، اما باید ضمره توان‌بخشی نیز به این زنجیره اضافه شود، بنابر‌این با وی به گفتگو پرداختیم که بدین شرح است.

باشگاه خبرنگاران، متاسفانه توانبخشی بعنوان سطح سوم سلامت در نگاه وزارت بهداشت جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است، بنابراین چرا توانبخشی امروز نیازمند بازنگری است؟ 

جامعه امروز نیازمند تقویت حوزه‌های توا‌بخشی است

خرم خورشید: با توجه به افزایش سالمندی، تغییر الگوی بیماری‌ها، افزاش امید زندگی تغییر سبک زندگی، کاهش مرگ و میره مادران، افزایش شهرنشینی و کم تحرکی و توانبخشی از جایگاه خاصی برخوردار است، که علاوه بر اهمیت روزافزون باید توسط مسئولان وزارت بهداشت  جدی گرفته شود.

چرا توانبخشی در نظام سلامت متولی ندارد؟
در گفتگویی که در وزارت بهداشت معاونت پرستاری، معاونت غذا و دارو، معاونت پژوهشی و غیره داریم و چنین معاونتی در ضمره توانبخشی نیز در این وزات‌خانه راه اندازی شود تا مشکلات برطرف شود، اما هنوز هم توانبخشی در وزارت بهداشت متولی ندارد و این مهم همانند اسناد بالادستی سلامت که در زنجیره سلامت کشوری است بر عهده وزارت بهداشت است.

عدم مطالبه از سوی مردم و عدم پاسخگویی از سوی مسئولان این مشکل را داممن زده است و از سوی دیگر ارگان‌های ارائه دهنده خدمات توابخشی ( اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان هلال احمر و غیره زیاد هستند و هنوز شاهد هستیم متولی سیاستگذاری و هماهنگی بین بخشی از سوی وزارت بهداشت نبوده‌ایم بنابراین شاهد کم رنگ شدن نقش توانبخشی در جامعه هستیم.

لزوم مشارکت بین بخشی در ارائه خدمات موضوع مهمی است و نظام سلامت باید به طور جدی به آن بپردازد تا شاهد عدالت در تمام سطوح سلامت و ارتقای هرچه بیشتر سلامت باشیم.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.