با تلاش محققان میسر شد

ایران؛ نخستین تولیدکننده مشتقات ید در خاورمیانه

پژوهشگران کشورمان این‌بار توانستند با فرآوری ماده معدنی یُد و دستیابی به دانش فنی تولید سه ماده مشتق از آن، یدید پتاسیم، یدات پتاسیم و یدات کلسیم، نام ایران را در میان هفت کشور تولیدکننده مشتقات ید در جهان و نخستین تولیدکننده در کشور قرار دهند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاه محمد شیری، مدیرعامل آق آلتین شیمی با اشاره به کاربردهای متنوع در به‌کارگیری مشتقات ید بیان کرد: از مشتقات یـد برای تهیه ضد عفونی‌-کننده‌های مهمی انسانی نظیر پوویدون آیداین (بتادین) و دامی مانند گلیسرین یُده ، تولید قرص یدید و یدات پتاسیم برای مراکز هسته ای، تولید داروی تیروئید، نمک ید دار، و همچنین و مکملها و خوراک دام و طیور استفاده میکنند.

وی همچنین افزود: با توجه به عدم تولید این مواد در داخل کشور و نیاز مبرم صنایع مختلف به این مشتقات ید، این شرکت تصمیم گرفت با تولید پتاسیم یدید و پتاسیم یدات در سطح کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای روز دنیا برای صنایع غذایی و دارویی، نیازهای داخلی را برآورده کند.
محصولات این شرکت با برند"آلتین" تنها دارنده نشان استاندارد ملی و دارای پروانه ساخت از سازمان غذا دارو میباشد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: این شرکت دانش بنیان توانسته است با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی و رقابت‌پذیری با نمونه‌های خارجی، در زمره هفت کشور تولیدکننده مشتقات ید در جهان قرار گیرد. 

این فعال حوزه فناور با تأکید بر رعایت استانداردهای بین‌المللی شرکت " آق آلتین شیمی" گفت: این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر تحقیق و توسعه به‌عنوان محور اصلی دستیابی به اهداف خودکفایی و بهبود مستمر کیفیت و انطباق هرچه بیشتر با استانداردهای جهانی ازجمله USP/FCC و BP به دنبال کسب رضایت مشتریان است.

او ضمن بیان رویکرد اصلی تأسیس این شرکت افزود: شرکت آق آلتین شیمی در سال 1388 باهدف تولید پتاسیم یدید و پتاسیم یدات تأسیس گردید. 
او در ادامه افزود: شرکت آق آلتین شیمی به دلیل نوآوری در تولید یدات پتاسیم، با نظر کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها، به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان معرفی گردید.

شیری با توضیحی در خصوص محصول فناوری شده گفت: ید عنصر جامد درخشانی است به رنگ سیاه (درواقع بنفش کاملاً تیره) که در دماهای استاندارد به بخاری بنفش‌رنگ و بد بو تبدیل می‌شود و این هالوژن همچنین با بسیاری از عناصر، ترکیباتی را می‌سازد اما از سایر عناصر گروه هالوژن‌ها فعالیت کمتری داشته و دارای خصوصیاتی شبیه فلزات است. 

او در این خصوص ادامه داد: ید به‌راحتی در کلروفرم، تتراکلرید کربن یا دی سولفید کربن حل‌شده و محلول‌های ارغوانی رنگی به وجود می‌آورد(تنها به مقدار کمی در آب قابل‌حل است). رنگ آبی سیر با محلول نشاسته ویژگی ید آزاد است.

روند پیشرفت رشدی در تولید سالانه 
شیری با اشاره به تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر این تیم برگزیده گفت: این شرکت¬دانش بنیان از آغاز کار خود سالیانه 20 تن در سال تولیدات داشته است، که در مدت زمانی کوتاه توانسته است میزان قابل توجهی را بر تولیدات خود افزایش دهد به نحوی که هم اکنون تولید سالانه چیزی نزدیک به 100 تن در سال رسیده است، و این میزان تیراژ تولیدی و روند توسعه آن در نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه این شرکت فناور است. 

این فعال حوزه فناور با اشاره به مصرف گرمی این محصول تولیدی گفت: با توجه به این مسئله که ید مصرف گرمی دارد در حوزه صادرات به صورت محدود عمل می‌کنیم و نمونه ای کار می‌کنیم. 
وی در این راستا ادامه داد: تاکنون صادرات خود را به کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، انجام داده‌ایم و در حال حاضر درصدد فراهم کردن مقدمات جهت عقد قرارداد به کشورهای آذربایجان و ارمنستان هستیم.

ایران در رده‌بندی بین‌المللی قرار گرفت 
شیری با اشاره به جایگاه ایران در کنار هفت کشور تولیدکننده ید در دنیا گفت: این شرکت دانش¬بنیان ضمن قرار گیری در زمزه محدود تولید کنندگان مشتقات ید در دنیا ، به عنوان نخستین تولید کننده مشتقات یُد در کشور به شمار میرود.

وی در این خصوص افزود: کیفیت اول در رده تولیدات متعلق به کشور آلمان و انگلستان و است و بعد از آن ایران با برابری کیفیت با نمونه‌های خارجی به عرضه محصولات بپردازد. 

این فعال حوزه فناور گفت: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است با رعایت استانداردهای بین‌المللی و همچنین مجوز وزارت بهداشت توانسته میزان صرفه‌جویی ارزی را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و همچنین با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را از آن خودکرده است. 

وی با بیان کاهش هزینه‌های فرآیند تولید گفت: توانسته‌ایم با ساخت تجهیزات دست‌ساز موردنیاز درروند پیش بردن ساخت محصول هزینه‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهیم لذا در این خصوص توانستیم با بستن کمر همت و تلاش‌های شبانه‌روزی به تولید بپردازیم و ازلحاظ کیفی و راندمان کاری در موقعیت بسیار عالی درحرکت هستیم و به تولید محصول خالص بدون پرتی بپردازیم. 

این فعال حوزه فناور در پایان با اشاره به کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: امید آن داریم با کمک‌های مسئولین و رأس آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتوانیم در پرسه تولید بیش‌ازپیش اثرگذار تر و مفیدتر به تبدیل علم به عمل بپردازیم و در این راه نیازمند حمایت‌های لازمه در این مهم هستیم. 


انتهای پیام/
برچسب ها: مشتقات ، ید ، پتاسیم ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار