رشد جایگاه بین المللی علم ایران در 15 سال اخیر

دکتر محمد جواد دهقانی، رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: یکی از شاخص هایی که بر اساس آن رتبه علمی یک کشور در سطح بین المللی تعیین می شود میزان تولید علم آن کشور است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ،  براساس سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران تا سال 1404 شمسی (2025 میلادی) جایگاه اول اقتصادی و تولید علم و فناوری در سطح منطقه آسیای غربی ( شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشور های همسایه) را دارد.

دکتردهقانی اظهار داشت: براساس مدارک علمی ثبت شده در پایگاه های استنادی آی.اس.آی و اسکوپوس تا اردیبهشت 1394 سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم دنیا طی 15 سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

وي افزود : ایران در حال حاضر یک و نیم درصد از علم دنیا را تولید می کند و این در حالی است که در سال 2000 تنها سیزده صدم درصد از علم دنیا به ایران اختصاص داشت و سهم تولید علم ایران از سال 2000 تا 2011 مرتبا افزایش یافته است.  

وی تصریح کرد: رشد رتبه تولید علم کشور در طی سال های مورد بررسی نیز در خور توجه است. براساس داده های پایگاه اسکوپوس، در سال های 2000 تا 2014 رتبه بین المللی تولید علم ایران از 48 به 16 ارتقا پیدا کرده است. همچنین براساس مدارک نمایه شده در پایگاه آی.اس.آی، جایگاه ایران از 49 در اولین سال مورد بررسی به 21 در آخرین سال مورد بررسی ارتقا یافته است. مجلات و کنفرانس های علمی که در این دو پایگاه نمایه می شوند با یکدیگر تفاوت هایی دارند که باعث تفاوت در رتبه ها می شود.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در حال حاضر از منظر تولید علم، ایران از یک جایگاه رفیع بین المللی برخوردار و دومین قدرت علمی در بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد محسوب می شود همچنین در طی سال های متمادی برترین کشور علمی در بین کشورهای عضو اوپک بوده و با کسب رتبه اول تولید علم در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و همچنین رتبه نخست در بین 57 کشور اسلامی سرآمد منطقه و جهان اسلام است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار